کارهای پزشکی و درمانی ممنوع در دوران بارداری

0 677

کارهای ممنوع در بارداری

اهدای خون

اهدای خون در دوران بارداری مجاز نیست. اگرچه میزان خون در دوران بارداری حدود 50 درصد افزایش می یابد، اما شما و جنینی که در شکم دارید به این خون نیاز دارید.

البته ممکن است که پزشک شما حاملگی یا زایمان پر خطری را برای شما پیش بینی کند، در این حالت می توانید از یک بانک خون بخواهید تا خون خودتان را برای مواقع لزوم ذخیره کند.

اگر قصد کمک به دیگران را دارید، می توانید پس از به دنیا آمدن کودکتان، خون بند ناف را اهدا کنید. با اهدای خون بند ناف در مراکز عمومی، می توانید به افراد دیگری نیز کمک کنید. خونی که پس از زایمان در بند ناف و جفت باقی می ماند، حاوی سلول های بنیادی است که می تواند در درمان افراد مبتلا به بیماری های خطرناکی مانند لوسمی، بیمارانی با سلول های داسی شکل و اختلالات سیستم ایمنی استفاده شود.

کارهای ممنوع در بارداری

انجام جراحی لیزیک

دوران بارداری، زمان مناسبی برای انجام جراحی لیزر چشم که با عنوان جراحی لیزیک شناخته می شود، نیست. انجام این جراحی آسیبی برای جنین وارد نمی کند، اما معمولا بینایی افراد در دوران بارداری اندکی دچار تغییر می شود و اگر تصحیح بینایی فردی در دوران بارداری انجام گیرد، ممکن است پس از زایمان و پس از دوران شیردهی، دوباره دچار مشکل شود.

همچنین همه ی قطره هایی که قبل یا بعد از جراحی لیزیک مورد استفاده قرار می گیرند، بر روی زنان باردار آزمایش نشده است و بی خطر بودن آن ها برای جنین ثابت نشده است.

کارهای ممنوع در بارداری

علاوه بر آن، بارداری باعث خشک شدن چشم ها می شود و به همین علت است که بیشتر زنان باردار نمی توانند لنز بزنند و اگر جراحی با چشم های خشک انجام گیرد، به خوبی درمان نخواهید شد.

بنابراین، بهتر است حداقل تا اتمام دوران شیردهی و در صورت عدم شیردهی به نوزاد تا پس از به دنیا آمدن نوزاد صبر کنید و سپس عمل لیزیک را انجام دهید.

دمنوش های مفید در بارداری

دمنوش های مفید در بارداری

درمان قارچ ناخن پا

مجاز بودن درمان قارچ ناخن پا در دوران بارداری به چگونگی انجام درمان بستگی دارد.

معمولا درمان قارچ ناخن، ضروری نیست، اما اگر احساس می کنید که نیاز به درمان آن دارید، توصیه ی ما به شما استفاده از کرم های ضد قارچ موضعی است که استفاده از آن ها در دوران بارداری منعی ندارد، چرا که داروی زیادی وارد جریان خون نشده و مشکلی ایجاد نمی کنند.

داروهای ضد قارچی خوراکی فقط باید در مواردی استفاده شوند که مزایای آن بیشتر از خطرات آن باشد. این داروها معمولا در سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) در رده های B و C برای دوران بارداری طبقه بندی می شوند. (رده ی B به این معنی است که دارو بر اساس مطالعات حیوانی بی خطر است، اما مطالعات انسانی بر روی این دارو انجام نگرفته است. رده ی C به این معنی است دارو باید در دوران بارداری با احتیاط مصرف شود، چرا که مطالعات حیوانی اثرات نامطلوبی را بر روی نوزادان نشان داده است.)

در مواردی که نیاز فوری به درمان قارچ وجود داشته باشد، برای مثال در صورت داشتن دیابت، پزشک شما ممکن است استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی را تجویز کند. از مصرف داروهای ضد قارچ خوراکی که حاوی گریزئوفولوین هستند باید در دوران بارداری اجتناب گردد، چرا که این نوع داروها اگر در سه ماهه اول بارداری مصرف شود، باعث ایجاد نقص مادرزادی در نوزاد خواهند شد.

استفاده ی موضعی از روغن درخت چای نیز می تواند در طولانی مدت باعث درمان قارچ ناخن پا بشود.

کارهای ممنوع در بارداری

گرفتن رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی در دوران بارداری توصیه نمی شود. در حالت طبیعی، باید تا آخر دوران بارداری حدود 11 تا 16 کیلوگرم به وزن شما افزوده شود. در مورد زنان مبتلا به چاقی نیز باید تا آخر دوران بارداری، حدود 5 تا 9 کیلوگرم به وزن آن ها افزوده شود.

به دلیل وزن جنین، رحم، جفت و مایع آمنیوتیک، مقداری از این افزایش وزن اجتناب ناپذیر است، اما این افزایش وزن باید به سرعت پس از تولد نوزاد از بین برود.

کارهای ممنوع در بارداری
کارهای ممنوع در بارداری

در حالت عادی، یک فرد معمولی به 2100 کالری نیاز دارد که به دلیل نیاز شما و جنین این میزان باید در دوران بارداری به 2500 کالری افزایش یابد.

فیزیولوژی شما نیز در دوران بارداری تغییر می کند. سطح قند خون شما ممکن است بین وعده های غذایی بسیار پایین بیاید و احساس گرسنگی و تمایل به خوردن مواد خوراکی داشته باشید.

جنین شما توانایی آن را دارد که مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق شما تامین کند و در صورتی که به اندازه ی کافی غذا نخورید، سلامتی خود شما به خطر خواهد افتاد. البته در مواردی که مادر دچار سوء تغذیه جدی باشد، رشد جنین نیز ضعیف خواهد بود.

هر میزان وزنی که فکر می کنید باید کم کنید را در طول سال های قبل و به دلیل سبک زندگی ناسالم به دست آورده اید. بنابراین در طول دوران بارداری به جای این که سعی در کاهش وزن داشته باشید، بهتر است عادات غذایی سالم را کسب کنید تا در بقیه ی عمر بتوانید سالم زندگی کنید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات