دلایل ایجاد سردرد در کودکان

2 232

دلایل سردرد در کودکان

چگونه با سردرد در کودکان مقابله کنیم

فرزند شما به دلایل زیادی ممکن است دچار سردرد شود. از استرس گرفته تا ضعف در بینایی و حتی کمبود خواب ، سر درد به دلایل مختلفی به وجود می آید. مطالعه در مورد دلایل ایجاد سردرد به شما و فرزندتان کمک می کند تا از بروز آن جلوگیری کنید.

اگر چه معمولا ما تصور می کنیم بچه ها سر درد نمی گیرند، اما تعداد قابل توجهی از کودکان از سر درد رنج می برند. دلایل زیادی برای ایجاد سر درد در کودکان وجود دارد.

1. بیماری

یکی از شایع ترین دلایل سر درد، بیماری است. مانند سرماخوردگی ، تب ، آنفلولانزا یا حتی عفونت سینوسی. این نوع سردرد ، زمانیکه بیماری های زمینه ای یا عفونت درمان شود ، به خودی خود برطرف می شود. در بعضی موارد هم سر درد علامت کم آبی بدن است.

2. ضربه مغزی

ضربه زدن به سر در هنگام بازی یا در موارد دیگر ، می تواند باعث سر درد شود. اگر پس از ضربه خوردن ، سر کودک ورم کرده باشد ، اگرچه همه ضربه ها که منجر به ورم در سر می شود جدی و مشکل ساز نیستند اما بهتر است پس از ضربه و ایجاد برجستگی به پزشک مراجعه کنید. اگر سر درد به مرور زمان وخیم تر شود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل سردرد در کودکان

3 سردرد ناشی از استرس

استرس و اضطراب یکی از دلایل سر درد در کودکان است. استرس هنگام رفتن به مدرسه یا بعد از فعالیت های مدرسه ، در برخی از کودکان این اضطراب با بروز سردرد خودش را نشان می دهد. بعضی از کودکان ممکن است بدانند چگونه با این فشارها کنار بیایند. همین طور سردرد می تواند یکی از علائم افسردگی باشد.

4. مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی ها

بعضی از مواد افزودنی در غذاها می تواند باعث سردرد شود. گوشت های سالم نظیر بیکن بوقلمون ، یا ژامبون حاوی نیترات هستند که در صورت مصرف مقادیر زیاد باعث سردرد می شود. افزودنی دیگری که معمولا در مواد غذایی دیده می شود ، MSG است که باعث سردرد می شود. نوشیدنی های کافئین دار مانند سدیم ، قهوه و چای نیز می توانند منجر به سردرد شوند.

5. ژنتیک

بعضی از انواع سردرد مانند میگرن، ژنتیکی هستند و اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده تان از این بیماری رنج می برید ، ممکن است کودکان هم دچار این بیماری شوند.

دلایل سردرد در کودکاندلایل سردرد در کودکان

6. مشکلات مغزی

گاهی اوقات سردردها می توانند علائمی از یک مشکل اساسی در مغز باشند. مثلا می تواند نشانه ای از خونریزی مغزی ، آبسه یا حتی تومور مغزی باشد. البته این مشکلات با علائم دیگری مانند تاری دید هم همراه است .

آیا اگر فرزند شما دچار سردرد شد باید نگران باشید؟

در بیشتر موارد ، سردرد به دلایل ساده مثل کم آبی یا استرس است و به محض اینکه کودک شما استراحت می کند رو به بهبودی خواهد رفت و سردرد از بین می رود . با این حال در بعضی از شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید مانند:

  • سردردهای مکرری که بیشتر از یکبار در ماه اتفاق می افتد.
  • اگر حتی بعد از استراحت کافی و بیدار شدن از خواب سردرد شروع می شود.
  • درد مداوم و شدید
  • سردردی که با گذشت زمان بدتر می شود
  • از بین رفتن هوشیاری
  • یا سردردی که به همراه آن فرد دچار حالت تهوع و سرگیجه و گردن درد شود.
0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات