کرونا ویروس در بارداری

0 534

کرونا ویروس در بارداری

باردار شدن یک شرایط خاص در دوران زندگی هر زنی به شمار می رود و این روند می تواند برای هر زن بارداری یک دوران شیرین حتی با سختی های فراوان باشد، زیرا انتظار فرزند تسکینی بر رنج های حاملگی است.

در شرایط فعلی با شیوع بیماری کرونا در دنیا، مادران باردار دچار نگرانی هایی شده اند که با توجه به انواع و اقسام خبرها، این نگرانی طبیعی است.

کرونا ویروس که به نام کوید-19 نیز شناخته می شود، در ژانویه از ووهان چین آغاز شد و سبب شده تا بیش از 185 هزار نفر در دنیا درگیر آن شوند که بیش از 7000 فوتی داشته است. از زمان شروع این ویروس تا کنون افراد زیادی در نزدیک به 160 کشور به آن مبتلا شده اند.
ما در این مطلب به آنچه شما باید در خصوص کرونا بدانید، اشاره می کنیم و توضیحاتی را مخصوص زنان باردار خواهیم داد.

کرونا ویروس coronavirus چیست؟

طبق توضیحات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDC ، هفت نوع مختلف ویروس کرونا وجود دارد که می تواند به انسان آسیب بزند. برخی از این ویروس ها به ویژه ویروس مرس MERS-CoV و سارس SARS-CoV می تواند سبب بیماری شدیدی شود.

نوع کوید-19 یکی از مهم ترین انواع کرونا است؛ در تاریخ 30 ژانویه، سازمان بهداشت جهانی WHO این ویروس را یک اورژانس جهانی بهداشت اعلام کرد. یک رویداد خارق العاده که خطرات بهداشت عمومی را برای چندین کشور دنیا دارد. در 11 مارس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این بیماری همه گیر و جهانی است.

یک متخصص بیماری های عفونی اعلام کرد که این ویروس پیش از این نیز وجود داشته اما به تازگی به انسان منتقل شده است. دانشمندان زیادی در سراسر دنیا همچنان در حال تحقیقات در خصوص این ویروس هستند.

کرونا ویروس در بارداری

کرونا ویروس در بارداری

کرونا ویروس چگونه گسترش می یابد و علائم آن چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDC می گوید که کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی که با سرفه یا عطسه وارد هوا می شوند؛ از یک شخص آلوده به دیگران سرایت می کند. همچنین تماس با فرد آلوده مانند دست دادن و تماس با سطحی که ویروس آن را آلوده کرده و سپس لمس دهان، بینی و چشم پیش از شستن دست ها منتقل می شود.

کسانی که به این کرونا مبتلا می شوند، معمولا علائم زیر را بروز می دهند:

تب

سرفه کردن

تنگی نفس

علائم این بیماری ممکن است از 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، به صورت خفیف تا شدید بروز پیدا کند.

کرونا ویروس در بارداری

کرونا در بارداری به چه صورت رخ می دهد؟

دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری را درباره ی این ویروس کسب کنند. با این حال، آخرین گزارشات نشان می دهند که با توجه به اینکه سیستم ایمنی زنان در بارداری تغییر می کند، این مساله می تواند خطر ابتلا به عوارض ناشی از ویروس های تنفسی مانند آنفلوانزا را افزایش دهد، به نظر نمی رسد که خطر بیشتری نسبت به سایرین برای ابتلا به نوع شدید کوید-19 داشته باشند.

با توجه به گزارش های سازمان بهداشت جهانی، با بررسی 147 زن باردار، محققان به این نتیجه رسیدند که به نظر می رسد مادران در معرض خطر بیشتری نسبت به عموم مردم نیستند.

یک مطالعه ی کوچک بر زنان باردار ووهان چین مبتلا به کوید-19 نشان داد که هیچ مدرکی بر وجود ویروس در شیرمادر، بند ناف یا مایع آمنیوتیک وجود ندارد.

با این حال، متخصصان توصیه می کنند؛ زنان باردار نیز مانند سایرین برای رعایت اقدامات بهداشتی و احتیاطی تلاش کنند. مهم ترین مورد در این خصوص شستن دست ها با مایع های ضد عفونی کننده است.

بهترین کار این است که تا حد ممکن در خانه بمانید. روش عقلانی این است که پیش از ابتلا، پیشگیری صورت گیرد.

کرونا ویروس در نوزادان

اطلاعات زیادی در خصوص اثرات ویروس کرونا بر نوزاد یا نوزادان مادران مبتلا به کرونا در دست نیست.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDC می گوید؛ چندین مورد تولد و زایمان زودرس از مادرانی که مبتلا به کوید-19 بوده اند، گزارش شده است، با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا کرونا ویروس مقصر این تولدهای زودتر از موعد است یا خیر. از طرفی ابتلا به تب بالا در بارداری می تواند خطرات بروز نقایص هنگام تولد را افزایش دهد.

یک مطالعه ی کوچک که به تازگی منتشر شده است اعلام کرده که مادران ممکن است ویروس را به نوزاد خود منتقل نکنند. در این بررسی، 4 زن باردار مبتلا به کوید-19 مورد تحقیق قرار گرفتند که از این تعداد، 3 نفر نوزادشان با آزمایش بررسی شد و نوزادان مبتلا به ویروس نشده بودند و تست آنها منفی بود. هر 4 نوزاد هنگام خروج از بیمارستان سلامت بودند و هیچ گونه عوارضی مانند تب، اسهال یا سرفه نداشتند.

ویروس کرونا در بارداری

کرونا ویروس در بارداری

در اواسط مارس، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه نوزاد تازه متولد شده با مادر مبتلا، پس از چند دقیقه از تولد، مورد آزمایش قرار گرفته شده و نتیجه آن مثبت بوده است اما هنوز مشخص نیست که این نوزاد با ویروس متولد شده یا اینکه پس از تولد ویروس را دریافت کرده است. استادیار طب داخلی دانشگاه پزشکی اوهایو می گوید؛ هر کسی می تواند کوید-19 را دریافت کند.

هنوز مشخص نیست که آیا نوزادان می توانند خطر بیشتری را برای ابتلا به کوید-19 داشته باشند یا خیر. با این حال، CDC اعلام کرده که گزارش هایی که از چین آمده است نشان می دهد که تعدادی کمی از کودکان مظنون یا مبتلا به کرونا شده اند که البته این میزان در مقایسه با ابتلای بزرگسالان بسیار اندک است.

در چین فقط 9 نوزاد با این ویروس در بیمارستان بستری شده اند و هیچ مورد مرگ و میر برای افراد زیر 10 سال گزارش نشده است. نقش کودکان در گسترش ویروس نیز ناشناخته است اما این امکان وجود دارد که کودکان بتوانند ویروس را به مدت طولانی تری نسبت به بزرگسالان در بدن خود داشته باشند و ناقل بیماری باشند اما در این خصوص نیز هنوز اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.

کرونا در شیردهی

اگر چه مطالعات شواهدی از حضور کوید-19 در شیر مادر نشان نداده است اما هنوز کامل مشخص نیست که مادران شیرده می توانند این ویروس را به نوزادان خود منتقل کنند یا خیر.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDC خاطر نشان می کند که شیر مادر می تواند نوزادان را در مقابل بسیاری از بیماری ها محافظت کند. آنها توصیه می کنند مادرانی که مبتلا به کرونا هستند، برای محافظت از فرزند شیرخوار خود، پیش از شیردهی یا تماس با نوزاد دست های خود را کامل ضد عفونی کنند. همچنین استفاده از ماسک هنگام شیردهی توصیه می شود. اگر مادر از شیردوش استفاده می کند باید هر بار شیردوش را کامل ضد عفونی کند و همچنین سینه خود را هر بار قبل و بعد از شیردهی کامل تمیز کنند. دوشیدن شیر مادر توسط یک شخص غیر مبتلا و سپس نوشاندن شیر با شیشه شیر برای نوزاد مناسب تر است.

کرونا ویروس در بارداری

کرونا ویروس در بارداری

زنان باردار برای مقابله با کرونا چه کار می توانند انجام دهند؟

اگر باردار هستید، ممکن است تعجب کنید که شما هم می توانید کاری برای پیشگیری از شیوع کرونا انجام دهید یا خیر؛ اما حقیقت این است که شما هم مانند سایر افراد جامعه می توانید اقدامات موثری را انجام دهید.

تمام تلاش خود را کنید تا در خانه بمانید و تعامل خود را با دیگران در خارج از خانه و خانواده، محدود کنید.

مواد غذایی و خوراک خود را چند روز یکبار و تا جایی که می توانید با فاصله ی طولانی تری از بیرون تهیه کنید؛ از همسر یا افراد دیگر خانواده بخواهید تا آنها برای خرید بیرون بروند و شما بیرون نروید.

پس از بازگشت هر شخصی که بیرون از منزل بوده است با او تماس برقرار نکنید تا اقدامات بهداشتی لازم مانند ضد عفونی کردن دست و تعویض لباس های بیرون را انجام دهد.

در خصوص مسافرت؛ حتما به این نکته توجه کنید که اگر ضرورتی ندارد به سفر نروید و در منزل بمانید. در هر صورت از سفر به شهرهای آلوده به شدت پرهیز کنید. در صورتی که مجبور به سفر بودید حتما دست های خود را به طور مداوم بشویید و مایع ضد عفونی کننده دست را همراه خود داشته باشید.

برخی از زنان باردار نگرانی هایی را در خصوص رفتن به مطب دکتر یا بیمارستان دارند که طبیعی است. کارشناسان تایید می کنند که در صورتی که می خواهید نزد پزشک در بیمارستان بروید؛ به بیمارستان های ایمن تر بروید و حتی در مطب یا بیمارستان هم به دقت مراقب وضعیت بهداشت خود باشید. سطوح مختلف را لمس نکنید؛ حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

بیمارستان ها و مطب ها در بیشتر کشورها به طور مرتب ضد عفونی می شوند اما با این وجود شما مراقبت های بهداشتی را انجام دهید. در خصوص زمان زایمان و وقت زایمان برای سزارین با پزشک خود مشورت کنید و هرگونه نگرانی را با وی در میان بگذارید.

منبع: https://www.whattoexpect.com/

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات