نقاط عطف و رشد کودکان 1 ساله

0 34

هم‌زمان با افزایش سن کودک، رشد او به قدری سریع خواهد بود که به سختی می توان متوجه تغییرات آن شد. تماشای تکامل کودک برای والدین بسیار دلچسب است.

فرزند کوچک شما در 1 سالگی وارد دوران جدیدی از زندگی شده و تبدیل به یک کودک نوپا می شود. کودکان در این سن زمان زیادی را به مشاهده رفتار بزرگ ترها اختصاص می دهند و به کشف دنیای اطراف می پردازند. آن ها برای رشد و تکامل خود تغییرات فیزیکی زیادی را تجربه می کنند.

در طول سال اول زندگی، کودک بیشتر روی مهارت های جدید حرکتی (مانند برداشتن اشیاء و یادگیری راه رفتن) متمرکز است، این کار به او کمک می کند تا استقلال خود را به دست آورد و شخصیت منحصر به فرد خود را نشان دهد.

تعیین حد و مرز و تشویق رفتارهای مثبت، به کودکان 1 ساله کمک می کند تا به محیط اطراف خود علاقه مند شوند و به کشف آن بپردازند.

رشد گفتاری و شناختی کودک یک ساله

در هنگام توسعه شناختی کودک برخی تغییرات بزرگ در زندگی او رخ می دهد. در طول این یک سال (بین 12 تا 24 ماه) کودک احتمالا قادر به ادا کردن کلمات تک واژه ای خواهد بود (مانند گربه یا سگ). او همچنین می تواند بازی های ساده کند و در مقابل دستورات واکنش نشان دهد.

در ادامه به برخی از مهم ترین نقاط عطف زبانی و شناختی پرداخته شده است.

بیان کلمات بیشتر

در پایان 1 سالگی کودک بیشتر به روش های ارتباطی غیر کلامی، مانند اشاره کردن با انگشت، حرکات بدنی یا پرتاب کردن وسایل متکی است.

کودک شروع به گفتن آواهایی مانند ما، دا یا با می کند، در ادامه از شبه کلمات استفاده می کند و سرانجام به آرامی شروع به بیان کلمات قابل تشخیص می کند و سعی می کند برای درخواست کردن چیزی اسم آن را بگوید.

قبل از تولد 2 سالگی کودک احتمالا می تواند جملات ساده را با 2 تا 4 کلمه بگوید و زمانی که نام اشیاء برده می شود، به آن اشاره کند.

پیروی از دستورات ساده

در حدود 18 ماهگی، مهارت های فکری کودک نوپا به شدت بهبود می یابد. او می تواند درخواست های ساده را انجام دهد، برای خود یک تصویر ذهنی بسازد و آن را به خاطر بسپارد.

با این حال مفیدترین توانایی جدید کودک پیروی از دستورات ساده است. کودک ممکن است قبل از بیرون رفتن یادش نباشد ژاکت بپوشد، ولی اگر از او درخواست شود متوجه آن می شود. کودکان در این سن قادر به درک خواسته پدر و مادر هستند.

مستقل شدن

کودک 1 ساله تلاش می کند تا از بسیاری جهات مستقل شود. او ممکن است به پوشیدن لباس هایش اصرار کند و بخواهد به تنهایی لباس بپوشد. در این سن کودکان به امتحان مهارت های فیزیکی جدید خود علاقمند می شوند.

در این زمان کودک ممکن است دچار اضطراب جدایی شود و به مادر خود بچسبد. در سن 2 سالگی، کودک لج بازی می کند و دچار اختلال نافرمانی مقابله جویانه می شود، زیرا اصرار دارد کاری که دوست دارد را انجام دهد (حتی گاهی نه می گوید).

چک لیست مهارت های زبانی و شناختی

– واکنش نسبت به نام خود

– تلاش برای تکرار کلمات

– کنجکاوی در مورد اشیاء و نحوه کار آن ها

– توانایی پیدا کردن وسایل مخفی

– دست تکان دادن در هنگام خداحافظی

مهارت های حرکتی کودک 1 ساله

در سن 12 ماهگی تغییرات بزرگی در مهارت های حرکتی کودک ایجاد می شود. کودک از چهار دست و پا رفتن، شروع به راه رفتن می کند و از پله ها بالا می رود.

در ادامه به چند مورد از بزرگ ترین نقاط عطف فیزیکی کودک 1 ساله پرداخته شده است.

مرحله اول

بعضی از کودکان 1 ساله شروع به راه افتادن می کنند، در حالی که برخی دیگر کمی دیرتر راه می روند (حدود 14 تا 15 ماهگی). علائم خاصی وجود دارد که نشان دهنده آمادگی کودک برای شروع این نقطه عطف است:

– بالا کشیدن برای ایستادن

– کروز یا حرکت با کمک مبل

– ایستادن بدون کمک

برای کمک به یادگیری مهارت راه افتادن چند راه کار وجود دارد. هنگامی که کودک یاد می گیرد بایستد، می توان دست او را گرفت تا آهسته قدم بردارد (تاتی تاتی کند). اسباب بازی های هل دادنی برای این کار عالی عمل می کنند و بسیار سرگرم کننده هستند. به دنبال اسباب بازی های محکم باشید که به حفظ تعادل کودک کمک می کند، با استفاده از این وسایل کودک شروع به امتحان مهارت حرکتی خود می کند.

تمرکز بر بازی

بازی در این سن برای تمرین مهارت های جدید کودک ضروری است. این مهارت ها کودک را مشتاق به بررسی اشیاء نزدیک می کند.
تکان دادن ابزارهای موسیقی و بازی کردن با اسباب بازی هایی که دارای اهرم، چرخ و قطعات متحرک هستند، در این سن محبوب هستند. بلوک ها همیشه انتخاب خوبی هستند، به ویژه هنگامی که کودک می تواند برج را با دست از هم جدا کند. کودکان 1 ساله همچنین عاشق بازی دالی موشه (peekaboo) هستند.

تسلط بر دستان

قدرت دست و انگشتان کودک نوپا بر روی اشیاء بسیار دقیق است. او می تواند حرکت مچ، انگشتان و دست را هماهنگ کند تا دستگیره را بچرخاند و در ظرف را باز کند. کودکان احتمالا قبل از 1 سالگی قادر به انجام این مهارت ها هستند، اما در این سن حرفه ای می شوند. این مهارت به ویژه در هنگام غدا خوردن و بازی کردن با اسباب بازی ها مفید است. کودک از هر دو دست خود برای نگه داشتن و برداشتن اشیاء استفاده می کند.

چک لیست رشد فیزیکی کودک 1 ساله

– علاقه به بازی

– علاقه به بیرون آوردن و گذاشتن اشیاء سر جای خود

– تلاش برای خط خطی کردن

– اشاره با انگشت

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات