نکاتی مهم درباره غذای کمکی نوزاد

1 695

غذا دادن به نوزاد

شما می توانید برخی از غذاها را با بیش از یک ماده غذایی به نوزاد خود معرفی کنید. زمانی که نوزاد شما شروع به خوردن مواد غذایی جامد می کند شما می تواند مواد غذایی مفید را به آرامی به غذاهای او اضافه کنید، دقت کنید و واکنش های او را بررسی کنید تا اگر هر گونه آلرژی به مواد غذایی داشته باشد، متوجه شوید.

هنگامی که غذای جامد مانند پوره، سوپ، گوشت، سبزیجات یا میوه های جدید به او می دهید، بهتر است 3 تا 5 روز صبر کنید تا مطمئن شوید که کودک شما واکنش آلرژیک نداشته باشد.

غذا دادن به نوزاد

یک لیست از انواع مواد غذایی روی یخچال بزنید و هر ماده جدیدی را که به غذای نوزاد اضافه کردید روی لیست با تاریخ علامت بزنید؛ اگر نوزاد به آن واکنشی داشت حتما کنار آن بنویسید تا دیگر استفاده نکنید.
پس از گذشت مدتی که مواد اصلی را محک زدید می توانید انواع ادویه جات را نیز آزمایش کنید.

غذا دادن به نوزاد
غذا دادن به نوزاد

ترکیبات آسان

غذاهایی که نوزاد شما به آسانی آن را می خورد، مشخص کنید. مانند پوره میوه هایی که دوست دارد. بعد فکر کنید که چه ماده غذایی را می توانید به آن اضافه کنید که طعم خوشایندی داشته باشد. پس از مدتی که پوره های ساده به او دادید، می توانید پوره های غنی تری با مواد غذایی سفت تر را تهیه کنید. سبزیجات با تکه های بزرگتر اما همچنان باید پوره به طور کلی نرمی خود را داشته باشد و خیلی سفت نشود.

افزودنی های خوشمزه

سبزیجات طعم دار با آب لیمو، کره یا روغن زیتون بسیار خوشمزه است. مصرف دارچین نیز روی مواد غذایی طعم و بویی خوشایند دارد. اگر به نوزادتان پوره گوشت می دهید بهتر است آن را با سیر، گوجه فرنگی یا اسفناج ترکیب کنید. نمک یا شیرین کننده به غذای او اضافه نکنید، به خصوص عسل.

غذا دادن به نوزاد
غذا دادن به نوزاد

یک منوی رو به رشد

با رشد و بزرگتر شدن نوزاد می توانید خوراک های متنوع تری را به او بدهید. کم کم می توانید غذاهایی با سیب زمینی به او بدهید که یک پوره خوشمزه برای نوزاد است. اگر از مواد غذایی آماده مانند سوپ خریداری می کنید، محصولاتی مطمئن و استاندارد را بخرید. دقت کنید که این محصولات دارای مواد شیرین کننده، نمک و رنگ های مصنوعی نباشد.

محصولات پخته شده

این محصولات همیشه دارای ترکیبات متعدد مانند بکنیگ پودر، پودر مخمر یا جوش شیرین هستند. درست است که شما نمی توانید این مواد را به طور جداگانه به نوزاد خود معرفی کنید تا بتوانید واکنش های آلرژن او را بررسی کنید اما احتمال زیاد این مواد سبب آلرژی نوزاد نمی شوند.

غذاهای پخته شده ی آماده مانند غذاهای خانگی به نوزادتان معرفی کنید و حتما بین 3 تا 5 روز تا معرفی غذای جدید به نوزاد صبر کنید.

غذا دادن به نوزاد

انواع نان

نان های سنتی یا فانتزی نیز دارای موادی درون خود هستند که شاید به مزاج نوزاد شما خوش نیاید. بهتر است که برای دادن انواع نان نیز مثل غذای جامد با احتیاط رفتار کنید و با یک قطعه ی کوچک به نوزاد شروع کنید تا واکنش او را بررسی کنید.

مواد غذایی مفید برای نوزادان زیر یک سال

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات