11 خوراکی که تا قبل از یک سالگی نباید به کودک بدهید

0 599

غذاهای مناسب کودک یک ساله

وقتی نوزاد شما شروع به خوردن غذای کمکی می کند، شما می توانید خوراکی ها و غذاهای مختلفی را به او بدهید، اما برخی از مواد خوراکی را نباید تا پیش از یک سالگی به نوزاد خود بدهید، هرچند که مزه ی خوبی داشته باشند.

ما در ادامه این موارد را توضیح می دهیم:

1. نمک

غذاهای مناسب کودک یک ساله

غذاهای مناسب کودک یک ساله

نیازی به اضافه کردن نمک به غذای نوزاد نیست، زیرا نمک برای سلامتی نوزاد خوب نیست. بعد از یک سالگی شما می توانید کم کم نمک را به خوراک نوزاد اضافه کنید؛ حدود 0.4 گرم سدیم یا کمتر برای نوزاد مناسب است. میزان سدیم موجود در نمک را می توانید از روی بسته های آن متوجه شوید. اگر شما می خواهید طعم و عطر را به پوره نوزاد اضافه کنید، سعی کنید تا مقداری سبزیجات یا کمی کره بدون نمک به غذای او اضافه کنید.

حتی اگر نمی خواهید به نوزاد نمک بدهید؛ مهم است تا میزان نمک موجود در مواد خوراکی آماده را که به او می دهید بررسی کنید. برای مثال نان، بیسکوییت یا پنیر دارای نمک است.

2. عسل

غذاهای مناسب کودک یک سالهعسل واقعا خوشمزه است اما از دادن آن به نوزاد زیر یکسال باید پرهیز کنید. باکتری بوتولیسم ممکن است از زنبور عسل وارد عسل شده باشد و این می تواند نوزاد را دچار بیماری شدید کند.

3. تخم مرغ

شما می توانید تخم مرغ را از شش ماهگی به نوزاد بدهید. اما برای پیشگیری از خطر سالمونا باید آن را کامل بپزید و به هیچ عنوان تخم مرغ عسلی یا نیم پز به نوزاد ندهید. تخم مرغ باید کامل پخته باشد تا ضرری نداشته باشد.

4. نوشیدن شیر گاو

غذاهای مناسب کودک یک سالهشیرگاو را باید پس از یک سالگی به نوزاد خود بدهید اما خوب است که پس از شش ماهگی؛ به تدریج شیرگاو را به اندازه ی یک قاشق مربا خوری به خوراکی هایی مانند پوره یا سوپ او اضافه کنید. اگر نوزاد شما هرگونه حساسیتی به شیر گاو دارد می توانید از شیر بز، شیرسویا یا شیر بدون لاکتوز استفاده کنید.

5. بادام زمینی

دادن کره ی بادام زمینی از 10 ماهگی به بعد برای نوزادان مضر نیست؛ اما اگر هرگونه سابقه ی آلرژی در خانواده شما وجود دارد، پیش از دادن آن باید با پزشک نوزاد خود مشورت کنید.

اما دادن خود بادام زمینی به دلیل اینکه ممکن است موجب خفگی نوزاد شود اصلا پیشنهاد نمی شود.

6. گوشت

غذاهای مناسب کودک یک سالهغذاهای مناسب کودک یک ساله

دادن گوشت به نوزاد اول باید با اجازه ی پزشک او و با توجه به شرایط نوزاد صورت بگیرد. باکتری لیستریا که می تواند موجب بیماری لیستریوسیس شود، ممکن است در گوشت وجود داشته باشد. چنانچه پزشک اجازه ی دادن گوشت را به نوزاد تایید کرد باید دقت کنید که گوشت را از جای مطمئنی خریداری کنید و کامل بپزید.

7. میگو

بهتر است برای دادن میگو به نوزاد تا یک سالگی صبر کنید، زیرا احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد. بعد از یک سالگی چنانچه در خانواده خود سابقه ی آلرژی به میگو یا سایر غذاهای دریایی را دارید، حتما پیش از دادن آن به نوزاد خود با پزشک مشورت کنید.

8. پنیر نرم

به خاطر وجود باکتری لیستریا که ممکن است در پنیرهای غیرپاستوریزه وجود داشته باشد، باید از دادن پنیر نرم به نوزاد جلوگیری کرد. پس از یک سالگی می توانید پنیرهای مفید و پاستوریزه را به نوزاد خود بدهید.

9. خوراکی های شیرین

غذاهای مناسب کودک یک سالهغذاهای مناسب کودک یک ساله

فقط به خاطر اینکه نوزاد شما تازه دندان درآورده است نباید هر شیرینی و تنقلات را به او داد. شکلات، آبنبات و تنقلات این چنینی را پس از یک سالگی به نوزادتان بدهید تا از لثه و دندان های او محافظت به عمل آید.

10. غذاهایی با چربی اشباع شده یا دارای چربی های ترانس

غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کره های غیر پاستوریزه یا خیلی چرب یا گوشت چرب برای نوزاد شما توصیه نمی شود. آنها معمولا دارای چربی های ناسالمی هستند که می توانند سبب بیماری های قلبی شوند و باید از آنها پرهیز کنید.

11. مصرف زیاد ماهی

ماهی سفید کاملا خوب است اما اره ماهی و شمشیر ماهی را نباید تا یک سالگی به نوزاد بدهید، این ماهی ها دارای سطوح بالای جیوه است که می تواند برای رشد نوزاد مشکل ایجاد کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که تا ماهی های پرچرب مانند سالمون و ماهی تونا برای نوزاد مناسب تر است و می تواند به رشد مغز و محافظت در برابر بیماری های طولانی مدت کمک کند. اما باید در کل هفته ای 2 بار بیشتر به نوزاد ماهی ندهید چرا که همین ماهی ها نیز دارای جیوه است و نباید زیاده روی در مصرف داشته باشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات