وزن نوزاد نارس – بخش اول

0 346

اگر نگران این هستید که زودتر از موعد مقرر زایمان کنید و دلبندتان نارس به دنیا بیاید، باید بدانید که تنها نیستید. حدود 10درصد از نوزادان ایالات متحده نارس (زودرس) متولد می شوند.

گاهی نوزادان بدون هیچ دلیلی چند هفته زودتر از زمان تعیین شده به دنیا می آیند. کار خاصی در این شرایط نمی توان انجام داد، پزشک نیز نمی تواند روند زایمان را متوقف کند.

نوزادان نارس معمولا 3 تا 15 هفته زودتر از موعد مقرر یعنی هفته 40 به دنیا می آیند. زمان تولد نوزاد در سلامت و وزن هنگام تولد او نقش دارد.

وزن نوزاد نارس سلامت او را تحت تاثیر قرار می دهد. سرعت وزن گیری جنین در پایان سه ماهه سوم بارداری بیشتر می شود، تا او برای تولد آماده شود. زایمان زودرس اغلب منجر به تولد نوزاد کم وزن می شود.

یادتان باشد نوزادان سالم در وزن های مختلف به دنیا می آیند. با این حال نوزادان کم جثه و کوچک با چالش های بیشتری روبرو هستند و قبل از ترخیص از بیمارستان باید به وزن مشخصی دست یابند و از رشد طبیعی آن ها اطمینان حاصل شود.

خوشبختانه روش های مراقبتی ویژه و دستگاه های مخصوص انکوباتور، به رشد و تکامل نوزادان نارس کمک بسزایی می کند. از این رو نوزادانی که در هفته 25 به دنیا می آیند 81 درصد و نوزادانی که در هفته 34 متولد می شوند 100 درصد زنده می مانند.

وزن نوزاد نارس

وزن گیری نوزادان نارس چگونه است؟

رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری متوقف می شود و وزن او افزایش می یابد. روند وزن گیری جنین در حدود هفته 31، خیلی سریع انجام می شود و تنها طی حدود 10 هفته، به بیش از دو برابر وزن خود می رسد.

وزن جنین در هفته 30 بارداری تنها حدود 1400 کیلوگرم است و تا هفته 40 حاملگی به طور متوسط به 3400 کیلوگرم می رسد. بنابراین هرچه سن بارداری کمتر باشد، جنین کوچک تر و کم وزن تر خواهد بود. با این حال حتی نوزادان کامل نیز گاهی با وزن کم متولد می شوند.

عوامل موثر بر وزن نوزاد نارس

فاکتورهای بسیاری از جمله عوارض بارداری، عفونت و رفتار (پرخطر) مادر، می تواند بر وزن نوزادان نارس اثر بگذارد. اما یکی از دلایل عمده افزایش زایمان زودرس و نوزاد نارس، بارداری چندقلویی است.

بارداری چندقلویی

در صورتی که دوقلو، سه قلو یا چندقلو باردار هستید، احتمال تولد زودهنگام نوزادان شما با وزن کم بالا است.

در ایالات متحده، تنها حدود 2 درصد از بارداری های تک قلویی به زایمان زودرس یا کمتر از هفته 34 منتهی می شوند. این مسئله برای حاملگی های دوقلویی تقریبا 20 درصد و سه قلویی تا 63 درصد افزایش می یابد.

وزن نوزاد نارس

در بارداری های پنج قلویی (5 نوزاد) یا بیشتر، تقریبا 100 درصد احتمال دارد که نوزادان زودرس متولد شوند.

به طور کلی هرچه تعداد جنین بیشتر باشد، زمان بارداری کوتاه تر خواهد بود، زیرا جنین ها باعث رشد سریع تر رحم می شوند. همچنین گاهی تعداد جنین بیشتر، به معنی عوارض بارداری بیشتر است.

احتمال وزن کم هنگام تولد در بارداری های دوقلو، سه قلو و چندقلویی بیشتر است. نوزادان دوقلو به احتمال 55 درصد، با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم به دنیا می آیند. 95 درصد نوزادان سه قلو هنگام تولد وزن کم دارند، در حالی که این مسئله برای بارداری های تک قلویی تنها 6.6 درصد است.

وزن نوزاد نارس – بخش اول

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات