تایم اوت یا توقف کوتاه در تربیت کودک

0 1,230

تکنیک تایم اوت

زمانی که فرزند شما رفتار بدی می کند، بهترین راه برای از بین بردن آن رفتار این است که او را از ادامه آن کار منصرف کنید و زمانی برای آرام شدن به او بدهید.

این تکنیک یکی از انواع روش های تربیتی روانشناسی است که یک روش موثر و بدون خشونت برای ایجاد رفتار مناسب در کودک است.

تکنیک تایم اوت

در اینجا کلیدهای موفقیت برای تایم اوت را به شما توضیح می دهیم:

فهم اینکه چرا باید تایم اوت به او بدهید

تایم اوت مجازات نیست. این یک فرصت برای کودک است تا یاد بگیرد چگونه باید رفتار اشتباهش را درست کند.

برای انجام تایم اوت اجازه دهید تا کودک شما چند لحظه به تنهایی در جایی بنشیند؛ هر گونه توجهی از شما چه مثبت و چه منفی اشتباه است. پس او را تنها بگذارید تا فکر کند.

آکادمی اطفال می گوید این امکان برای بچه های بالای 1 سال مفید است. اگر در این رده ی سنی نتوانید آموزش کافی را به او بدهید؛ وقتی او بزرگتر شود، نمی تواند خود را کنترل کند و با استدلال به رفتارش بیندیشد.

کودک نوپا باید بیاموزد که در تایم اوت آرام بنشیند و احساسات و هیجانات خود را کنترل کند.

برای انجام تایم اوت برای کودک 12 تا 24 ماهه، مهم است که بلافاصله پس از رفتار اشتباه، عمل کنید و به راحتی به او بگوید که چرا باید بنشیند و به رفتارش فکر کند.

بیشتر از 10 کلمه با او صحبت نکنید، میزان زمانی که او باید تنها بنشیند باید زمان مشخصی باشد، او را آرام کنید و اجازه بدهید تنها باشد.

مطمئن شوید که تایم اوت را برای دلیل منطقی استفاده می کنید. در هر زمانی که او قوانین را نقض کرد و رفتار اشتباهی از او سر زد، این روش را استفاده کنید.

تکنیک تایم اوت

اگر کودک نوپا ناله و گریه می کند، او به تایم اوت نیاز ندارد. او احتمالا احساس نا امیدی دارد، در این شرایط کنار او بمانید و او را متوجه اشتباهش کنید.

دقت کنید که کودکان نوپا به طور طبیعی کنجکاو هستند و دوست دارند تا محیط اطراف خود را کاوش کنند. بنابراین اگر لوازم و وسایل خطرساز در محیط وجود دارد، مراقب باشید.

اگر یک زمان برای آرام کردن کودک نیاز دارید، حتما پیش از آن خودتان را آرام کنید. یک نفس عمیق بکشید، قدم بزنید و جنجال نکنید.

تکنیک تایم اوت
تکنیک تایم اوت

در زمان تایم اوت، باید شما وضعیت را آرام کنید. این موضوع به کودک شما می آموزد تا بدون فریاد و صدمه زدن به خود یا دیگران، آرام شود و به کار خود فکر کند.

دو اشتباه رایج والدین در زمان تایم اوت این موارد است:

زیاد صحبت می کنند یا سریع ناراحت و عصبانی هستند.

توضیحات شما باید فوری و کوتاه باشد. از تماس مستقیم چشمی استفاده کنید و محکم باشید.

وقتی زمان تایم اوت تمام شد، کودک را بغل کنید. ابراز محبت شما به او نشان می دهد که هنوز هم شما او را دوست دارید با اینکه رفتار اشتباهی از او سر زده است.

مطمئن باشید که کودک شما توانایی کافی برای بودن در زمان تایم اوت را دارد. کودکان نوپا به سختی می تواند تنها بنشیند، او تلاش می کند تا بلند شود و تحرک داشته باشد. شما باید سعی کنید تا او را در یک مکان مشخص قرار دهید و به او کمک کنید تا آرام بگیرد.

شاید شما تهدید کنید، او بخندد؛ اوایل کار شاید او فکر کند دارید با او بازی می کنید. بار اول که تایم اوت را اجرا کردید، او متوجه ماجرا می شود اما اگر پس از چند روز باز بخواهید این کار را انجام دهید شاید او فراموش کرده باشد؛ نگران نباشید و دوباره این کار را با آرامش پیاده سازی کنید.

به تدریج باید به او بفهمانید چه کارهایی درست است و چه کارهایی اشتباه است. یک سرنخ کافی است تا بتوانید قوانین را در زمان خودش به کودک یادآوری کنید. برای نمونه، اگر او روی مبل غذا می خورد، فقط بگویید: شما نباید این کار را انجام دهی.

تکنیک تایم اوت
تکنیک تایم اوت

تا زمانی که کودک نوپای شما بتواند قوانین را متوجه شود، استفاده از تایم اوت را محدود کنید. در غیر اینصورت او نمی فهمد که چرا باید بنشیند و به رفتار اشتباهش فکر کند، او اصلا نمی داند که این کار اشتباه است یا خیر. پس ابتدا قوانین را به او بیاموزید. اگر پیش از آموزش، تایم اوت را اجرا کنید خودتان نیز دچار سردرگمی شده و پس از مدتی ناامید می شوید.

پیش از اینکه تایم اوت را انجام دهید، می توانید با روش های دیگر مانند پرت کردن حواس کودک به کار دیگری، بین رفتارهای اشتباه او اخلال ایجاد کنید. او را دعوت کنید به اینکه برایش قصه بگویید یا پازل بازی کنید.

اگر هر گونه مشکلی در پیاده سازی روش تایم اوت داشتید، بهتر است با یک روانشناس کودک مشورت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات