فمارا (لتروزول) برای درمان ناباروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

0 5,578

فمارا لتروزول یک داروی خوراکی است که برای تحریک تخمک گذاری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و ناباروری با دلایل نامشخص استفاده می شود. در حالی که این قرص توسط سازمان غذا و دارو آمریکا به عنوان داروی سرطان سینه به تایید رسیده است، از سال 2001 پزشکان ناباروری این دارو را به عنوان داروی باروری تجویز می کنند، زیرا عوارض جانبی و احتمال چند قلویی زایی در آن نسبت به قرص کلومید (کلومیفن) کمتر است.

کلومید در حال حاضر گزینه خط اول درمان ناباروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است. با این حال، پژوهش های اخیر حاکی از آن است که فمارا می تواند به میزان قابل توجهی نرخ بالاتری از باروری را در زنان نابارور مبتلا به PCOS ارائه دهد.

قرص فمارا همچنین جایگزین خوبی در مواقع مقاومت فرد نسبت به کلومید (کلومیفن) است. در مواقعی که با وجود افزایش دوز مصرف کلومیفن تحریک تخمک گذاری در طول سه دوره درمانی انجام نمی شود، از فمارا استفاده می شود.

فمارا لتروزول

فمارا لتروزولنحوه استفاده از فمارا (لتروزول)

قرص فمارا 2.5 میلی گرم و به صورت قرص های زرد رنگ روکش دار است. پزشک بر اساس تاریخ پریودی فرد، زمان شروع درمان را به او اطلاع می دهد. درمان طی پنج روز متوالی انجام می شود.

برخی از متخصصان باروری مصرف قرص ها را در روزهای 3، 4، 5، 6 و 7 چرخه قاعدگی توصیه می کنند. بعضی دیگر روزهای 5، 6، 7، 8 و 9 را تأیید می کنند. در حالی که هنوز بحث بر سر این است که کدام گزینه واقعا بهترین است، تحقیقات فعلی نشان می دهد که میزان موفقیت در هر دو حالت کم و بیش یکسان است.

بر اساس زمان شروع درمان، می توان زمان شروع رابطه جنسی را پیش بینی کرد:

– اگر از روز 3 قاعدگی درمان شروع شود، احتمالاً زمانی بین روز 14 و 17 سیکل قاعدگی تخمک گذاری انجام می شود. رابطه جنسی برای بارداری، باید قبل از تخمک گذاری شروع شود. در این شرایط، باید هر روز (یا یک روز در میان) از روز 11 تا پایان روز 18 قاعدگی رابطه جنسی انجام شود.

– اگر از روز 5 قاعدگی درمان شروع شود، به احتمال زیاد بین روزهای 16 و 19 قاعدگی تخمک گذاری انجام می شود. در این حالت، رابطه جنسی باید بین روزهای 13 تا 21 پریودی انجام شود.

برای تعیین دقیق زمان تخمک گذاری، می توان از کیت تخمک گذاری استفاده کرد. پس از اتمام دوره درمان می توانید روزانه تست را انجام دهید تا زمانی که نتیجه مثبتی دریافت کنید (نشان می دهد که به زمان تخمک گذاری نزدیک شده اید). نتیجه مثبت نشانه شروع رابطه جنسی است.

فمارا همچنین می تواند برای درمان ناباروری به روش تلقیح داخل رحمی (IUI) استفاده شود. پزشک گاهی اوقات همراه لتروزول، کلومیفن را نیز برای بیمار تجویز می کند و در این صورت این دو قرص در یک روز با هم مصرف می شوند.

فمارا لتروزولعوارض جانبی داروی لتروزول

لتروزول با کاهش سطح استروژن منجر به تحریک تخمک گذاری می شود. سطح پایین استروژن از هر نوعی باعث بوجود آمدن علائم در زن می شود. علائم شایعی که با مصرف فمارا مشاهده می شود شامل موارد زیر است:

. نفخ شکم

. تاری دید

. درد پستان

. بی خوابی

. سرگیجه

. خستگی

. سردرد

. گرگرفتگی

. تعریق شبانه

. لکه بینی یا خونریزی غیرطبیعی قاعدگی

. ناراحتی معده

– اگر با مصرف این قرص دچار تاری دید یا علائم حاد دیگر شدید، سریع با پزشک خود تماس بگیرید.

زنانی که لتروزول مصرف می کنند به ندرت ممکن است دچار بیماری شناخته شده با عنوان سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) شوند، که می تواند علائمی مانند نفخ و اسهال تا تنگی نفس شدید و دردهای قفسه سینه داشته باشد.

فمارا لتروزولفمارا لتروزول

اثربخشی لتروزول

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد فمارا برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که دچار مشکل تخمک گذاری هستند، مناسب تر است.

طبق مطالعه ای که در سال 2014 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، 27.5 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که لتروزول مصرف کرده اند، در مقایسه با 19.5 درصد که از کلومید استفاده کرده اند، زایمان موفق تری داشته اند. این مطالعه همچنین جنبه های دیگری از مزایای قرص فمارا را نشان داده:

– میزان تخمک گذاری با مصرف لتروزول (61.7٪ ) در مقایسه با کلومید (48.3٪) بالاتر است.

– میزان درصد زایمان در زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که از فمارا استفاده می کردند بیشتر است.

– احتمال بارداری چندقلویی در زنان با مصرف فمارا (3.2٪) در مقایسه با کلومید (7.4٪) کمتر است.

خطر سقط جنین برای هر دو گروه دارویی کم و بیش یکسان است (31.8٪ فمارا در مقابل 28.2٪ کلومید).

طبق یک تحقیق که در مجله پلاس وان در سال 2015 منتشر شد، آمار کلی نقص هنگام تولد در نوزادان متولد شده از مادرانی که به طور طبیعی باردار شده اند با آن هایی که از فمارا یا کلومید استفاده کرده اند، حدودا برابر است.

مترجم: محدثه محمدی

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات