چه مدت پس از زایمان می توان باردار شد؟

0 180

در این مطلب نکاتی در مورد زمان شروع اولین چرخه قاعدگی پس از زایمان، امکان بارداری قبل از آن و برنامه ریزی برای بارداری بعد ارائه شده است.

از آن جا که قاعدگی پس از زایمان قطع می شود، شما ممکن است تصور کنید که بدن تان قادر به تخمک گذاری نخواهد بود، اما این باور اشتباه است. شاید برای تان سوال باشد که چه مدت پس از زایمان ممکن است باردار شوید یا در صورت شیردهی چه موقع پریود می شوید و آیا با شیردهی می توان از بارداری جلوگیری کرد. در ادامه از این موضوعات مطلع می شوید.

بارداری پس از زایمان

4 تا 24 هفته پس از زایمان و قبل از شروع اولین قاعدگی بسته به نوع تغذیه نوزاد، امکان بارداری وجود دارد.

آیا می توان قبل از شروع چرخه قاعدگی پس از زایمان باردار شد؟

بله، قبل از شروع چرخه قاعدگی پس از زایمان، احتمال بارداری وجود دارد. اولین قاعدگی بعضی از مادران بدون تخمک گذاری رخ می دهد. به این معنی که فرد پریود می شود، ولی هیچ تخمکی از تخمدان او آزاد نمی شود.

در برخی موارد تخمک گذاری می تواند قبل از شروع قاعدگی رخ دهد، یعنی ممکن است مادر پریود نشود ولی باردار باشد.

از آن جا که عادت ماهانه یا تخمک گذاری پس از زایمان قابل پیش بینی نیست، اگر تصمیم به بارداری ندارید، بهتر است از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

احتمال بارداری پس از زایمان چقدر است؟

به توصیه پزشکان از 4 تا 6 هفته پس از زایمان نباید رابطه جنسی برقرار شود، بنابراین تا قبل از آن احتمال بارداری صفر است. چرخه قاعدگی زنان شیرده معمولا 6 تا 12 هفته پس از زایمان شروع می شود.

بیشتر مادران شیرده 3 تا 6 ماه پس از زایمان پریود نمی شوند و اولین قاعدگی بسیاری از آن ها پس از 9 ماه از تولد نوزاد شروع می شود. تخمک گذاری در بعضی از زنان زودتر و در برخی دیگر دیرتر رخ می دهد.

در صورت عدم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، تقریبا غیرممکن است که بتوان احتمال بارداری پس از زایمان را تعیین کرد. بدن هر زن متفاوت است و زمان اولین تخمک گذاری پس از زایمان نیز پیش بینی ناپذیر است.

بارداری بعد از زایمان

آیا قاعدگی در دوران شیردهی رخ می دهد؟

قاعدگی در زمان شیردهی ممکن است، اگرچه احتمال و زمان آن به عوامل مختلف بستگی دارد.

هورمون های مورد نیاز برای تولید شیر مادر می تواند هورمون های تولید مثل را سرکوب کند، در نتیجه تخمک گذاری صورت نمی گیرد، به همین دلیل برخی مادران ممکن است در تمام مدت شیردهی پریود نشوند. اما برای دیگران امکان دارد، پس از چند ماه از زایمان این اتفاق بیفتد.

چرخه قاعدگی مادران شیرده حدود 6 هفته تا 18 ماه پس از زایمان آغاز می شود. به طور متوسط زنانی که شیر می دهند دیرتر از مادران دیگر پریود می شوند.

آمنوره شیردهی که روش خاص کنترل بارداری است، اغلب تخمک گذاری را به تعویق می اندازد. این روش محدودیت هایی دارد، به گونه ای که نوزاد باید به طور انحصاری از شیرمادر تغذیه شود و هیچ گونه مکمل یا غذای کمکی دریافت نکند، تغذیه نوزاد حتی در طول شب با شیر مادر باشد و مادر نباید از شیردوش استفاده کند، وگرنه احتمال تخمک گذاری وجود دارد.

چرخه قاعدگی در دوران شیردهی

بسیاری از مادران از شروع چرخه قاعدگی خود پس از زایمان شگفت زده می شوند. این اتفاق ممکن است ناگهانی رخ دهد و کمی سنگین تر از دوره های پیش از بارداری باشد. به طور کلی بیشتر زنان معتقدند که پریود آن ها در دوران شیردهی نسبت به گذشته سبک تر است.

شروع قاعدگی به معنی تخمک گذاری یا بازگشت چرخه به طور منظم نیست. چرخه های قاعدگی برخی از مادران در دوران شیردهی نامنظم است، زیرا هورمون ها در این زمان دستخوش تغییر می شوند و بدن تلاش می کند تا به روند طبیعی خود بازگردد.

بارداری بعد از زایمان

آیا در صورت شیردهی امکان بارداری وجود دارد؟

اگرچه شیردهی احتمال تخمک گذاری را کاهش می دهد، ولی در طول این زمان مادر ممکن است باردار شود. شیردهی روش تضمینی برای کنترل بارداری نیست. حتی در صورت داشتن یک دوره قاعدگی نامنظم، این روش دیگر موثر نخواهد بود.

افزون بر این، احتمال بارداری قبل از شروع اولین قاعدگی نیز وجود دارد. بنابراین اگر نمی خواهید دوباره حامله شوید، حتما از روش های کنترل بارداری استفاده کنید.

چه مدت پس از زایمان می توان باردار شد؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) و مارس دیمز توصیه می کنند که فاصله بین دو بارداری در بهترین حالت 18 ماه باشد.

کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می کند که برای بارداری دوباره باید حداقل 6 ماه یا بیشتر صبر کرد. این انجمن همچنین در مورد فاصله کمتر از 18 ماه بین دو بارداری هشدار داد.

این مسئله به این دلیل است که بارداری با فاصله کمتر از 18 ماه پس از زایمان، احتمال وقوع برخی عوارض از جمله زایمان زودرس و یا وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد (به ویژه در فواصل زمانی کمتر از 6 ماه). این امر می تواند به نوبه خود، خطر ابتلای نوزاد به آسم، تاخیر رشد، مشکلات بینایی و شنوایی را نیز افزایش دهد.

کارشناسان از علت دقیق ارتباط فاصله کوتاه بین دو بارداری با این عوارض مطمئن نیستند. این مسئله ممکن است به دلیل وجود التهاب باقی مانده در رحم از حاملگی قبلی و کمبود ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای بارداری دوباره باشد.

با این حال، در بسیاری از موارد بارداری هایی که فاصله کوتاهی با بارداری قبلی دارند نیز کامل به اتمام می رسد و نوزاد سالم به دنیا می آید.

از سوی دیگر، برخی پژوهش ها نیز نشان داده که فاصله زیاد (بیش از 60 ماه یا 5 سال) بین بارداری ها با افزایش خطر ابتلا به عوارض مشابه، از جمله زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

با پزشک خود در مورد بهترین زمان برای بارداری بعدی خود صحبت کنید و تا آن زمان از روش های کنترل زایمان استفاده کنید.

به این ترتیب شما نباید بلافاصله پس از زایمان باردار شوید، بلکه باید از بارداری پشت سرهم پیشگیری کنید و زمانی که خود و همسرتان احساس آمادگی کردید، برای بارداری بعدی برنامه ریزی کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات