مهارت های لباس پوشیدن کودکان

0 1,257

به کودک خود بیاموزید چگونه خودش لباس بپوشد. بیشتر کودکان در آستانه دو سالگی آمادگی لازم را برای پوشیدن لباس دارند. بنابراین آموزش این کار به او آسان خواهد بود . به علاوه که شما می توانید این کار را با رعایت چند نکته برایش جذابتر کنید .

در حالیکه هنوز دکمه های لباس کودکتان را شما می بندید و کفش های او را شما به پایش می کنید، باید باور کنید که او کم کم می تواند این مسئولیت را خودش به عهده بگیرد . با پیشرفت توانایی های کودک و کنجکاوی های مدام او، کودک شما این مهارت را خواهد آموخت . این نقطه عطف مهم برای استقلال کودک نوپا ی شما است. ماموریت مادر این است که زمینه را برای کودک نوپای خود و سپس کودک پیش دبستانی خود فراهم کنید، تا با کمک به او در یادگیری این مهارت های اساسی لباس پوشیدن ، بر مراقبت از خود مسلط شود.

مهارت بستن زیپ

این مهارت یک مهارت جذاب و سرگرم کننده است . وقتی به صورت صحیح شروع به بستن زیپ می کنیم سر و صدای جذابی ایجاد می شود . اما در هر صورت ممکن است بستن زیپ برای کودکان کمی هم سخت باشد، بنابراین آموزش این مهارت را از سن 22 ماهگی شروع کنید . ابتدا روی ژاکت با زیپ پلاستیکی بزرگ تمرین کنید . برای دیده شدن بهتر زیپ یک نخ کوتاه را به آن ببندید. در حدود 33 ماهگی کودک می توانید به او آموزش کامل زیپ بستن را بدهید که از ابتدا دو طرف زیپ را به هم نزدیک کند و زیپ را به بالا بکشد . می توانید با او بازی های جذاب انجام دهید مثلا به او بگویید زیپ مثل یه ماشین در جاده است و وظیفه او این است که ماشین را به مقصد برساند.

لباس پوشیدن کودکان

لباس پوشیدن کودکانمهارت کفش به پا کردن

یکی دیگر از مهارت هایی که حدود 22 ماهگی بهتر است به کودک خود آموزش دهید مهارت پوشیدن کفش است . ابتدا به او بگویید که چگونه باید پاهای خود را با کمی حرکت در کفش فرو کند و بعد وقتی نوبت به او رسید کمی پشت کفش را به بالا بکشید تا کامل بتواند کفش را به پا کند . هنگامی که او سه ساله شد سعی کنید به او تلاش انفرادی را بیاموزید . اول روی زمین بنشیند و بگذارید هر دو پا را به داخل بکشد و بعد بندها و سگگها را ببندد.

مهارت پوشیدن شلوار

مانند بستن و باز کردن زیپ ، در آوردن شلوار از پوشیدن آن آسانتر است . بهتر است با مرحله آسانتر شروع کنید . به او پیشنهاد دهید برای تعادل بیشتر دست خود را روی شانه های شما بگذارد . وقتی شلوار روی مچ پایش قرار گرفت به او کمک کنید تا پایش را بالا بگیرد و بتواند شلوار را در بیاورد یا بالاتر بکشد . این تمرین کمی سخت است، پس اگر نتوانست پایش را بالا ببرد همین که بتواند مچ پایش را بالا ببرد کافی است تا زمانیکه چندین بار تمرین کند و کاملا بیاموزد که چگونه شلوار به پا کند .

مهارت پوشیدن ژاکت

ممکن است مادر شما (یا معلم پیش دبستانی) هنگام یادگیری مهارت لباس پوشیدن از پوشش ژاکت هم استفاده کرده باشد و دلیل خوبی دارد. هنگامی که کودک نوپای شما در حدود 33 ماهگی قرار گرفت ، یک ژاکت را روی زمین بگذارید ، زیپ آنرا باز و بسته کنید . از او بخواهید تا دستهایش را در آستین های ژاکت داخل ببرد تا ژاکت از بالای سرش پوشانده شود همین تمرین را تکرار کنید .

مهارت پوشیدن تی شرت

درست در حوالی سومین سالگرد تولد کودکتان ، وقت آن است که سعی کنید پیراهن کش یا تی شرت خود را بپوشد. او جلوی آینه بایستد (پشت او می ایستید) و پیراهنی را بالای سرش هدایت کنید. از او بخواهید که پیراهن را از روی صورت و دور گردنش پایین بکشد. آستین ها را دراز کرده و به او بگویید که دست و بازو را یکی یکی فشار دهد. به پیراهن های ساده و گشاد بدون دکمه بچسبید تا کار را برای او راحت تر کنید. برای اینکه این مهارت را سختتر کنید ، از او بخواهید که یک پیراهن کش کوچک بر روی عروسک یا حیوان خود قرار دهد .

لباس پوشیدن کودکانمهارت بستن دکمه ها (دکمه های قابلمه ای) به تنهایی

بستن دکمه برای کودک شما فقط بستن یک دکمه نیست بلکه برای او مرحله از رشد است . اگر کودک شما به مرز 4 سالگی رسیده است ممکن است برای این مهارت آمادگی داشته باشد . برای آموزش این مهارت به او ابتدا یک دکمه را به دکمه روبرو نزدیک کنید و برای او داستان جذابی تعریف کنید مثلا بگویید این دو دکمه قرار است همدیگر را در آغوش بگیرند و کم کم از دستان خود کودک کمک بگیرید تا دکمه ها را ببندید، بگویید باید یک دکمه با داخل آن یکی فشار داده تا زمانیکه صدای کلیک بدهد . برای خرید لباس کودک لباسهایی که دکمه های بزرگی دارند را بخرید و بعد سعی کنید عمل باز کردن دکمه هارا نیز به او بیاموزید .

مهارت بستن نوع دیگری از دکمه ها

این یکی از مهارت های سخت لباس پوشیدن است ، بنابراین به کودک کوچک خود (4 سالگی تقریباً مناسب است) وقت تمرین بدهید. به او نشان دهید چگونه با یک دست یک دکمه و با دست دیگر پارچه را در اطراف سوراخ مقابل بگیرید. به او کمک کنید تا پایین دکمه را از سوراخ خارج کند. در حالی که دکمه را نگه داشته است ، به او بگویید تا با استفاده از دست دیگر خود سوراخ را بیشتر باز کند (این روش کار سختی است ، بنابراین آهسته حرکت کنید و لبخند بزنید). سپس کمکش کنید تا بقیه دکمه را از سوراخ خارج کنید. لباس با دکمه های بزرگ ، روشن و سوراخ های بزرگ به او کمک می کند تا زودتر بتواند این کار را انجام دهد، او می تواند با تمرین روی لباس های عروسک خود نیز این مهارت را بهتر یاد بگیرد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات