نقاط عطف رشد کودکان 2 ساله

0 47

کودک 2 ساله هر ماه تغییرات بزرگی را تجربه می کند. او احتمالا تمایل دارد استقلال خود را به دست آورد، شروع به کشف محیط اطراف خود کند و بیشتر کارها را بدون کمک انجام دهد.

کودک در سن 2 سالگی مهارت های حرکتی، خلاقیت، اجتماعی و استقلال را از خود نشان می دهد. در ادامه با این مهارت ها آشنا می شوید.

رشد زبانی و شناختی کودک 2 ساله

در سن 2 سالگی در مهارت های گفتاری و شناختی کودک تغییراتی رخ می دهد که مهم ترین آن شامل موارد زیر است.

تخیل و بازی

در حدود 2 سالگی، شما متوجه خواهید شد که کودک نوپا بازی های تخیلی می کند و فعالیت های خود را با هم در یک توالی پیچیده قرار می دهد تا از یک اسباب بازی یا فعالیت به اسباب بازی دیگر برود. این ها نشانه هایی از ایجاد ارتباطات بیشتر در ذهن کودک و شروع به درک روابط بین اشیاء یا ایده های مختلف است.

کودک در طول بازی شروع به کشف وسایل و نحوه کار آن ها می کند. مهم است که فرصت های زیادی برای اکتشاف به کودک بدهید.

ارتباط بهتر

کودک می تواند از طریق صحبت کردن ارتباط برقرار کند و در تعاملات خود بهتر عمل کند. اگرچه کودکان سرعت رشد مختلفی دارند، ولی بیشتر آن ها تا دو سالگی به 50 کلمه گفتاری تسلط دارند. ممکن است رشد مهارت های زبانی پسران نسبت به دختران سرعت کمتری داشته باشد. اما بیشتر کودکان تا پیش از تولد 3 سالگی خود می توانند جملات 3 کلمه ای را کنار هم قرار دهند.

کودک نوپا همچنین قادر به پیروی از دستورات ساده دو مرحله ای خواهد بود، مانند “اسباب بازی خود را بردار و آن را به من بده”. آن ها همچنین می توانند داستان های آشنایی که برای شان می خوانید را ادامه دهند.

مهارت های تفکر و یادگیری کودک 2 ساله

مغز کودک 2 ساله به طور شگفت انگیزی دوره تکامل خود را پشت سر می گذارد. برخی از پیشرفت های جدید و هیجان انگیز کودک عبارت است از:

– تشخیص شکل ها و رنگ ها

– پیدا کردن اشیاء مخفی شده

– ساختن برج های چند طبقه با 4 یا چند بلوک

– تسلط بر دستان

در این سن درک کودک از زبان فراتر می رود، او می تواند مسائل را در ذهن حل کند. کودکان عمدتا از طریق احساسات، حرکات و آزمون و خطا مهارت ها را کسب می کنند. آن ها ایده ها را در ذهن خود یاد می گیرند و آن را در دنیای واقعی امتحان می کنند. صحبت کردن درباره ایده ها با کودکان بسیار مهم است، این کار به آن ها کمک می کند تا اطلاعات را پردازش کنند.

چک لیست رشد زبانی و شناختی

– استفاده از جملات دو کلمه ای مانند، من می روم

– تکرار کلمات دیگران

– پیدا کردن اشیائی که پنهان شده

– اشاره با انگشت به تصاویر یا اشیائی که نام برده می شود

رشد مهارت های حرکتی کودک 2 ساله

کودک 2 ساله شروع به کنترل بهتر بر حرکات دست و انگشت خود می کند، این توانایی منجر به نقاط عطف جالب بسیاری می شود.

بهبود مهارت های حرکتی

کودک 2 ساله کنترل حرکات دست و انگشت خود را دارد که این نشانه ای از رشد مهارت های حرکتی او است. کودکان در این سن می توانند دست کم 4 بلوک را خط بزنند، رنگ آمیزی کنند، روی هم بچینند و گیره های گرد یا مربع را در سوراخ قرار دهند.

آثار هنری کودک نوپا نیز به شدت بهبود می یابد. کودک می تواند مداد را نگه دارد و خطوط و دایره ها را کپی کند. او همچنین هنگام نقاشی، شکل هایی مانند دایره و خطوط عمودی و افقی می کشد.

دویدن، پریدن و بالا رفتن

در 2 سالگی با رشد عضلات کودک، مهارت های کوهنوردی او نیز بهبود می یابد. بیشتر کودکان 2 ساله می توانند از روی مبلمان بالا بروند، بر روی نوک انگشتان خود ایستاده، توپ را لگد بزنند و در مسافت های کوتاه بدوند. کودک مانند یک بزرگسال شروع به راه رفتن می کند، در این سن او می تواند بدون افتادن راه برود و از پله ها بالا برود.

چک لیست پیشرفت فیزیکی یا رشد جسمی کودک 2 ساله

– یادگیری نحوه استفاده از زیپ و دکمه لباس ها

– پوشیدن و درآوردن شلوار

– شانه کردن و مسواک زدن

– حمل کردن یا کشیدن اسباب بازی ها در حین راه رفتن

رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک 2 ساله

کودک 2 ساله احساسات عمیقی دارد (به شدت احساسی است). در این مرحله کودک وارد رشد هیجانی و عاطفی می شود. در ادامه برخی از مهم ترین رفتارهای اجتماعی و عاطفی کودکان ارائه شده است.

یادگیری ابراز احساسات

شاید برای تان جالب باشد که بدانید به این سن کودک، 2 سالگی وحشتناک می گویند، زیرا شروع تغییرات خلق و خو است. کودک یاد می گیرد احساس ناامیدی، ناراحتی، خستگی و یا گرسنگی خود را با بدخلقی نشان دهد.

از آن جا که کودک 2 ساله مهارت گفتاری در بیان “من عصبانی هستم” یا “من احساس تنهایی می کنم” را ندارد، نمی تواند احساسات خود را به کسی بگوید، بنابراین با بدخلقی احساسات خود را نشان می دهد. اگر فرزندتان روی زمین افتاد و شروع به فریاد زدن کرد تعجب نکنید، زیرا این رفتار بخشی از رشد طبیعی کودکان نوپا است.

علاقه تدریجی به سایر بچه ها

بیشتر کودکان 2 ساله خودمحور هستند، به این معنی که آن ها هنوز نمی توانند درک کنند که افراد دیگر نیز ممکن است افکار و یا نگرانی های آن ها را داشته باشند. کودکان فکر می کنند که جهان همیشه در اطراف آن ها و نیازهای آن ها می چرخد.

بنابراین، اگر کودک تان آماده بازی با کودکان دیگر نیست، تعجب نکنید. آن ها معمولا ترجیح می دهند که در کنار بچه های دیگر بازی کنند (با خود بازی کنند). کودکان در این مرحله دوست دارند در کنار دیگران باشند و این فرصتی عالی برای یادگیری تعاملات اجتماعی است.

تقلید رفتارها

کودک بین 2 تا 3 سالگی یاد می گیرد که رفتارهای کودکان و بزرگسالان را تقلید کند. در این سن، کودک عاشق تقلید کردن از دیگران است و ممکن است درست همان طور که والدین با او حرف می زنند با دیگران حرف بزند، پس الگوی خوبی باشید.

کودکان با تقلید کردن یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند. یادگیری یکی از مهم ترین دستاوردهای تقلید کردن است. کودک 2 ساله با گذاشتن خود به جای دیگری و تقلید از شرایط او، قادر به تجسم حال آن فرد و در نتیجه همدلی با او خواهد بود.

تغذیه کودک 2 ساله

کودک 2 ساله به 3 وعده غذا و 1 یا 2 میان وعده در روز نیاز دارد. به توصیه آکادمی پزشکی کودکان آمریکا (AAP)، رژیم غذایی کودکان نوپا باید شامل گروه های غذایی زیر باشد:

– سبزیجات و میوه ها

– برنج، سیب زمینی، نان (جو و گندم) و غلات

– حبوبات، ماهی، تخم مرغ و گوشت

– پنیر، شیر و سایر محصولات لبنی

در 2 سالگی رفتار تغذیه ای کودک تغییر می کند، او دوست دارد استقلال خود را نشان دهد و خودش غذا بخورد. ریخت و پاش کند و از انگشتانش برای برداشتن غذا استفاده کند. کودک در این سن همچنین نحوه دست گرفتن قاشق را یاد می گیرد.

خوردن تنقلات بین وعده های غذایی و میان وعده ها منجر به کاهش اشتهای کودک در موقع صرف وعده اصلی می شود. استفاده از گروه های غذایی و تنوع آن در غذا، باعث می شود بدون نیاز به مکمل، نیازهای تغذیه ای کودک تامین شود.

الگوی خواب کودک 2 ساله

بیشتر خواب کودکان نوپا در شب (حداقل 11 ساعت) است. کودک در این سن در شبانه روز به 12 ساعت خواب نیاز دارد (1 یا 2 خواب کوتاه در طول روز). از روال منظم خواب کودک اطمینان حاصل کنید. کودکان 2 ساله ممکن است در زمان استرس، بیماری یا پس از یادگیری مهارت جدید (مانند راه رفتن) رگرسیون خواب را تجربه کنند.

کمک به یادگیری و رشد کودک 2 ساله

کودک 2 ساله بسیار فعال و پرجنب و جوش است، او با جهان اطراف خود تعاملی تر می شود و به راهنمایی، کنجکاوی، اکتشاف و سرگرمی نیاز دارد.

در طول روز با فرزندتان صحبت کنید. نام گذاری و صحبت در مورد کارهای روزمره، قسمت های مختلف بدن، اسباب بازی ها و وسایل خانه کمک می کند مهارت زبانی کودک تقویت شود (از صحبت کردن بیش از حد با کودک اجتناب کنید).

به یاد داشته باشید که فرزند شما از طریق بازی چیزهای زیادی یاد می گیرد، لازم نیست بازی را به فرصتی برای شناسایی اشکال یا رنگ ها تبدیل کنید. با دادن فرصت به کودک بگذارید او دنیای خود را کشف کند و با بچه های دیگر بازی کند. با گوش کردن به کودک به او این احساس را بدهید که ارزشمند و مفید است. هنگامی که کودک مهارت های جدید را یاد گرفت، با دادن پاداش او را تشویق کنید.

زمان مراجعه به پزشک

عواملی وجود دارد که می تواند میزان رشد و تکامل کودک را نشان دهد. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در صورتی که کودک نتواند در سن 2 سالگی یکی از موارد زیر را انجام دهد، باید با پزشک کودکان مشورت کرد:

– نمی تواند به درستی راه برود

– نمی تواند رفتار یا حرف دیگران را تقلید کند

– نمی تواند از دستورات ساده پیروی کند

– مهارت هایی که قبلا یاد گرفته را به یاد نمی آورد

– نمی داند با وسایل ساده چه کار باید کند ( لوازمی مانند تلفن، چنگال، قاشق یا شانه)

– نمی تواند از جملات دو کلمه ای استفاده کند

به یاد داشته باشید تمام کودکان روند رشد متفاوتی دارند. اگر نگران رشد فرزند خود هستید، برای اطمینان به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

خلاصه مطلب

هنگامی که فرزندتان 2 ساله می شود، ماجراجویی های کشف کردن خود را آغاز می کند و تحولاتی رخ می دهد که او را به کودکی مستقل تبدیل می کند. این دوره شامل رفتارهای چالش برانگیز است. با فهمیدن و درک رفتار کودک می توان به عبور او از این دوره متلاطم کمک کرد.

این دوران گاهی برای کودک دشوار است و صبر و شکیبایی والدین نقش مهمی در پشت سر گذاشتن این مرحله دارد. بگذارید کودک با انجام آزمایشات، جهان پیرامون خود را بشناسد. کودکان دو ساله نیاز به توجه بیشتری دارند، در صورت برآورده نشدن این نیاز در آینده مشکلات بزرگی برای آن ها ایجاد می شود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات