ناباروری ثانویه چیست؟

0 85

ناباروری ثانویه

ناباروری ثانویه زمانی اتفاق می افتد که زن و شوهر حداقل یک فرزند داشته باشند، ولی در تلاش برای آوردن فرزند دوم باشند. در این مطلب با پدیده ناباروری ثانویه، نحوه مدیریت و درمان آن آشنا می شوید.

اگر قبلا صاحب فرزند شده اید، شاید انتظار داشته باشید که به سادگی دوباره باردار شوید. اما برای بسیاری از زن و شوهرها این مسئله به دلیل ناباروری ثانویه همیشه ممکن نیست.

ناباروری ثانویه چیست؟

ناباروری ثانویه ناتوانی در باروری یا مشکل ناباروری پس از یک یا چند بارداری موفقیت آمیز است. این عارضه بسیار شایع است و حدود 50 درصد موارد ناباروری را شامل می شود.

در واقع زوج ها ناباروری ثانویه را بیشتر از ناباروری اولیه (ناباروری در بارداری اول) تجربه می کنند. این مسئله به ویژه در زنان 30 ساله یا حتی 40 ساله که قصد بارداری دوباره دارند، شایع است.

علت ناباروری ثانویه

ناباروری ثانویه گاهی ناشی از عارضه ای در بارداری قبلی است، مانند زخم رحم یا آسیب لوله های فالوپ.

ناباروری اولیه و ثانویه اغلب علل مشابهی دارند، مسائلی مانند افزایش سن، چاقی و اختلالات تخمک گذاری.

درمان ناباروری ثانویه

قبل از این که برای ناباروری ثانویه از پزشک کمک بگیرید، به دنبال راه هایی برای افزایش احتمال باروری خود باشید. به یاد داشته باشید حتی سالم ترین (و جوان ترین) زوج ها، معمولا در هر چرخه ماهانه حدود 20 تا 25 درصد احتمال بارداری دارند، یعنی احتمال شکست در هر ماه 75 تا 80 درصد است.

در ادامه چند نکته برای افزایش احتمال بارداری ارائه شده است:

آمادگی های پیش از بارداری و تعیین زمان تخمک گذاری: چرخه های قاعدگی و تغییراتی که می تواند در شانس بارداری تان اختلال ایجاد کند را بررسی کنید. همچنین برای پیش بینی زمان تخمک گذاری دمای پایه بدن خود را ارزیابی کنید یا از کیت تخمک گذاری استفاده کنید.

رژیم غذایی: اگر عادت های غذایی شما تغییر کرده (به ویژه اگر بدتر شده است)، باید بدانید که نوع تغذیه می تواند به باروری سریع تر شما کمک کند. برای نمونه نوشیدن قهوه یا مواد غذایی حاوی کافئین برای باروری مناسب نیست و حتی در افزایش ناباروری ثانویه نقش دارد.

ناباروری ثانویه چیست

تغییر در سبک زندگی: استعمال دخانیات و سبک زندگی ناسالم می تواند منجر به ناباروری ثانویه شود. سیگار کشیدن یکی از عواملی است که شانس باروری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کم خوابی نیز می تواند در هورمون ها و قدرت باروری اختلال ایجاد کند. برای افزایش شانس بارداری دوباره عادت های ناسالم خود را تغییر دهید، این موضوع در مورد همسرتان نیز صادق است. مصرف الکل یا کشیدن سیگار، می تواند بر کیفیت اسپرم اثرات منفی بگذارد.

کنترل وضعیت سلامتی: زمانی که در تلاش برای باردار شدن هستید، باید از مصرف انواع خاصی از داروها اجتناب کنید. این داروها می توانند از بارداری جلوگیری کنند. در صورتی که از آخرین بارداری خود به بیماری خاصی مبتلا شده اید و باید دارو مصرف کنید، حتما با پزشک در مورد اثر آن دارو بر باروری صحبت کنید. بنابراین در دوره اقدام به بارداری هیچ دارویی را بدون اجازه پزشک مصرف نکنید. خبر خوب این که برخی از تغییرات ساده در سبک زندگی مانند تعویض دارو یا کنترل شرایط مزمن می تواند به شما در رسیدن به هدف تان کمک کند.

تناسب اندام: کنترل وزن یکی از روش هایی است که می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد، به طوری که نزدیک شدن به شاخص BMI و محدوده وزن سالم کمک می کند تا شما زودتر بارداری دوباره را تجربه کنید.

ناباروری ثانویه چیست

تفاوت ناباروری اولیه با ناباروری ثانویه

ناباروری اولیه در شرایطی به کار می رود که فرد هرگز باردار نشده است، در حالی که ناباروری ثانویه مربوط به مشکل باروری پس از یک بارداری قبلی است.

زمان مراجعه به پزشک

پس از تجربه یک بارداری موفق، مادران با سن کمتر از 35 سال با گذشت 6 تا 12 ماه تلاش برای بارداری باید به دنبال درمان ناباروری ثانویه و کمک از یک متخصص باشند. (در هر صورت پس از 1 سال تلاش برای بارداری، باید به متخصص باروری مراجعه کرد)

طبق توصیه کارشناسان، مادرانی که بیش از 35 سال سن دارند پس از 6 ماه تلاش برای بارداری و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، باید به دنبال کمک متخصص باروری باشند. (حتی پس از 3 ماه نیز می توان به دنبال درمان بود).

مادرانی که بیش از 40 سال سن دارند، احتمالا برای بارداری دوم باید ارزیابی اولیه را تحت نظر پزشک متخصص باروری شروع کنند. در صورتی که سن مرد بیش از 40 سال باشد، از 35 تا 40 درصد مشکلات باروری به او بر می گردد. در واقع سن مرد می تواند بر کیفیت اسپرم او اثر بگذارد.

البته در صورت داشتن سابقه ناباروری یا هر فاکتوری که مانع از باروری می شود، باید خیلی زود از پزشک کمک گرفت. روش های درمان ناباروری ثانویه درست مانند ناباروری اولیه است و درمان هر دو این وضعیت با شناسایی علت آن شروع می شود.

نکاتی برای کنار آمدن با ناباروری ثانویه

کنار آمدن با ناباروری ثانویه می تواند دشوار باشد، در این وضعیت نه تنها باید برای باردار شدن تلاش کرد (آزمایشات، مراجعات، روش ها و داروها)، بلکه چنین شرایطی یک مشکل مخرب از نظر عاطفی است و در صورت شکست در درمان ممکن است زن و شوهر احساس منحصر به فردی را تجربه کنند.

آن ها ممکن است با احساس ناامیدی، غم، ناراحتی و همچنین شوک احساسی (اولین بارداری من راحت بوده، پس من نباید هیچ مشکل ناباروری داشته باشم)، احساس گناه (کودک من تنها است و خواهر یا برادر کوچک تر ندارد، چطور باید خوشحال باشم) و تنهایی (من نمی توانم با افراد مبتلا به ناباروری اولیه و دوستانم که چند بچه دارند، ارتباط برقرار کنم) دست و پنجه نرم کنند.

ناباروری ثانویه چیست

ناباروری ثانویه چیست

در ادامه چند نکته برای کمک به مقابله با این احساسات ضد و نقیض ارائه شده است:

– احساسات خود را بپذیرید: احساس شوک یا انکار در زمان مواجهه با ناباروری ثانویه، بسیار شایع است. از آن جا که شما قبلا به سادگی باردار شده اید، بنابراین تصور می کنید که بارداری بعدی تان نیز آسان خواهد بود و به همین دلیل اطرافیان و حتی پزشک شما نیز ممکن است مشکل ناباروری فعلی شما را دست کم بگیرند (به شما می گویند که به تلاش خود ادامه دهید). اما ناباروری ثانویه بسیار شایع است. بنابراین حقیقت را بپذیرید، زیرا تنها در این صورت شما می توانید با مشکل خود مواجه شوید و به دنبال درمان آن باشید.

– در مورد احساسات خود صحبت کنید: هنگامی که متوجه مشکل خود شدید، نگرانی های خود را بیان کنید. صحبت کردن در مورد احساسات کمک می کند تا خانواده یا دوستان غم و اندوه شما را درک کنند. در این شرایط شما به یک گروه پشتیبان و مشاوره نیاز دارید.

– برای فرزندتان وقت بگذارید: در میان مشکلات ناباروری ثانویه، شما ممکن است از عدم توجه نسبت به فرزند خود احساس ناراحتی کنید. حتی ممکن است به این دلیل که فرزندتان خواهر یا برادر کوچک تر ندارد، احساس گناه کنید و خود را مقصر بدانید. بهتر است زندگی تان را در شرایط طبیعی حفظ کنید و روی آن چه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید.

– با همسر خود ارتباط برقرار کنید: به یاد داشته باشید که همسر شما نیز در حال مقابله با ناباروری ثانویه است، درک این مسئله می تواند در برخورد شما با یکدیگر بسیار مفید باشد. در مورد مشکلات ناباروری ثانویه و اثرات آن با هم صحبت کنید. از آن جا که کاهش سطح استرس می تواند باروری را بهبود بخشد، برای ارتباط با همسر خود وقت بگذارید. صمیمیت زن و شوهر موجب افزایش احتمال بارداری می شود.

اگر به دنبال درمان ناباروری هستید، باید بدانید که روش های فناوری تولید مثل (ART) از جمله تلقیح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF) می تواند به افزایش احتمال بارداری موفق کمک کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات