تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

0 1,763

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از انواع بیماری های زنان است که می تواند منجر به ناباروری شود.

در این مطلب به روش های تشخیص و درمان این مشکل می پردازیم.

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص این مشکل وجود ندارد. پزشک از شما درباره علائم بیماری سوال خواهد کرد و اگر مشکوک به ابتلای شما به این سندرم شود، یک معاینه ی فیزیکی و آزمایش خون را پیشنهاد می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی شایع است که می تواند مشکلاتی را برای عادت ماهانه زنان، باروری، وزن و پوست ایجاد کند. همچنین می تواند شما را در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار دهد.

اگر شما به این بیماری مبتلا باشید بهتر است تا هر چه زودتر برای درمان اقدام کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS
سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

پزشک از شما چه می پرسد؟

پزشک ابتدا از شما می خواهد تا همه علائم و نشانه هایی را که متوجه آن شده اید، توضیح دهید. این مساله برای کشف وضعیت سلامتی شما بسیار مهم است.

شما باید به سوالاتی مانند اینکه آیا سابقه ی خانوادگی ابتلا به این سندرم در خانواده شما مانند مادر یا خواهرتان وجود دارد یا خیر، نیز پاسخ دهید. اگر هر کدام از افراد خانواده شما با این سندرم دچار مشکلات باروری نیز شده اند بهتر است آن را به پزشک اطلاع دهید.

همچنین پزشک درباره روند کاهش یا افزایش وزن و مشکلات در پریود شما نیز سوالاتی را می پرسد؛ پس در این باره نیز اطلاعات کافی را داشته باشید.

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگر حداقل 2 مورد از این علائم را داشته باشید، ممکن است پزشک این ابتلا به این سندرم را در شما تایید کند.

• دوره های عادت ماهانه نامنظم

• سطوح بالای آندروژن (هورمون مردانه) که در آزمایش خون نیز مشخص می شود، دارای علائمی مانند آکنه، تغییر صدا به شکل صدای مردانه، رشد موهای اضافی در صورت، چانه یا بدن است.

• کیست های تخمدانی که در سونوگرافی مشخص می شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS
سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

معاینه بدنی برای تشخیص

پزشک ممکن است فشار خون، BMI ( شاخص حجم بدن) و سایز کمر شما را بررسی کند. او همچنین پوست شما را برای آکنه، تغییر رنگ یا رشد موهای اضافی بررسی می کند.

معاینه رحم:

این کار شبیه زمانی است که شما برای چک های ماهانه نزد پزشک زنان می روید، پزشک واژن، رحم و گردنه رحم، لوله های فالوپ، تخمدان ها و مقعد را بررسی می کند.

سونوگرافی:

تصاویر حاصل از سونوگرافی با بررسی دقیق تخمدان ها وضعیت سلامتی آنها را بررسی می کند. برای سونوگرافی پزشک با قرار دادن دستگاه سونوگرافی در واژن، ضخامت پوشش رحمی و بودن یا نبودن کیست در تخمدان ها را بررسی می کند. اگر دوران ماهانه شما به تاخیر افتاده باشد، احتمالا این پوشش رحمی ضخیم است.

تخمدان ها ممکن است 1 تا 3 برابر بزرگتر از حد نرمال باشند. سونوگرافی می تواند تا 90 درصد تغییرات در تخمدان زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را نشان دهد.

آزمایش ها

آزمایش خون:

پزشک شما را به آزمایشگاه می فرستد، آنجا کمی خون از ورید دست شما می گیرند، این آزمایش می تواند سطوح هورمون های زیر را نشان دهد:

هورمون تحریک کننده فولیکول FSH که بر توانایی شما برای باردار شدن اثر می گذارد. در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، سطوح این هورمون ممکن است کمتر از حد طبیعی یا حتی نرمال باشد.

هورمون لوتئینیزه LH که موجب تخمک گذاری می شود. این هورمون شاید بالاتر از حد طبیعی باشد.

تستوسترون هورمون جنسی است که در مبتلایان به سندرم تخمدان، بالاتر از حد طبیعی است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

استروژن گروهی از هورمون ها هستند که برای مسایل دوران ماهانه هستند، سطوح این هورمون در زنان مبتلا طبیعی یا زیاد است.

گلوبولین متصل شونده به هور‌مو‌ن جنسی SHBG ، این هورمون ممکن است در مبتلایان کمتر از حد طبیعی باشد. هورمون جنسی به نام آندروستندیا شاید بالاتر از حد طبیعی باشد.

گنادتروپین جفتی انسان hCG،  این آزمایش نیز برای اینکه آیا باردار هستید یا خیر، بررسی می شود.

هورمون آنتی مولرین AMH که برای عملکرد تخمدان ها انجام می شود و برای بررسی وضعیت یائسگی نیز پیشنهاد می شود. در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، سطح این هورمون بالاتر از حد طبیعی است.

پزشک ممکن است چند آزمایش دیگر را برای پیشگیری از شرایط دیگر مانند مشکلات تیروئید، تومورها و هیپرپلازی که نشانه های مشابهی با سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد، پیشنهاد دهد.

پس از تشخیص

اگر شما مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشید، شاید تست گلوکز خون و کلسترول نیز برای شما انجام شود.

پزشکان معمولا این موارد را نیز بررسی می کنند تا از وضعیت سلامت کلی شما مطمئن شوند.

آزمایش های دیگر پس از تشخیص سندرم شامل موارد زیر هستند:

تست کلسترول و تری گلیسیرید؛ زیرا همزمانی مشکلات این دو مساله با سندرم تخمدان می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود.

تست دیابت و گلوکز: بیش از نیمی از زنان مبتلا به PCOS به دیابت نیز مبتلا می شوند.

انسولین: پزشک وضعیت پاسخ بدن شما به انسولین برای کنترل قند خون را بررسی می کند. اگر بدن شما به انسولین پاسخ ندهد، شاید مقاومت به انسولین داشته باشید. این مشکل در زنان مبتلا به سندرم رایج است و می تواند منجر به دیابت شود.

پزشک برای مدیریت علائم سندرم تخمدان به شما کمک می کند تا سلامت کافی را در طول درمان داشته باشید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات