میزان خواب مورد نیاز کودک

خواب مورد نیاز کودک

1 935

دانستن این موضوع که کودک شما با توجه به سنش به چه میزان خواب در شبانه روز نیاز دارد به شما کمک می کند که گام مهمی را در کمک به بهبود سلامتی و وضعیت رشد او بردارید.

این است که این مساله در سنین مختلف متفاوت است. گاهی نیاز به خواب بیشتر است و گاهی کمتر است؛ اینجا یک راهنمای کلی برای خواب مورد نیاز کودکان در یک بازه زمانی 24 ساعته توضیح داده می شود.

خواب مورد نیاز کودک
خواب مورد نیاز کودک

کودک دو تا 4 ساله

خواب شبانه مورد نیاز برای کودک در این سن، 10 تا 12 ساعت است، خواب روزانه 1 تا 3 ساعت در یک چرت، میانگین کلی خواب در 24 ساعت بین 11 تا 14 ساعت است.

کودک 4 تا 6 ساله

در این سن کودک شما باید در شب بین 10 تا 13 ساعت بخوابد، چرت روزانه یکبار تا 2.5 ساعت مناسب است. میانگین کلی باید 10 تا 13 ساعت باشد.

کودک 6 تا 9 ساله

بچه هایی که در این رده ی سنی قرار دارند باید به طور میانگین بین 9 تا 12 ساعت در شبانه روز بخوابند. چرت روزانه بستگی به کودک و فعالیت های او دارد. اگر روز بخوابد شب می تواند کمتر بخوابد و اگر نخوابد بهتر است که ساعت خواب گفته شده در شب تکمیل شود.

خواب مورد نیاز کودک
خواب مورد نیاز کودک

به خاطر داشته باشید که بیشتر بچه ها نیاز به خواب زیادی دارند؛ معمولا بیشتر والدین اجازه ی خواب را به کودک خود می دهند.

خواب مورد نیاز کودک

اگر کودک برنامه ی خواب نامنظمی داشته باشد یا مثلا از ساعت 10 شب به بعد از خوابیدن امتناع ورزد، والدین تصور می کنند که خواب کودک کافی بوده و او نیاز به خواب ندارد. اما اینگونه نیست و در واقع این کودک به دلیل نداشتن برنامه ی خواب درست است که نمی خوابد یا اینکه در خانه قانونی برای او وجود ندارد. پس او به خواب نیازمند است و باید برنامه خواب برای کودک توسط والدین تنظیم شود.

اگر فکر می کنید که فرزند شما خواب کافی ندارد، این سوالات را از خود بپرسید:

آیا کودک هنگام حضور در خودرو در اغلب موارد می خوابد؟

آیا هر روز صبح شما باید او را بیدار کنید و خودش بیدار نمی شود؟

آیا به نظر می رسد که او در طول روز خسته یا تحریک پذیر است؟

خواب مورد نیاز کودک
خواب مورد نیاز کودک

اگر جواب هر کدام از این سوالات مثبت بود، شاید فرزند شما به اندازه ی نیاز بدن خود نمی خوابد. بنابراین باید تلاش کنید تا الگوی خواب مناسبی را برای او تنظیم کنید.

یک کودک در سنین پیش دبستانی نیاز دارد تا در هر شبانه روز بین 10 تا 13 ساعت بخوابد. این میزان با بزرگتر شدن او کمتر می شود. زمانی که فرزند شما به حدود سن 14 سالگی رسید، نیاز به 8 تا 10 ساعت خواب در شبانه روز دارد.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات