نوسانات خلقی در دوران بارداری

0 300

نوسانات خلقی در بارداری

داشتن نوسانات خلقی در دوران بارداری به دلیل استرس، خستگی و تغییرات هورمونی که بر میزان انتقال دهنده های عصبی شما (پیام رسان های شیمیایی در مغز) تأثیر می گذارد، رایج است. البته، احساسات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در مورد پدر و مادر شدن داشته باشید.

همه به صورت متفاوتی به این تغییرات پاسخ می دهند. برخی از مادران تجربه احساسات مثبت و منفی را بیشتر دارند. برخی احساس افسردگی یا اضطراب بیشتری می کنند. بسیاری از خانمهای باردار می دانند که احساس خستگی زیادی را در حدود هفته های 6 تا 10 بارداری دچار می شوند، این حالت در سه ماهه دوم کاهش می یابد و با نزدیک شدن به زمان زایمان دوباره ظاهر می شود.

بارداری می تواند یک زمان استرس زا و پرتحرک باشد. ممکن است روزی از فکر بچه دار شدن خوشحال شوید و به همین سرعت به همان شک می کنید که خودتان را به چه چیزی وارد کرده اید. ممکن است شما نگران این باشید که آیا شما یک مادر خوب خواهید بود، آیا کودک سالم خواهد بود و اینکه چگونه هزینه اضافه کردن کودک به خانواده شما بر شرایط مالی خانواده اثر خواهد گذاشت. ممکن است شما نگران این موضوع باشید که چگونه فرزند داشتن در روابط شما با همسرتان و سایر فرزندانتان اثر می گذارد و مانند این که شاید فکر کنید آیا می توانید باز هم به آنها به اندازه ی کافی توجه کنید!

حتی اگر بارداری شما برنامه ریزی شده باشد، در بعضی مواقع ممکن است احساسات متفاوتی راجع به آنچه پیش رو دارید، داشته باشید. با توجه به انتظارات زیاد والدین، تعجب آور نیست. فشار حتی قبل از تولد نوزاد شروع می شود. ممکن است دائماً در حال تعجب باشید: آیا کتابهای مناسب را می خوانم؟ آیا من محصولات مناسب را خریداری می کنم؟ آیا می دانم چگونه رشد فرزندم را به درستی مدیریت کرده و عزت نفس او را بسازم؟

نوسانات خلقی در بارداری

نوسانات خلقی در بارداریدر این میان، ممکن است با تغییر بدن، احساسات جنسی خود را از دست بدهید و ممکن است شما نگران اضافه وزن بیش از حد یا چربی به دنبال خود باشید، به خصوص اگر نتوانید به اندازه دلخواه ورزش کنید.

علائم جسمی حاملگی مانند سوزش سر دل، خستگی و تکرر ادرار نیز می تواند بار اضافه ای بر روحیه ی شما داشته باشد. عجیب نیست که احساس کنید کنترل خود را بر روی بدن و زندگی خود در این مدت از دست داده اید. تمام این نگرانی ها ممکن است احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه می توانم نوسانات روحی خود را مدیریت کنم؟

سعی کنید به خود یادآوری کنید که تحول عاطفی در حال حاضر طبیعی است. انجام یک تلاش آگاهانه برای پرورش روحیه ی خود می تواند به شما کمک کند در مواقع پر تلاطم در یک سطح متعادل تری بمانید.

سخت نگیرید، قبل از زایمان در مقابل فکر انجام برخی از کارها مقاومت کنید. ممکن است فکر کنید باید در و دیوار اتاق نوزاد را رنگ و تزیین کنید، تمام کمدها را دوباره سازمان دهی کنید یا اضافه کاری انجام دهید، اما این کار نکنید. در عوض کارهای خود را الویت بندی کنید؛ در نظر داشته باشید هیچ چیز مهم تر از حفظ سلامتی تان به خصوص تا زمان وضع حمل نیست.

با همسر خود پیوند برقرار کنید. ابراز احساسات و عشق ورزی، آرامش شما را بیشتر می کند. اطمینان حاصل کنید که وقت زیادی را در کنار هم می گذرانید و حتی اگر می توانید به تعطیلات بروید. اکنون ارتباط خود را تقویت کنید تا بعد از زایمان که مشغله ها زیاد می شود، غنی باشید.

رابطه خود را با دوستان و خانواده تان گسترش دهید یا به دنبال یک گروه پشتیبانی برای مادران باشید. این امر بعد از به دنیا آمدن نوزاد نیز برای شما حیاتی خواهد بود.

کاری انجام دهید که احساس خوبی داشته باشد. این ممکن است به معنای اختصاص زمان خاصی برای شما و همسرتان باشد. ممکن است به معنای صرف زمان تنها برای انجام کاری مختص خود شما باشد: چرت بزنید، پیاده روی کنید، ماساژ بارداری بگیرید یا با یک دوست فیلم ببینید.
صحبت کردن در مورد نگرانی های تان با یک دوست به شما آرامش می دهد. پای صحبت های همسرتان بنشینید، ارتباط کلامی تان را حفظ کنید تا هر دو احساس بهتری داشته باشید.

نوسانات خلقی در بارداری

نوسانات خلقی در بارداریاسترس خود را مدیریت کنید. به جای اینکه ناامیدی در زندگی شما ایجاد شود، روش هایی برای رفع فشار پیدا کنید. به مقدار کافی بخوابید، تغذیه ی خوب و سالم داشته باشید، ورزش کنید و تفریح کنید. منابع استرس در زندگی خود را شناسایی کرده و آنچه را می توانید تغییر دهید، مانند اصلاح لیست کارهای روزانه ی خود. اگر هنوز می دانید که اضطراب در حال ایجاد شدن است، سعی کنید به کلاس یوگای بارداری بروید، مراقبه یا سایر تکنیک های ریلکسیشن را تمرین کنید یا با یک مشاور حرفه ای مشورت کنید.

اگر اوضاع روحی من بهتر نشود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر نوسانات روحی شما بیشتر و شدیدتر شود، یا اگر بیش از دو هفته بیشتر طول بکشد با پزشک خود صحبت کنید و از مشاور خود درخواست مشاوره کنید. ممکن است در بین 14 تا 23 درصد زنانی باشید که در دوران بارداری با افسردگی خفیف تا متوسط مبارزه می کنند.

اگر متوجه شدید اضطراب شما در عملکرد زندگی روزمره تان تداخل ایجاد می کند، ممکن است دچار اختلال اضطراب شوید. اگر نوسانات روحی شما بیشتر و شدیدتر شود، ممکن است دچار اختلال دو قطبی شوید، شرایطی که در آن دوره بین افسردگی و شیدایی متناوب هستید.

اگر شک دارید که به هر یک از این شرایط مبتلا هستید، در حین بارداری کمک و درمان حرفه ای بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده که مشکلات سلامت روانی درمان نشده می تواند بر سلامت جسمی نوزاد شما اثر بگذارد و خطر ابتلا به زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. روان درمانی و دارو درمانی هم می تواند برای درمان این شرایط بسیار مؤثر باشد به گونه ای که شما و نوزادتان در دوران بارداری و پس از آن بتوانید بهتر باشید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات