سوء هاضمه در بارداری

1 867

سوء هاضمه در بارداری

چرا اغلب بعد از خوردن غذا احساس نفخ و ناراحتی می کنم؟

مقادیر بالای هورمون هایی که در اوایل بارداری در بدن تولید می شود، به عضلات کل بدن شما آرامش و راحتی می دهد. این مساله شامل دستگاه گوارش نیز می شود.

این آرام سازی روند هضم را کند می کند که بعد از صرف غذا، می تواند سبب سوء هاضمه شود و شما دچار حالت های زیر شوید:

نفخ

سوزش قلب

احساس زیاد خوردن و کامل سیر شدن حتی وقتی که زیاد غذا نخورده اید

رفلاکس اسید یعنی وقتی اسید معده شما وارد مری شود

آیا سوء هاضمه می تواند به جنین من آسیب برساند؟

خیر. با وجودی که برای شما ناراحت کننده و گاهی دردناک است، مطمئن باشید سوء هاضمه ی مادر برای جنین مضر نیست. کند شدن دستگاه گوارش شما حتی ممکن است به نفع کودک شما باشد زیرا به بدن شما فرصت بیشتری می دهد تا مواد مغذی را از طریق جفت عبور دهد.

سوء هاضمه در بارداری

سوء هاضمه در بارداریبرای رفع سوء هاضمه چه کاری باید انجام دهم؟

احتمال دارد که در بارداری مجبور باشید با سوء هاضمه زندگی کنید اما راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای سهولت یا جلوگیری از برخی از علائم ناخوشایند انجام دهید:

سعی کنید در حین هضم غذا ، فشار بیشتری به شکم خود وارد نکنید. صاف بنشینید و حداقل تا یک ساعت بعد از غذا از دراز کشیدن پرهیز کنید.

خم شدن بیش از حد می تواند سوء هاضمه را بدتر کند بنابراین سعی کنید وقتی می خواهید چیزی را بلند کنید به جای کمر خم کردن، به حالت نیمه نشسته آن را بردارید.

به جای سه وعده غذایی زیاد، در طول روز چند وعده غذایی کوچک تر بخورید.

از غذاهایی که باعث بروز سوء هاضمه می شود، پرهیز کنید. غذاهای سنگین، تند، شکلات، آب میوه و غذاهای چرب از این جمله هستند. شما می توانید یک دفترچه یادداشت غذایی را امتحان کنید تا ببینید کدام غذاها حالت شما را وخیم تر می کنند.

نوشیدنی های حاوی کافئین یا الکل نیز می توانند سوء هاضمه شما را تشدید کنند. الکل باید کامل متوقف شود و از مصرف نوشیدنی های الکی نیز اجتناب کنید.

اگر سیگار می کشید، سعی کنید ترک کنید. سیگار کشیدن دریچه بین معده و گلو شما را آرام می کند و باعث می شود سوء هاضمه و سوزش قلب بیشتر شود. سیگار کشیدن برای جنین شما نیز مضر است.

اگر شب ها سوء هاضمه دارید، سعی کنید حداقل سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب، شام میل کنید.

خوابیدن در رختخواب یا تشکی که چند سانتی متر (حدود 10 سانتی متر) کج و شیب داشته باشد نیز می تواند به تسکین علائم شبانه کمک کند. خوابیدن به پهلو را فراموش نکنید؛ خوابیدن به پشت در سه ماهه سوم بارداری به طور جدی خطرناک است.

سوء هاضمه در بارداری

سوء هاضمه در بارداریچه درمان هایی برای سوء هاضمه در دوران بارداری وجود دارد؟

اگر سوء هاضمه شدید دارید یا تغییر در رژیم غذایی شما کمکی نکرده است، نزد پزشک عمومی یا زنان خود بروید. آنها داروهایی را که در دوران بارداری بی خطر هستند با توجه به علائم شما تجویز می کنند.

آنتی اسیدها به خنثی کردن اسیدهای معده کمک می کنند، در حالی که آلژینات ها با تشکیل یک پوشش محافظ روی دیواره های معده و روده شما کار می کنند. هر کدام از داروها برای شما توصیه می شود، حتما از دوز تجویز شده توسط پزشک تجاوز نکنید.

اگر دارو علائم شما را کاهش نداد و بهتر نشدید، با خوردن یا حتی کم کردن غذا مشکل دارید، در حال کاهش وزن هستید یا دردهای شکمی را تجربه می کنید حتما دوباره نزد پزشک متخصص خود بروید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات