دلایل و علل ناباروری مردان

2 1,317

ناباروری مردان

زمانی که مردان دچار مشکلاتی باشند که توانایی باروری را نداشته باشند، به این مساله ناباروری می گویند.

از هر 100 زوج، 13 زوج دچار مشکلات ناباروری می شوند. علل بسیاری برای این مشکل وجود دارد؛ در بیش از یک سوم موارد ناباروری، مشکل از آقایان است. این مساله اغلب به مسایل تولید یا تحویل اسپرم مربوط است.

ناباروری مردان

ناباروری مردان
ناباروری مردان

در شرایط عادی چه اتفاقی می افتد؟

بدن مردان، دارای سلولهای کوچکی به نام اسپرم است. در طول رابطه جنسی، با انزال مرد، اسپرم ها وارد بدن زن می شود. سیستم تولید مثل مردان، تولید، ذخیره و انتقال اسپرم را به عهده دارد. هورمون های شیمیایی درون بدن مرد، مسئول کنترل این مساله را بر عهده دارند.

اسپرم و هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) در 2 بیضه ی مرد ساخته می شود. بیضه ها در دو کیسه زیر آلت تناسلی مرد قرار دارد. وقتی اسپرم از بیضه ها بیرون می آید، به لوله اپیدیدیم در پشت بیضه ها می رود.

درست پیش از انزال، اسپرم از اپیدیدیم به مجموعه ی دیگری از لوله ها منتقل می شود که به آن واس دیفرنس می گویند. هر کدام از این لوله ها به مجرای انزال وصل هستند، زمانی که مرد به حالت انزال می رسد، اسپرم با مایع پروستات و منی مخلوط می شود و سپس از طریق مجرای ادرار به سمت خارج شدن از آلت تناسلی حرکت می کند.

باروری مرد بستگی به این دارد که بدن او توانایی ساخت و تحویل اسپرم را داشته باشد. اسپرم با ورود به واژن زن، به لوله های فالوپ می رود و با برخورد با تخمک، لقاح اتفاق می افتد.

این شرایط در زمانی که عواملی مانند ژن، سطح هورمون ها و شرایط محیطی درست باشد، رخ می دهد.

ناباروری مردان
ناباروری مردان

دلایل ناباروری مردان چیست؟

ساخت اسپرم کامل و سالم که بتواند در بدن زن، با تخمک لقاح کند، نشان دهنده ی سلامت باروری مرد است.

اما مشکلاتی وجود دارند که می توانند سلول های رشد اسپرم را متوقف کنند، مانع از رسیدن اسپرم به تخمک شوند یا موانع دیگری را بر سر راه باروری مردان ظاهر کنند.

اختلالات اسپرم

شایع ترین مشکلات در تولید و رشد اسپرم شامل موارد زیر هستند:

به طور کامل رشد نمی کنند

در مسیر درست حرکت نمی کنند

بسیار کم تولید می شوند (الیگو اسپرمی)

کامل تولید نمی شوند (آزو اسپرمی)

مشکلات اسپرم می تواند در مواردی به طور مادرزادی رخ دهد. سبک زندگی نیز می تواند در تولید کمتر اسپرم موثر باشد. سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف برخی از داروهای خاص نیز می توانند موجب کاهش تولید اسپرم شوند. سایر علل دیگر عبارتند از بیماری های طولانی مدت (مانند نارسایی کلیه)، عفونت های دوران کودکی (مانند اوریون) و مشکلات کروموزمی یا هورمونی مانند کمبود تستوسترون باشد.

آسیب به اندام های تولید مثل نیز می تواند موجب کاهش یا حتی عدم تولید اسپرم شود. از هر 10 مرد، 4 مرد مبتلا به آزواسپرمی دچار نوع انسدادی هستند. این مشکل به دلیل مسایلی مانند نقص مادرزادی یا مشکلاتی مانند عفونت از علل اصلی آن محسوب می شود.

ناباروری مردان
ناباروری مردان

واریکوسل

این بیماری که به دلیل تورم رگ ها در بیضه ها رخ می دهد از علل شایع ناباروری مردان محسوب می شود. از هر 100 مرد، 16 نفر از آنها دچار واریکوسل هستند. برای درمان این بیماری با تخلیه خون شرایط برای افزایش رشد اسپرم فراهم می شود.

انزال رتروگراد

این مشکل زمانی رخ می دهد که اسپرم در بدن به عقب برگردد. اسپرم ها به جای آلت تناسلی به مثانه می روند. این مساله زمانی رخ می دهد که اعصاب و ماهیچه های مثانه شما در طول ارگاسم توانایی کافی را ندارند. اسپرم ممکن است طبیعی باشد اما نمی تواند خود را به واژن زن برساند.

این بیماری شاید به دلایلی مانند جراحی، داروها یا مشکلات سیستم عصبی رخ دهد.

ناباروری ایمونولوژیک

گاهی بدن انسان با ایجاد آنتی بادی هایی به اسپرم خود حمله می کند. آنتی بادی ها اغلب به دلیل آسیب، جراحی یا عفونت ساخته می شود. آنها اسپرم را از حرکت و کار طبیعی باز می دارند. این مشکل جزء علل شایع محسوب نمی شود.

انسداد

گاهی اسپرم می تواند مسدود شود. عفونت های تکراری، جراحی (مانند وازکتومی)، تورم یا نقوص رشد می تواند سبب انسداد شود. هر بخشی از دستگاه تناسلی مردان که دچار انسداد شود مانع از عبور اسپرم برای خروج از آلت تناسلی می شود.

ناباروری مردان
ناباروری مردان

هورمون ها

هورمون های تولید شده توسط غده هیپوفیز برای تولید اسپرم گاه به سطوح پایین می رسد که این موضوع سبب کاهش رشد اسپرم می شود.

کروموزوم ها

اسپرم نیمی از DNA را به تخمک وصل می کند. تغییرات در تعداد و ساختار کرموزوم ها می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، قسمت کروموزوم مرد Y از بین رفته باشد.

داروها

برخی از داروها می توانند تولید، عملکرد و تحویل اسپرم را دچار اختلال کنند. این داروها اغلب برای مشکلات و بیماری هایی مانند آرتریت، افسردگی، مشکلات گوارشی، سرطان، فشار خون بالا و عفونت ها تجویز می شود.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات