درمان خانگی یبوست نوزادان

0 596

یبوست یک مشکل جدی است که می تواند منجر به بیماری های مزمن شود. چنانچه مطمئن شوید که فرزند شما دچار یبوست شده است، باید برای درمان او اقدام کنید.

و اما راهکارهای مختلفی برای درمان یبوست وجود دارد، درمان های شیمیایی و گیاهی. برخی از روش های خانگی و مراقبت ها نیز می تواند به بهبود یبوست کمک کند.

برخی از راه‌ حل‌های مراقبت از نوزادان مبتلا به یبوست شامل موارد زیر است:

– به نوزاد کمک کنید کمی فعالیت کند. اگر نوزاد شما شروع به خزیدن کرده است، او را تشویق به چند دور خزیدن کنید. اگر او هنوز به این مرحله نرسیده است، سعی کنید به جای آن، پاهای او را ورزش دهید. او را به پشت بخوابانید، به آرامی پاهایش را با حرکات دایره‌ای رو به جلو حرکت دهید، گویی که دوچرخه رکاب می زند.

– شکم نوزاد را ماساژ دهید.

– در صورت تغذیه نوزاد با شیرخشک، از پزشک برای تغییر نوع و مارک آن سؤال کنید.

– اگر فرزند شما برای خوردن انواع غذاهای کمکی به اندازۀ کافی بزرگ شده، غذاهای یبوست زا مانند برنج و موز را کمتر به او بدهید. در عوض غذاهایی با فیبر بالا مانند پورهٔ آلو، نخودفرنگی، زردآلو یا گلابی و غلات سبوس دار برای کمک به شل شدن مدفوع به او بدهید.

– اگر مدفوع نوزاد خشک و سفت است که کمی خون یا حتی پارگی‌های کوچکی (شقاق) در پوست ظریف نزدیک مقعد او مشاهده می کنید، می‌توانید برای کمک به التیام زخم، کمی پماد به این ناحیه بزنید و آن را تمیز و خشک نگه دارید. همچنین دربارهٔ این پارگی‌ها با پزشک اطفال صحبت کنید.

آب میوه و مایعات مصرفی

در حالی که آکادمی اطفال توصیه به ندادن هرگونه آب میوه به نوزادان کمتر از 12 ماه می کند، کمی آب میوه آلو، سیب یا گلابی برای جلوگیری از یبوست نوزاد مفید است. این میوه ها حاوی سوربیتول که نوعی شیرین کننده که مانند ملین عمل می کند هستند. اطمینان حاصل کنید که آب میوه صد در صد طبیعی و بدون مواد افزودنی باشد.

اگر نوزاد شما بیش از چهار ماه سن دارد، می توانید هر روز به مدت یک تا دو هفته به او 1/2 تا 1/4 فنجان آب میوه بدهید. اگر سن نوزاد بین یک تا چهار ماه است، در مورد دادن آب میوه به او با پزشک مشورت کنید.

وقتی نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد کرد به او همراه غذا، آب دهید. برای نوزادان از 6 تا 12 ماهگی، روزانه بین 118 تا 177 میلی لیتر آب ضروری است.

درمان خانگی یبوست نوزادان

درمان خانگی یبوست نوزاداناستفاده از ملین

هرگز بدون مشورت با پزشک، به نوزاد ملین ندهید. اگر نوزاد یبوست شدید داشته باشد، پزشک ممکن است یکی از این نوع مسهل ها را توصیه کند:

تنقیه و مسهل: برخی از نوزادان برای درمان یبوست باید تنقیه شوند. در بیشتر موارد پزشک استفاده از تنقیه را برای درمان یبوست شدید توصیه می‌کند. روده کودک باید با آب مخصوص تنقیه یا مسهل تمیز شود.

شیاف های گلیسیرین: شیاف گلیسیرین با تحریک روده نوزاد، یبوست شدید را تسکین می دهد. استفاده از شیاف گاهی اوقات خوب است، اما هیچ‌ وقت بدون نظر پزشک و به طور منظم از شیاف استفاده نکنید، زیرا ممکن است نوزاد به آن وابسته شود یا عوارض نامناسبی بروز کند که درمان آن ها مشکل باشد.

درمان خانگی یبوست نوزادان

موارد و زمان مراجعه به پزشک

اگر نوزادتان کمتر از چهار ماه سن دارد و دچار یبوست شده، در صورت وجود هر یک از موارد زیر با پزشک اطفال تماس بگیرید:

– نوزاد مدفوع سفت دارد

– نوزاد ظرف ۲۴ ساعت مدفوع نکرده که پیش تر به این صورت نبوده است.

در صورت داشتن این علائم در هر سنی که نوزاد باشد، لازم است با پزشک تماس بگیرید:

– نوزاد شما غذا نمی خورد یا در حال کاهش وزن است

– بالا می آورد

– شکم متورم دارد

– در مدفوع او خون وجود دارد

– در زمان دفع بی قراری می کند

– درمان‌های ابتدایی مانند تعادل در رژیم غذایی به بهبود وضعیت نوزاد کمکی نکرد و بهبودی حاصل نشد.

یبوست در نوزادان

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات