تست پاسخ شنوایی ساقه مغز نوزاد (ABR)

0 121

ABR مخفف Auditory Brainstem Response است. تست ABR بهترین راه تشخیص کم شنوایی در نوزادان است، در این تست پاسخ های شنوایی ساقه مغز فرد ثبت می شود. این مطلب در مورد تست ABR و روش انجام آن توضیحاتی ارائه می دهد.

تست پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) چیست؟

تست ABR یک آزمایش غیر تهاجمی است که در آن الکترود به سر فرد متصل می شود (برای ثبت فعالیت های عصب شنوایی). برای اندازه گیری نحوه واکنش عصب شنوایی به اصوات مختلف از یک رایانه ویژه استفاده می شود. در طول آزمون لازم است نوزاد خواب باشد تا بتوان سیگنال های دقیقی به دست آورد.

دلایل انجام تست ABR

در موارد زیر نوزادان و کودکان به تست شنوایی سنجی ABR ارجاع داده می شوند:

– کودکانی که در ارزیابی های اولیه غربالگری شنوایی رد شده باشند و طبق نتایج به دست آمده آزمایش های بیشتری نیاز باشد

– کودک به تازگی دچار اختلال در شنوایی شده باشد

– کودک در حد انتظار به صداها پاسخ ندهد

تفاوت تست ABR با تست NHSP که کودک قبلا انجام داده چیست؟

تست NHSP یک آزمایش غربالگری است و نتیجه آن تنها رد یا ارجاع است. نتیجه ارجاع لزوما نشانه مشکل شنوایی نوزاد نیست، بلکه تست نیاز به تکرار دارد. آزمون ABR دقت بیشتری در ارزیابی گوش نوزادان دارد و نتایج جزئی تری ارائه می دهد.

در روز تست ABR چه اتفاقی می افتد؟

نوزاد برای انجام تست ABR باید به طور طبیعی خواب باشد. در صورت امکان، سعی کنید قبل از تست، نوزاد را بیدار کرده و به او شیر دهید. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در طول آزمون به راحتی به خواب رود.

قبل از شروع آزمایش، سه پد چسبنده به نام الکترود روی سر نوزاد قرار می گیرد (بر روی پیشانی و پشت هر گوش). پس از اتصال الکترودها محرکات صوتی کلیک مانند از طریق گوشی صدا یا هدفون های مخصوص به گوش ارسال و پاسخ عصب شنوایی و ساقه مغز به این صدا مورد بررسی قرار می گیرد. از طریق گوشی های کوچک یا هدفون، صداها به هر گوش جداگانه ارسال می شود.

آیا تست ABR درد دارد؟

تست ABR یکی از روش های کاملا ایمن و بدون درد جهت ارزیابی شنوایی است و هیچ گونه عوارضی ندارد. آماده سازی های قبل از انجام تست (تمیز شدن پوست و اتصال پدهای چسبنده) برای بیشتر کودکان ناخوشایند است و کودک ممکن است گریه کند. این پاسخ طبیعی است و ناشی از درد نیست.

تست ABR

تست ABR

بلندی صدای تولید شده در تست ABR چقدر است؟

صداهای تولید شده در طول تست ABR از سطح آهسته به حالت طبیعی متفاوت است. گاهی ممکن است از سطوح کمی بلندتر استفاده شود. آهسته ترین شدت صدا تقریبا با سطح شنوایی کودک ارتباط دارد.

مدت زمان تست ABR چه قدر است؟

تست ABR معمولا حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. اغلب، کودک خوابیده در طول تست از خواب بیدار می شود و از آن جا که برای پایان آزمایش لازم است کودک خواب باشد، ممکن است زمان انجام تست به 3 ساعت نیز بکشد.

آیا می توان در طول تست ABR همراه کودک باقی ماند؟

شما قادر خواهید بود در طول آزمون همراه کودک خود بمانید. در این مدت ادیولوژیست با شما بحث می کند و توصیه های لازم را به شما ارائه می دهد.

زمان دریافت نتایج

معمولا نتایج تست ABR را می توان بلافاصله پس از آزمون دریافت کرد. البته همیشه این طور نخواهد بود. گاهی شنوایی سنج نتیجه یک گوش را با شما در میان می گذارد و نتیجه کلی در ملاقات دیگری ارائه می شود. اگر نتیجه تست غربالگری طبیعی نباشد، برای تشخیص مشکلات شنوایی به تست های بیشتری نیاز است.

خلاصه مطلب

با تست ABR می توان آستانه شنوایی نوزادان و کودکان را به دست آورد. با آگاهی زودهنگام از کم شنوایی کودک می توان از مشکلات گفتاری جلوگیری کرد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات