5 نکته مهم برای مراقبت از پوست نوزاد

0 945

مراقبت از پوست نوزاد با پوست بزرگسالان متفاوت است زیرا بسیار نازک تر یعنی که ظریف تر و حساس تر است و نسبت به تغییرات محیطی مانند تغییرات رطوبت و دما بیشتر تحریک پذیر است. از این رو بیشتر مستعد آلرژی، عفونت، بثورات و تحریک شدن است.

پوست اولین خط دفاع نوزاد در برابر دنیای خارجی است. بنابراین مراقبت از پوست نوزاد ممکن است برای حفظ سلامت نیاز به توجه و محافظت ویژه داشته باشد. حتی اگر مراقبت از پوست نوزاد شاید پیچیده به نظر برسد. نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که همیشه آن را تمیز و مرطوب نگه دارید.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست بزرگسالان برای نوزاد ایده خوبی نیست. پوست نوزاد در برابر آلرژی ناشی از استفاده از محصولات بزرگسالان آسیب پذیر است. از صابون های شیمیایی و شامپوها ، مواد شوینده قوی و حمام کردن بیش از حد نوزاد نیز باید اجتناب شود.

چگونه می توان از پوست نوزاد مراقبت کرد؟

روش مراقبت از پوست نوزاد سوالی است که ممکن است پیچیده به نظر برسد و با تنوع گسترده محصولات موجود و نظرات متنوع افراد مختلف، گیج کننده باشد. در اینجا لیستی از نکات مربوط به مراقبت از پوست در مورد داروهای خانگی که ممکن است به حل کردن این معضل کمک کند، آورده شده است:

مراقبت از پوست نوزاد

مراقبت از پوست نوزاد1. تمیز کردن

پوست نوزاد تازه متولد شده به طور کلی با ماده ای موم سفید به نام ورنیکس vernix که در طی چند هفته اول پس از تولد به آرامی لایه برداری می شود، پوشانده می شود. این حالت سبب می شود تا به استفاده از کرم پوست نیازی نباشد. ممکن است کافی باشد تا در هفته های اول فقط محل تعویض پوشک و دهان نوزاد را تمیز کنید.

2. حمام کردن

استحمام بیش از حد، پوست نوزاد را از روغن های طبیعی خود محروم کرده و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن آن می شود. بنابراین، استحمام کودک 3 تا 4 بار در هفته ممکن است کافی باشد. حتما از یک صابون ملایم و آب ولرم برای حمام دادن نوزاد استفاده کنید. دمای اتاقی که در آن نوزاد پس از استحمام قرار می گیرد باید به اندازه کافی گرم باشد تا او را از سرمازدگی محافظت کند. همیشه از حوله های نرم و نخی استفاده کنید و به آرامی نوزاد را خشک کنید.

3. استفاده از پودر

پس از حمام کردن، اگر زمان کافی برای خشک شدن نوزاد در هوای طبیعی داده شود، استفاده از پودر بچه لازم نیست. اما اگر بعد از استحمام می خواهید به بدن کودک پودر بزنید، بهتر است از پودر بچه مخصوص و بی خطر استفاده کنید که احتمالاً باعث حساسیت پوست نمی شود. استفاده از پودرهای معطر حاوی مواد شیمیایی یا مواد دانه دار خودداری کنید، به خصوص برای ناحیه پوششی که ممکن است بعداً باعث بروز مشکلات پوستی شود.

مراقبت از پوست نوزادمراقبت از پوست نوزاد

4- محصولات طبیعی

پوست نوزادان بسیار لطیف است. پس از تولد، پوست نوزاد نیاز به زمان دارد تا با محیط جدید سخت و تغییرات مختلف عادت کند. بنابراین، محصولات طبیعی و ارگانیک نوزاد که فاقد هرگونه مواد شیمیایی هستند گزینه ای مطمئن تر از محصولات ضد باکتری معطر هستند که ممکن است باعث ایجاد بثورات و خشکی شود. برای جلوگیری از هرگونه واکنش احتمالی ، توصیه می شود محصولات جدیدی را روی پوست کودک آزمایش نکنید. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص نوزادان مانند صابون ملایم نوزاد و کودک، شامپوهای بدون اشک و لوسیون های ملایم استفاده شود. به واکنش احتمالی پوست نوزاد خود در برابر هرگونه محصولاتی دقت کنید.

5- بثورات پوشک

اگر نوزاد مدت طولانی پوشکش کثیف یا اگر خیلی تنگ باشد یا اگر نوزاد به یک مارک خاص پوشک حساسیت داشته باشد، ممکن است بثورات پوشک ایجاد شود. برای جلوگیری از بثورات و عفونت های پوستی، لازم است پوشک را سریع پس از آنکه کودک آن را خیس کرد، تغییر دهید. پوشک هایی را تهیه کنید که نرم باشند. ممکن است بیشتر بثورات باعث نگرانی جدی نشود اما اگر بثورات پایدار باشد، مشورت با پزشک متخصص اطفال بهتر است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات