بیماری کبد در نوزادان و کودکان

0 7,589

بیماری کبد در نوزادان و کودکان

کبد به ما در هضم غذا و خلاص شدن از شر سموم موجود در بدن کمک می کند و آن را به یک بخش بسیار مهم بدن تبدیل می کند. اگر کودک شما به یک بیماری کبدی مبتلا شده، باید در مورد مشکلاتی که می توانند ایجاد کنند و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید، آگاهی داشته باشید.

بیماری کبد چیست؟

بیماری کبد اصطلاحی است که می تواند برای طیف گسترده ای از مشکلات کبدی مورد استفاده قرار گیرد. برای کودکانی که مبتلا به بیماری های کبدی هستند، نیاز به حمایت و درمان بسیار جدی است و باید به طور مداوم انجام شود.

چه عواملی باعث ایجاد مشکلات کبدی می شود؟

در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

1. عفونت ویروسی

عفونت ویروسی می تواند یکی از دلایل ایجاد بیماری های کبدی در کودکان باشد. برخی از آنها شامل هپاتیت A ، B و C است.

2. بیماری های ژنتیکی

بعضی اوقات مشکلات کبدی در اثر اختلالات ناشی از مشکلات خانوادگی ایجاد می شود. برای نمونه، هموکروماتوز نوعی اختلال ژنتیکی است و باعث می شود بدن آهن زیادی را ذخیره کند. مانند اختلالات، ژنهایی نیز که دچار نقص می شوند، می توانند منتقل شوند و کودکان را مستعد مشکلات کبدی کنند.

3. کلستاز

جریان صفرا در کبد می تواند مختل شود و در نتیجه مشکلاتی در کبد ایجاد کند.

4. سرطان

بافت کبد توسط سلولهای غیر طبیعی مانند سلولهای سرطانی قابل نفوذ است. آنها همچنین می توانند توسط برخی مواد شیمیایی و مواد معدنی که بیش از حد مصرف می شوند، آسیب ببینند.

علائم و نشانه های مشکلات کبدی

بیماری های کبدی زیادی وجود دارد که خود را در هر فرد متفاوت نشان می دهد. تشخیص بیماری های کبدی بسیار دشوار است. در اینجا برخی از علائم رایج مشکلات کبدی در کودکان را توضیح می دهیم:

زردی

پوست و چشم های نوزاد به رنگ زرد کمرنگ در می آید که همراه با تب و لرز است.

ناراحتی های شکم

کودک شما به دلیل بزرگ شدن کبد ممکن است درد زیادی داشته باشد. بعضی اوقات این مسئله آنقدر آسیب می زند که سبب می شود کودک شما احساس سلامتی نکند.

بیماری کبد در نوزادان و کودکان

بیماری کبد در نوزادان و کودکانواریس عروق مری

رگهای خونی در دیواره های مری گشاد می شوند و باعث خونریزی می شوند.

پرفشاری ورید باب

ورید باب از روده بزرگ خون را به كبد منتقل می كند. هنگامی که پرفشاری ورید باب اتفاق می افتد، سلول های خونی جدیدی شکل می گیرند و جریان خون از روده را به گردش خون متصل می کنند، این بدان معنی است که برای اینکه مواد سمی از بین بروند، از طریق کبد این اتفاق نمی افتد. در نتیجه به بقیه بدن جریان پیدا می کند و باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

ضربه مغزی

وقتی مواد سمی از بین نروند و به سیستم عصبی برسند، در نتیجه می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. عملکرد مغز در این امر بسیار تحت تأثیر قرار می گیرد، بعضی اوقات منجر به اختلال ذهنی می شود و در بدترین حالت ممکن است منجر به کما شود.

آسیت

ممکن است مایعات در حفره شکم ایجاد شود و باعث تورم شکم شود.

چگونه یک مشکل کبد تشخیص داده می شود؟

مشکلات کبدی به روش های زیر تشخیص داده می شود:

آلبومین

آلبومین پروتئینی است که توسط کبد ساخته می شود. پروتئین موجود در خون از 6٪ آلبومین تشکیل شده است. این آزمایش برای غربالگری و تشخیص بیماریهای کبدی و کلیوی انجام می شود.

بیماری کبد در نوزادان و کودکان

بیلی روبین

بیلی روبین رنگدانه ای است که با تجزیه گلبول های قرمز ایجاد می شود. اگر سطح بیلی روبین بالا رود، فرد دچار زردی می شود. این آزمایش چگونگی عملکرد کبد در از بین بردن بیلی روبین را بررسی می کند.

آلانین ترانس آمیناز (ALT)

این آنزیم عموماً در کبد یافت می شود. اگر سطح ALT خیلی زیاد باشد، علامت آن است که آسیب کبدی وجود دارد. آزمون ALT این موضوع را بررسی می کند.

درمان مشکلات کبدی نوزاد و کودک

معالجه مشکلات کبدی بستگی به این دارد که چه چیزی باعث شروع آن می شود. اگر این بیماری ناشی از ویروس باشد، پس ویروس نیاز به درمان دارد و تا زمانی که ویروس مسیر خود را طی کند، به مراقبت های پزشکی نیاز خواهد بود. به همین روش باید علت بروز مشکلات به منظور درمان صحیح آن مشخص شود. در بدترین حالت، جایی که کبد بیش از ترمیم، آسیب دیده باشد، نیاز به پیوند کبد است.

به غیر از برخی از دلایل بیماری های کبد، مانند هپاتیت یا سنگ کیسه صفرا که می توانند درمان شوند، بیشتر بیماری های کبدی فقط نیاز به مدیریت دارند. پس از تشخیص و به محض شروع درمان، والدین نیاز دارند که مستحکم و پر تلاش بیماری فرزندشان را پیگیری کنند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات