بایدها و نبایدهای روزه داری برای مادران شیرده

0 333

روزه داری برای مادران شیرده

ادیان مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند که پیروان هر کدام از آن ها، عقاید و باورهای متفاوتی دارند؛ اما در بسیاری از آن ها، روزه داری به عنوان بخشی از وظایف جدایی ناپذیر افراد به شمار می رود.

اگرچه دین اسلام هم تاکید زیادی به روزه داشته و روزه داری در ماه مبارک رمضان را بر مسلمانان واجب گردانیده است؛ اما در مورد افرادی مانند زنان باردار و زنان شیرده که توانایی روزه گرفتن را ندارند، سخت گیری نکرده و اجباری به روزه گرفتن آن ها قائل نشده است.

اگر شما هم جزء مادران شیردهی هستید که می خواهید در حین انجام وظایف مادری، به وظایف دینی خود نیز عمل کنید، بهتر است با ما همراه باشید تا بتوانید تصمیم آگاهانه ای برای روزه داری بگیرید.

آیا روزه گرفتن برای مادران شیرده بی خطر است؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید روزه داری هیچ خطری برای مادران شیرده و نوزادان آن ها ندارد. در زمان روزه داری، بدن شما خود را با روش جدید سوزاندن کالری وفق داده و شیر کافی برای سیر کردن نوزادتان تولید می کند و حتی اگر به مدت 24 ساعت هیچ چیز نخورید، بدن شما قادر به تولید شیر خواهد بود.

اگرچه روزه داری به مدت چند روز، تاثیری در مقدار و کیفیت شیر مادر نخواهد داشت، اما روزه گرفتن های طولانی مدت یا روزه گرفتن های مداوم در روزهای بیشتر، ممکن است بر روند شیردهی تاثیر گذاشته و حتی ممکن است منجر به گرفته شدن زودهنگام شیرخوار از شیر شود.

روزه داری برای مادران شیرده

روزه داری برای مادران شیردهنظر ادیان مختلف در مورد روزه داری مادران شیرده

در بسیاری از ادیان، روزه داری از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ اما بیشتر ادیان در مورد زنان باردار و شیرده احکام متفاوتی دارند:

اسلام: طبق احکام اسلامی روزه داری برای زنان شیرده واجب نیست. با این حال، شما به عنوان یک بانوی مسلمان باید قضای روزه را پس از گرفتن نوزادتان از شیر، به جای آورید.

مسیحیت: در ایام “لنت”، مسیحیان به مدت 40 روز به روزه داری مشغول می شوند. اگرچه دین مسیحیت در مورد روزه داری زنان شیرده سخت گیری نمی کند؛ اما آن ها را موظف می کند تا به گونه دیگری وظایف دینی خود را به جای آورند، برای نمونه، مادران شیردهی که روزه نمی گیرند باید از خوردن غذای مورد علاقه خود در ایام لنت بپرهیزند.

یهودیت: در دین یهودیت، روزه داری برای زنان شیرده واجب است؛ هرچند قوانین سخت گیرانه ای برای روزه داری زنان شیرده وجود ندارد.

هندوئیسم: در آیین هندو، روزه گرفتن در زمان شیردهی اختیاری است و ممکن است بزرگان خاندان، از زنان شیرده بخواهند تا از روزه گرفتن اجتناب کنند.

تاثیر روزه گرفتن در زمان شیردهی

روزه گرفتن به مدت یک یا دو روز تاثیری بر روند شیردهی نخواهد داشت. با این حال، روزه های طولانی مدت یا روزه داری در تمام طول ماه رمضان، ممکن است بر شیر مادران تاثیر منفی داشته باشد. در این بخش به تاثیر روزه داری بر مقدار و کیفیت شیر مادر، سلامت مادر و سلامت نوزاد می پردازیم:

روزه داری برای مادران شیردهروزه داری برای مادران شیرده

تاثیر روزه داری بر شیر مادر:

میزان چربی موجود در شیر، در زنان مختلف و حتی در زمان های مختلف، متفاوت است. اگر شما چند روز به طور مداوم روزه بگیرید، میزان چربی در شیر شما ممکن است اندکی تغییر کند؛ اما تاثیری در مقدار شیر تولیدی نخواهد داشت.

بدن شما به اندازه کافی هوشمند است و از چربی های ذخیره بدنتان برای تولید شیر استفاده می کند. البته از زمان افطار تا سحر باید به خوبی تغذیه کنید تا مواد مغذی از دست رفته بدنتان، جبران شود. در صورتی که سالم بوده و مشکل سلامتی نداشته باشید، روزه داری خللی در رشد نوزادتان ایجاد نخواهد کرد.

تاثیر روزه داری بر سلامت مادر:

بدن شما خود را با روزه داری وفق می دهد. تحقیقات نشان می دهند که تعادل مواد شیمیایی بدن در مادران شیردهی که روزه می گیرند، تفاوتی با مادران شیردهی که روزه نمی گیرند، تا حدودی یکسان است. این مطلب ثابت می کند که بدن شما در زمان روزه داری و در زمان هایی که روزه نیستید، عملکرد مشابهی دارد.

ممکن است با روزه گرفتن، مقداری از وزن خود را از دست بدهید که طبیعی است. با این حال، در صورتی که احساس کنید سرعت کاهش وزن شما زیاد است (بیشتر از 5/0 تا یک کیلوگرم در هفته) باید از روزه گرفتن اجتناب کرده و به پزشک مراجعه کنید. اگر در هنگام روزه داری احساس سرگیجه یا سر درد داشته باشید، رنگ ادرار شما تیره باشد، احساس ضعف یا خستگی کنید، باید روزه خود را شکسته و همراه با مصرف مایعات زیاد، استراحت کنید. در صورتی که احساس ناخوشی در شما ادامه یابد، با پزشک تماس بگیرید.

تاثیر روزه داری بر سلامت نوزاد:

روزه داری مادر، هیچ تاثیری بر نوزاد ندارد. بدن شما شیر مورد نیاز نوزادتان را تولید کرده و کیفیت شیر شما تغییری نمی کند (به شرطی که به مدت طولانی و چندین روز متوالی روزه نگیرید). با این حال، مشاهده هر کدام از علایم زیر نشانه ای از عدم دریافت شیر کافی توسط نوزاد است و باید با پزشک مشورت کنید.

• عدم وزن گیری مناسب یا کاهش وزن نوزاد

• عدم رضایت نوزاد بعد از تغذیه با شیر مادر

• ادرار کم نوزاد

بایدها و نبایدهای روزه داری برای زنان باردار

نکاتی برای روزه داری راحت در زمان شیردهی

در صورتی که تصمیم به روزه داری گرفته اید، بهتر است با رعایت نکات زیر ادای این وظیفه دینی خود را آسان تر سازید:

• داشتن رژیم غذایی سالم:

رعایت رژیم غذایی سالم در زمان افطار تا سحر، اهمیت زیادی دارد. بهتر است در ماه رمضان، از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کرده و مواد سالم تری را جایگزین آن ها کنید. دریافت مواد مغذی زیاد، نه تنها به عنوان بانک انرژی برای شما عمل می کند؛ بلکه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد نوزادتان را هم فراهم می کند.

• تامین آب مورد نیاز بدن:

کم آبی بدن می تواند عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد. بنابراین، مصرف زیاد آب و مایعات دیگر در زمان افطار و سحری اهمیت بسیاری دارد. شیردهی می تواند باعث احساس تشنگی زیاد در شما بشود، بنابراین سعی کنید هر زمان که ممکن باشد، آب و مایعات دیگری را بنوشید.

روزه داری برای مادران شیردهروزه داری برای مادران شیرده

• استراحت:

در زمان روزه داری بهتر است فعالیت زیادی نکنید. فعالیت زیاد می تواند منجر به پایین آمدن سطح انرژی و احساس بی حالی در فرد روزه دار بشود. بنابراین، تا جای ممکن استراحت کرده و انرژی خود را ذخیره کنید.

• انجام کارهای ضروری در روزهایی که روزه نمی گیرید:

سعی کنید تا کارهای ضروری مانند خرید وسایل از سوپرمارکت، تحویل گرفتن لباس ها از خشکشویی و .. را در روزهایی که روزه نیستید، انجام دهید. انجام این کارها در زمان روزه داری ممکن است باعث تخلیه انرژی شما بشود.

• مراقبت از سلامتی نوزاد:

روزه داری تاثیری بر سلامت نوزاد ندارد؛ اما بهتر است مراقب سلامتی او باشید. اگر متوجه کمتر شدن تعداد پوشک های خیس، تغییر رنگ مدفوع، کاهش وزن یا مشکلات دیگری در نوزاد خود بشوید، باید با پزشک خود در میان بگذارید.

در حالت کلی، روزه داری هیچ عوارضی برای نوزاد شما ندارد. با این حال، اگر نوزاد شما کمتر از شش ماه دارد یا فقط از شیر شما تغذیه می کند، باید در رابطه با روزه داری با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: منیره غفرانی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات