خطرناک ترین مواد غذایی برای مصرف نوزادان

1 495

تغذیه سالم نوزاد

اگرچه نوزادان نیاز به کالری زیادی ندارند، اما به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. با این حال بیشتر غذاهایی که به نوزادان داده می شود، غذاهای ناسالمی هستند که دارای کالری، شکر یا نمک زیادی بوده و مواد مغذی کمتری دارند.

از آنجایی که نوزادان بسیار کوچک هستند، کالری مورد نیاز خود را به سرعت با غذاهای ناسالم تامین می کنند و دیگر تمایلی به خوردن غذاهای مغذی نخواهند داشت. کمبود مواد مغذی می تواند مانع رشد مناسب نوزاد شود.

تغذیه سالم نوزاد

به همین علت است که باید غذاهای مفید برای مصرف نوزادان و همچنین غذاهای ناسالم و نیز غذاهای خطرناکی که احتمال خفه کردن نوزاد را دارند، بشناسیم. در ادامه فهرستی از بدترین انتخاب هایی که می توان برای وعده های غذایی نوزادان انجام داد، را بیان می کنیم.

هات داگ و دیگر غذاهای خطرناک

تغذیه سالم نوزاد
تغذیه سالم نوزاد

غذاهایی با تکه های کوچک یا گرد، غذاهای لیز و غذاهای چسبناک و سفت، برای کودکان خطرناک هستند، چرا که به راحتی می توانند باعث خفگی آن ها شوند. بنابراین مواد غذایی مانند هات داگ، سوسیس، تکه های بزرگ گوشت یا پنیر، دانه های کامل انگور، ذرت بو داده، تکه های بزرگ سبزیجات خام، دانه های کامل آجیل و تخمه ها را نباید به نوزادان داد.

دقت داشته باشید هنگامی که برای کودک خود غذاهای انگشتی (فینگر فود) تهیه می کنید، باید آن ها را به قطعاتی با طول کم تر از یک سانتی متر برش بزنید.

نوشابه

طبق بررسی هایی که انجام یافته است، والدین برخی نوزادان از 9 ماهگی به بعد، نوشابه های غیر الکلی را به صورت روزانه به آن ها می دهند. طبق همین بررسی ها، بیش از ده درصد کودکان، از 24 ماهگی به بعد هر روز نوشابه می خورند.

نوشابه های معمولی و نیز نوشابه های رژیمی هیچ مواد مغذی ندارند و فقط با پر کردن معده ی نوزادان، باعث می شوند تا آن ها غذاهای مغذی مورد نیاز خود را کمتر مصرف کنند. نوشابه های معمولی حاوی مقادیر زیادی شکر نیز هستند که می توانند باعث پوسیدگی دندان کودکان شوند.

سیب زمینی سرخ شده

تغذیه سالم نوزاد
تغذیه سالم نوزاد

مطالعات نشان می دهند که حدود 14 درصد از کودکان 9 ماهه حداقل یک بار در هفته، سیب زمینی سرخ شده می خورند. این آمار در مورد کودکان 12 ماهه، به 40 درصد افزایش می یابد و سیب زمینی را به پر مصرف ترین سبزی در میان کودکان نوپا تبدیل می کند که می تواند نشانه ای از شروع یک عادت غذایی نا سالم باشد.

بهتر است در حالت کلی مصرف فست فود ها را به حداقل برسانید، چرا که حاوی چربی، شکر، نمک و کالری فراوانی هستند و مواد مغذی کمی دارند. اما اگر خواستید فست فود بخورید، سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید که خطر کم تری را برای نوزاد شما به همراه دارند.

غذاهای فرآوری شده

از نظر مردم، غذای فرآوری شده، معانی مختلفی می تواند داشته باشد، اما در حالت کلی، هر چه تغییر بیشتری در نحوه ی رشد و به عمل آوردن مواد غذایی بدهیم و هر چه مواد افزودنی بیشتری در آن ها به کار رفته باشد، به این معنی است که آن ماده ی غذایی بیشتر فرآوری شده است.

هر چه ماده ی غذایی بیشتر فرآوری شده باشد، ارزش غذایی آن کاهش یافته و میزان شکر، نمک و چربی آن بیشتر می شود.

وعده های غذایی که مخصوص نوزادان تهیه می شود، معمولا سالم تر و مناسب تر هستند. بهترین غذای کودک، غذایی است که مواد افزودنی بسیار کمی داشته و در آن از هیچ گونه نمک، شکر یا نشاسته ی اصلاح شده خوراکی استفاده نشده باشد.

اما غذاهای آماده که برای کودکان بزرگ تر و بزرگسالان تهیه شده است، اغلب حاوی سدیم زیادی هستند و به هیچ وجه برای نوزادان مناسب نیستند.

برای مثال، به جای اینکه از پاستای کنسرو شده برای وعده غذایی نوزاد استفاده کنید، بهتر است مقداری رشته فرنگی را بجوشانید و بر روی آن نیز مقداری پنیر بریزید. یا به جای دادن سوسیس و کالباس که معمولا سدیم بالایی داشته و خطر مسمومیت را نیز به همراه دارند، مقداری مرغ پخته شده یا همبرگر خانگی را به تکه های کوچکی تقسیم کرده و به کودک خود بدهید.

دسرهای ژلاتینی

تغذیه سالم نوزاد
تغذیه سالم نوزاد

دسرهای ژلاتینی حاوی شکر، رنگ مصنوعی و اسانس مصنوعی هستند و فقط مقدار خیلی کمی ژلاتین دارند. ژلاتین های خانگی نیز که با آب میوه و شکر تهیه می شوند، افزودنی های مصنوعی ندارند، اما اساسا فقط آب میوه و شیرین کننده هستند.

اگرچه خوردن ژلاتین آسان است، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم تا به جای دسرهای ژلاتینی،یک عدد سیب را پخته و له کنید و روی آن اندکی دارچین بپاشید تا یک دسر مناسب تغذیه نوزادان به دست آورید. این دسر، قند طبیعی داشته و سرشار از فیبر و ویتامین است، همچنین بافت نرمی داشته و بسیار خوشمزه است.

آب میوه

آب میوه ها، اگر چه حاوی میوه هستند اما به این معنی نیست که سالم هستند. آب میوه ها، فیبر موجود در میوه را ندارند و حاوی قند زیادی هستند. همچنین آب میوه ممکن است در برخی از نوزادان سبب بروز اسهال شود.

کارشناسان معتقدند که مصرف آب میوه، فقط اتلاف کالری است. حتی استفاده از آب میوه برای شیرین کردن غذای نوزاد نیز کار خوبی نیست. قند موجود در آب میوه، باعث می شود تا غذا به سرعت از دستگاه گوارش عبور کرده و بدن قادر نباشد مواد مغذی آن را جذب کند.

برخی از کارخانجات تولیده کننده ی آب میوه، برای تبلیغ بیشتر محصولات خود، بر روی بسته بندی آن ها درج می کنند که این محصول ویتامین C مورد نیاز کودکان را تامین می کند. نباید فریب چنین تبلیغاتی را بخورید، چرا که با مصرف یک وعده ی کوچک میوه، ویتامین C مورد نیاز بدن کودک تامین خواهد شد.

مصرف آب میوه برای کودکان کم تر از 12 ماه، توصیه نمی شود. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند که نوزادان کم تر از 6 ماه، فقط از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کنند. نوزادان بین 6 تا 12 ماه می توانند مقدار کمی آب بنوشند، اما نوشیدنی اصلی آن ها همچنان باید شیر مادر یا شیر خشک باشد.

پس از یک سالگی، نوشیدن شیر گاو در کنار نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک توصیه می شود. از یک سالگی به بعد می توانید روزانه مقدار کمی آب میوه نیز به کودک بدهید، اما آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند تا تمامی کودکان، مصرف آب میوه را محدود کنند.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات