نه روش برای تقویت سیستم ایمنی نوزادان و کودکان

0 3,775

تقویت سیستم ایمنی کودک

نوزادان و کودکان نوپا در هر سال به طور متوسط هشت بار دچار سرماخوردگی می شوند، اما روش های ساده ای برای تقویت سیستم ایمنی آن ها وجود دارد که این روش ها کمک می کنند تا کودک شما بتواند با بیماری مبارزه کند.

علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم، مصرف مکمل ها و پوشین لباس گرم در زمستان، کارهای دیگری نیز وجود دارند که با انجام آن ها می توانید سلامتی خود و فرزندتان را تضمین کنید.

تقویت سیستم ایمنی کودک

در ادامه نه روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان بیان می کنیم:

1. مصرف مکمل ویتامین

تقویت سیستم ایمنی کودک
تقویت سیستم ایمنی کودک

اگر نوزاد در سه ماهه اول زندگی خود قرار دارد و از شیر مادر تغذیه می کند، بهترین کاری که برای تقویت سیستم ایمنی او می توانید انجام دهید این است که همچنان به تغذیه ی او با شیر مادر ادامه دهید. شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد است. اگر سن نوزاد شما بیشتر از سه ماه باشد، باید مولتی ویتامین روزانه به او بدهید.

هنگامی که کودک از شیر مادر گرفته می شود، می توانید ویتامین های مورد نیاز او را از طریق غذا تامین کنید.

زینک (روی) باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند مانع ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی شود. زینک در موادی مانند گوشت قرمز، ماهی های پرچرب و غلات کامل وجود دارد. مطالعات نشان می دهند اگرچه ویتامین C نمی تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند، اما باعث می شود تا شدت و مدت سرماخوردگی کاهش یابد. انواع توت، مرکبات، سبزیجاتی با رنگ سبز تیره و فلفل های با رنگ روشن، غنی از ویتامین C هستند.

2. دریافت میزان کافی از نور آفتاب و هوای تازه

دریافت میزان کافی از هوای تازه، اهمیت زیادی برای کودکان دارد. ویتامین دی برای ساخت استخوان و تقویت ایمنی بدن، نقش حیاتی دارد که عمدتا از نور آفتاب تامین می شود. حتی در فصل زمستان نیز کودک حداقل باید 20 دقیقه در طول روز در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرد. بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض هوای تازه، علاوه بر این که سبب تمیز شدن ریه ها می شود، باعث خواهد شود تا کمی تحرک کنیم و این امر منجر به بهتر شدن خلق و خو نیز می شود. همچنین وقتی کودک شما با افراد دیگری برخورد می کند، باعث می شود تا سردرگمی کودک در مواجهه با افراد دیگر کاهش یابد. پس سعی کنید هر روز مدتی را با کودک خود به پارک نزدیک خانه بروید.

گفتنی است اگر چه بیرون رفتن از خانه، می تواند به تامین ویتامین دی کمک کند ولی با این همه باید مکمل ویتامین دی نیز به کودک داده شود. همه ی کودکان از شش ماهگی تا پنج سالگی باید مکمل روزانه حاوی 7 تا 5/8 میکروگرم ویتامین دی مصرف کنند.

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، تا زمانی که روزانه کم تر از 500 میلی لیتر شیر خشک مصرف می کنند، نیاز به قطره ویتامین ندارند، چرا که این محصولات با ویتامین دی غنی شده اند.

3. گرم نگه داشتن نوزاد

اگرچه نظر کارشناسان در این مورد متفاوت است، اما تحقیقات نشان می دهند که سرمای فیزیکی با کاهش ایمنی بدن، احتمال وارد شدن ویروس به بدن را افزایش می دهد. مطالعه ای نیز در زمینه ی تاثیر سرما بر سرماخوردگی انجام گرفت. در این مطالعه تعدادی از افراد تحت مطالعه، پای لخت خود را به مدت 20 دقیقه در آب یخ قرار دادند و نتایج نشان داد، این افراد در طول هفته های بعدی بیشتر از دیگران به سرما خوردگی مبتلا شدند.

در واقع، سرما سیستم ایمنی نوزاد را تحت فشار قرار داده و او را بیشتر در معرض بیماری قرار می دهد. بهتر است به جای پوشاندن یک سرهمی یکپارچه، لباس آستین بلند، کلاه، جوراب و لباس های دیگری را بپوشانید تا در هنگام گرم شدن کودک، هر کدام را که نیاز بود درآورید. برای اینکه دمای بدن کودک کاهش یابد، بهتر است ابتدا کلاه و جوراب های او را در آورید.

4. مصرف آب و مایعات فراوان

تقویت سیستم ایمنی کودک
تقویت سیستم ایمنی کودک

نوشیدن مایعات فراوان در زمستان نیز به اندازه ی تابستان دارای اهمیت زیادی است. آب کمک می کند تا کلیه ها از سموم پاک شوند و از همین رو، در مبارزه با بیماری ها نقش حیاتی دارد. علاوه بر این، در هنگام سرماخوردگی مخاط بینی خشک تر و ضخیم تر می شود. نوشیدن مقدار زیادی آب کمک خواهد کرد تا مخاط بینی و سایر عفونت ها از بدن خارج شود. اگر کودک نوپای شما ضعیف شده و کم تر از معمول آب می نوشد، سعی کنید آب میوه های مورد علاقه ی او را بگیرید تا رغبت بیشتری به نوشیدن مایعات پیدا کند.

5. شستشوی مرتب دست ها

کودکی که چهار دست و پا راه می رود، نه تنها هنگام بازی دست هایش را روی زمین می گذارد و آلوده می کند، بلکه به هنگام بازی با کودکان دیگر، آلودگی های آن ها را نیز به خود انتقال خواهد داد. هیچ چیز به اندازه ی شستن دست های کودک، نمی تواند به کاهش احتمال ابتلای او به بیماری کمک کند. بنابراین بهتر است به صورت مرتب و به ویژه هنگامی که کودک تحرک زیادی داشته و با میکروب های زیادی در تماس بوده است، دست های او را بشویید.

اگر در بیرون از خانه باشید، می توانید برای تمیز کردن دست های کودک از ژل دست استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این ژل ها باعث از بین رفتن نوروویروس ها که عامل ابتلا به استفراغ هستند، نمی شوند. بهتر است از آب گرم و صابون برای شستن دست های کودک استفاده کنید. این روش قدیمی تمام میکروب ها و ویروس ها از جمله نوروویروس ها را از بین می برد. در مورد نوزادان، بهتر است پس از تعویض پوشک، دست های آن ها را بشویید و اسباب بازی های او را تمیز نگه دارید. در نوزادی احتمال اینکه میکروب ها از طریق اسباب بازی های مشترک منتقل شود بیشتر از تماس فیزیکی با کودکان دیگر است.

6. داشتن خواب منظم

تقویت سیستم ایمنی کودک

کمبود خواب نه تنها باعث می شود خلق و خوی کودک بد شود، بلکه احتمال ابتلا به عفونت را نیز در آن ها بیشتر می کند. بنابراین اگر تا به حال ساعت خواب منظمی نداشته اید، بهتر است از این به بعد سعی کنید تا ساعات خواب خود را تنظیم کنید. مطالعات نشان می دهند کودکانی که ساعات خواب منظم تری دارند، عمیق تر به خواب می روند. هوای تازه نیز به داشتن خواب بهتر کمک می کند، محققان دریافته اند کودکانی که بعد از ظهر خود را در بیرون از خانه و در هوای آزاد سپری کرده اند، خواب شبانه بهتری را داشته اند، چرا که هوای تازه باعث تنظیم ساعت بیولوژیک بدن می شود.

7. خوابیدن روی پشم گوسفند

خوابیدن روی پشم گوسفند نیز می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک کند.

مطالعات اخیر نشان می دهند کودکانی که در سه ماهه اول زندگی روی پشم حیوانات می خوابند، تقریبا 80 درصد احتمال کمتری دارد که در شش سالگی دچار آسم شوند.

پیش از این نیز تحقیقات نشان داده بود که کودکانی که در خانه خود حیوان خانگی دارند، با احتمال کمتری به آسم و آلرژی مبتلا می شوند، چرا که میکروب های موجود در پوست حیوانات به ساخت سیستم ایمنی قوی تر در کودکان کمک می کند.

8. افزایش دریافت اسیدهای چرب ضروری

مصرف ماهی های پرچرب مانند ماهی سالمون، علاوه بر افزایش رشد مغز، حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب ضروری است که به بهبود سیستم ایمنی در کودکان کمک می کند.

اسیدهای چرب ضروری برای کمک به عملکرد گلبول های سفید در مبارزه بر علیه عفونت ها، مورد نیاز بدن هستند. مطالعات نشان می دهند کودکانی که سابقه ی ابتلا به عفونت تنفسی داشته باشند، با مصرف مکمل اسیدهای چرب ضروری، سریع تر بهبود می یابند.

اگرچه ماهی های پرچرب، منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری هستند، اما خوراندن آن ها به کودکان کار راحتی نیست و از همین رو، مکمل ها می توانند جایگزین خوبی برای آن ها باشند.

9. مصرف آقطی سیاه

تقویت سیستم ایمنی کودک
تقویت سیستم ایمنی کودک

مصرف میوه و سبزیجات فراوان به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند، اما آقطی سیاه یکی از بهترین میوه هایی است که برای این منظور می توانید به کودک خود بدهید.

همانگونه که اطلاع دارید آنتی اکسیدان ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و بهتر است بدانید که آقطی سیاه دو برابر تمشک آبی آنتی اکسیدان طبیعی دارد و بیش از 50 درصد ظرفیت کلی آنتی اکسیدان زغال اخته را دارا است.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات