6 نشانه هشدار دهنده گرمازدگی در كودكان

0 817

نشانه های گرمازدگی در كودكان

نگهداری بچه ها در خانه در تابستان کامل غیرممکن است. بعد از تعطیل شدن مدارس و استراحت، بچه ها دوست دارند تا در طول روز بیرون بروند و بازی کنند. اما به عنوان پدر و مادر، بدیهی است که شما نگران سلامتی آنها باشید. تابستان ها می توانند سخت باشند، تعریق زیاد می شود، باعث می شوند اشتها از دست برود و سبب ایجاد حساسیت و بیماری نیز می شوند. یکی از این مشکلات جدی “گرمازدگی” است.

گرما زدگی چیست؟

وقتی در معرض آفتاب خشن، به ويژه در ظهر و بعدازظهرهای تابستان، به طور طولانی مدت قرار بگیرید، باعث می شود كه سيستم تنظيم دمای بدن از بين برود و گرما زدگی رخ دهد. به طور معمول بدن انسان در پاسخ به افزایش یا افت دمای اطراف، قادر است به طور خودکار دمای خود را تنظیم کند، به همین دلیل است که ما در طول تابستان برای خنک شدن بدن عرق می کنیم و در طول زمستان مواد غذایی بیشتری می خوریم زیرا هضم غذا باعث ایجاد گرما در بدن می شود و ما را گرم نگه می دارد. با این حال، این توانایی طبیعی “ترموستاتیک” بدن تا حد بالایی کار می کند اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای تابستان می تواند باعث شود که ترموستات طبیعی بدن از کار بیفتد و منجر به گرمازدگی شود.

علائم اولیه گرما زدگی چیست؟

گرمازدگی هرگز به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد. همیشه نتیجه ساعت های طولانی قرار گرفتن در معرض آفتاب است. از این رو می توان از وقوع گرما جلوگیری کرد. تنها کاری که باید انجام دهید شناسایی علائم و نشانه های اولیه گرمازدگی است.

قبل از اینکه فرزند شما دچار گرمازدگی شود، ممکن است علائم زیر را نشان دهد:

خستگی از گرما و سرگیجه؛ احساس ضعف یا بی حالی؛ قادر نبودن به تمرکز و درک آنچه در اطراف اتفاق می افتد

سنكوپ گرما؛ غش از قرار گرفتن در معرض بیش از حد گرما

گرفتگی ناشی از گرما؛ گرفتگی عضلات ناشی از دست دادن بیش از حد آب، به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب خشن

نشانه های گرمازدگی در كودكان

نشانه های گرمازدگی در كودكانعلائم شایع گرمازدگی

گرمازدگی شدید نیاز به رسیدگی فوری پزشک دارد اما با این وجود، مهم است که بتوانید تشخیص دهید که آیا دقیقا کودک شما دچار گرما زدگی شده است یا خیر. در اینجا بارزترین علائم گرمازدگی را توضیح می دهیم:

1. عدم تعریق

معمولاً وقتی در آفتاب گرم تابستان هستیم، عرق می کنیم. کسی که در میان گرمازدگی قرار دارد، عرق نمی کند. این اولین و آشکارترین علامت گرمازدگی است.

2. تنفس کم عمق و سریع

این نشانه دیگری است که به راحتی قابل تشخیص است. تنفس شخصی که دچار گرمازدگی شده است، کم عمق، مختل و سریع می شود.

3. پوست داغ، خشک و گر گرفته

یکی از اولین ارگان هایی که در اثر گرمازدگی تحت تأثیر قرار می گیرند، پوست است. قرمز، گرم و بسیار خشک خواهد شد.

4. سر گشتگی

كودكی كه از گرمازدگی رنج می برد، در این حالت دچار سردرگمی خواهد شد و گاه دچار سرگیجه هم می شود. حرکات او مبهم به نظر می رسد، مانند اینکه مطمئن نیست به کجا می رود و چه کاری انجام می دهد. در موارد شدید، ممکن است او هنگام تماس یا سؤال های ساده مانند نام خودش نیز، قادر به پاسخگویی نباشد.

5- تشنج

او ممکن است با تشنج ناگهانی، ناخواسته و غیر ارادی روبرو شود که باعث می شود بدن در اسپاسم های کنترل نشده قرار بگیرد.

6. بیهوش شدن

سرانجام، كودكی كه از گرمازدگی رنج می برد، ممکن است فقط هوشیاری و ضعف خود را از دست بدهد.

نشانه های گرمازدگی در كودكان

کمکهای اولیه برای گرمازدگی

مهم است که در صورت ابتلا به گرمازدگی، کمک های اولیه صحیح را برای کودک انجام دهید. اولین کاری که می توانید انجام دهید تماس با اورژانس است. البته این مساله همیشه لازم نیست، اما بسیار متداول است که افراد مبتلا به گرمازدگی در بیمارستان بستری شوند. در حالی که منتظر رسیدن آمبولانس هستید، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

او را از آفتاب دور کنید. کودک را به یک منطقه سایه دار (در صورتی که بیرون از منزل هستید) منتقل کنید یا او را در داخل خانه به اتاق خنک تر ببرید.

به کودک کمک کنید تا خود را خنک کند. با کمک یک فن یا بادبزن او را خنک کنید، لباسش را بیرون بیاورید و از دستمال پارچه ای سرد برای خنک کردن بدن او استفاده کنید.

یک اسفنج را به آب سرد آغشته کنید و به بدن کودک بمالید.

آب سرد را روی قسمتهایی از بدن که رگ های خونی غنی تری دارند مانند زیر بغل، کشاله ران، کمر و گردن قرار دهید تا بدن به سرعت خنک شود.

نکته مهم: از یخ استفاده نکنید

نشانه های گرمازدگی در كودكاننشانه های گرمازدگی در كودكان

این ممکن است گیج کننده به نظر برسد و فکر کنید که حمام یخ ممکن است سریعترین راه برای پایین آمدن دمای بدن باشد. استفاده از یخ، اغلب به عنوان اولین کمک برای گرما زدگی پیشنهاد می شود. اما این روش می تواند برای کودکان و نوزادان بسیار خطرناک باشد؛ زیرا بدن كودكان خردسال و نوزادان ممکن است نتواند با افت ناگهانی و شدید دما روبرو شوند. این می تواند کشنده باشد. بنابراین هرگز از یخ استفاده نکنید.

پیشگیری از گرمازدگی

درک این نکته حائز اهمیت است که نوزادان، کودکان خردسال و افراد مسن به ویژه در معرض گرمازدگی و سایر موارد مرتبط با گرما مانند کمبود آب بدن، سرگیجه و غیره قرار دارند زیرا بدن آنها قادر به مقابله با گرما را ندارد. به همین دلیل ضروری است که از گرمازدگی به هر قیمت جلوگیری شود.

در اینجا چند اقدام را به شما توضیح می دهیم:

از ساعت 11 صبح تا 4 بعدازظهر ، به خصوص هنگام تابستان و روزهای گرم سال، از قدم زدن در فضای بیرون اجتناب کنید. خورشید در این ساعات در اوج خود قرار دارد. فعالیت های خود را مجدداً تنظیم کرده و روز خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید.

هنگام خارج شدن از خانه، همیشه یک بطری آب و مقداری شیرینی مفید مانند خرما همراه خود داشته باشید.

هنگام خارج شدن، سر خود را پوشانده نگه دارید. از روسری یا کلاه پهن استفاده کنید.

لباس های راحت و گشاد بپوشید که ترجیحا از الیاف طبیعی به خصوص پنبه ساخته شده باشد. چنین لباس هایی باعث می شود بدن شما هوادهی شود، به آن تنفس می دهد و از گرفتگی گرما جلوگیری می کند.

از کرم یا لوسیون ضد آفتاب مناسب با حداقل SPF 30 استفاده کنید.

اگر شما یا فرزندتان به ورزش می روید، اطمینان حاصل کنید که بدن خود را با الکترولیت و نه فقط آب تأمین می کنید. آب میوه بهتر از نوشیدن آب معمولی است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات