آیا استفاده از ضد عفونی کننده دست برای نوزادان بی خطر است؟

0 648

ضد عفونی کننده دست نوزاد

برای ضدعفونی کردن دست نوزادان آب و صابون بهترین راه حل است، اما بیشتر ضد عفونی کننده های الکلی نیز تا زمانی که با احتیاط مصرف و نگه داری شوند مناسب بچه ها هستند. برای مصرف نوزاد از ضدعفونی کننده فقط به اندازه نخود استفاده کنید و دست های فرزندتان را بهم بمالید تا کاملا تبخیر و خشک شود. سعی کنید پس از هر بار استفاده در آن را محکم کنید و با اطمینان از دسترس کودکان خارج کنید.

چرا احتیاط؟ مقدار الکل موجود در بیشتر ضد عفونی کننده های دست 60 تا 70 درصد است که حداقل میزان آن برای از بین بردن میکروب لازم و حدودا دو برابر ودکا یا سایر مشروبات الکلی می باشد. ضد عفونی کننده بلافاصله روی پوست تبخیر می شود، اما شما باید مطمئن شوید که کودک قادر به باز کردن و خوردن ضد عفونی کننده نباشد.

همچنین باید مراقب دستمال مرطوب باشید. نوزادان و کودکان نو پا ممکن است دستمال را مکیده و الکل آن را ببلعند، بنابراین دستمال مرطوب را نیز دور از دسترس کودک قرار دهید. همچنین برای تمیز کردن کودک از دستمال مرطوب “پاک کننده” استفاده کنید نه از دستمال های مرطوب “ضد عفونی کننده” که حاوی کلروکس و لیزول مخصوص تمیز کردن سطوح هستند.

ضد عفونی کننده دست نوزاد

ضد عفونی کننده دست نوزادتوجه داشته باشید در هنگامی که دست ها کثیف و چرب باشند، ضد عفونی کننده ها و مرطوب کننده ها به خوبی آب و صابون عمل نمی کنند و میکروب های خاصی مانند نورو ویروس را از بین نمی برند. آن ها در نهایت می توانند پوست را تحریک یا خشک کنند (و در صورت استفاده از آن حتی در کمترین مقدار پوست دچار سوزش می شود). بنابراین خوب است که هنگام بیرون رفتن از ضدعفونی کننده استفاده کنید اما سعی کنید بیش از حد به آن ها متکی نشوید.

اگر کودک مقداری ضد عفونی کننده دست را ببلعد چه می شود؟

اگر کودک ژل ضد عفونی کننده را لیس زد وحشت نکنید، به گفته کارشناسان کنترل مسمومیت، مصرف مقدار کم ضدعفونی کننده به ندرت خطرآفرین است. در این مواقع فقط دهان کودک را پاک کنید (از آن جا که ضدعفونی کننده طعم بدی دارد) و به او آب بدهید.

اما اگر کودک شما خواب آلود به نظر می رسد یا چشم هابش ملتهب است یا گمان می کنید که یک قاشق چای خوری یا بیشتر ضد عفونی کننده را بلعیده است، با پزشک تماس بگیرید.

آیا جایگزینی مطمئن تر برای ضد عفونی کننده دست بچه ها وجود دارد؟

ضد عفونی کننده های الکلی که از الکل اتیلیک استفاده می کنند (نوع الکل موجود در شراب و مشروبات الکلی) ممکن است نسبت به مواردی که از الکل ایزو پروپیلیک استفاده می کنند (الکل مالشی) ایمن تر باشند. الکل ایزو پروپیلیک یک میکروب کش بسیار قوی اما سمی است.

ضد عفونی کننده دست نوزادضد عفونی کننده دست نوزاد

همچنین بهتر است از مارک هایی از ضدعفونی کننده دارای رایحه، رنگ و یا درخشش خودداری کنید. زیرا محصولات معطر منجر به وسوسه کودک به لیسیدن بیشتر ضدعفونی کننده می شوند و اغلب حاوی فتالات یا ترکیبات شیمیایی سمی دیگر هستند.

در مورد استفاده از ضدعفونی کننده دست بدون الکل چطور؟

برخی از ضد عفونی کننده ها از ماده ای به نام کلروربنزالکونیوم (BAC) استفاده می کنند. ضد عفونی کننده های الکلی موثرتر از غیرالکلی ها می باشند. تاثیرگزاری این ماده به مراتب طولانی تر از الکل است، بنابراین اغلب از این محصولات در بیمارستان ها استفاده می شود. BAC بهترین انتخاب برای مصرف خانگی نیست، زیرا می تواند پوست و چشم ها را تحریک کند و حتی مقادیر اندک آن می تواند سمی باشد. علاوه بر این، باکتری ها با گذشت زمان می توانند در برابر آن مقاوم شوند.

چند مارک از ضدعفونی کننده ها برای از بین بردن میکروب تنها دارای روغن های اساسی می باشند. آن هایی که از روغن آویشن، پونه کوهی یا لیمو استفاده می کنند می توانند در مقابل میکروب های خاصی مقاوم باشند و خاصیت ضد باکتریایی طبیعی دارند. اما این روغن ها نیز محرک پوست هستند و بهتر است در مورد استفاده نوزادان از آن اجتناب شود.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات