هوس ترشی در بارداری

0 186

چرا زنان باردار هوس ترشی می کنند؟

اگر باردار هستید، احتمالا شایعاتی درباره هوس‌ های بارداری شنیده‌اید. تخمین زده می‌شود که 50 تا 90 درصد زنان باردار به یک غذای خاص تمایل پیدا می کنند. یکی از رایج ترین هوس ها خوردن ترشی است، طعم شور و بافت ترد این ماده غذایی برای بسیاری از مادران باردار جذاب است.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا زنان در دوران بارداری هوس ترشی می کنند.

علم در مورد هوس ترشی در دوران بارداری چه می گوید؟

هوس های بارداری یک تجربه جهانی است، بخشی کوچک و پیش پا افتاده از زندگی روزمره که افراد را نیز به هم پیوند می دهد. با این حال، برخلاف آن چه مادربزرگ ها می گویند، هوس غذایی نشان دهنده جنسیت جنین نیست. هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. در عوض، براساس پژوهش ها چند دلیل احتمالی دیگر برای هوس بارداری وجود دارد.

هورمون ها

تغییر سریع هورمون ها در دوران بارداری ممکن است هوس را توضیح دهد، اگرچه پژوهش ها هنوز در این زمینه محدود است. با این حال، مشخص است که تهوع های صبحگاهی نیز ناشی از افزایش شدید هورمون های استروژن و پروژسترون در سه ماهه اول بارداری است.

در سه ماهه دوم بارداری، هورمون هایی که باعث تهوع می شوند کاهش پیدا می کنند و هورمون هایی که منجر به هوس های غذایی می شوند افزایش می یابند. طیق یک نظریه هوس های غذایی واکنشی طبیعی به بهبودی بدن از کم اشتهایی و تهوع صبحگاهی است.

بارداری همچنین ممکن است درک حسی از جمله طعم و بو را به طور قابل توجه تغییر دهد. کاملا طبیعی است که نسبت به غذاهای مورد علاقه خود دلسرد شوید، یا غذاهای منفور برای تان تبدیل به غذای اصلی شود.

براساس یک پژوهش 76 درصد از زنان باردار حس بویایی و چشایی غیرطبیعی دارند و 26 درصد از آن ها حساسیت به نمک را کاهش داده اند. حدس زده می شود که این تغییرات حسی برای محافظت از بدن در برابر غذاهای بالقوه سمی رخ می دهد.

اگرچه هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که کاهش حساسیت به نمک بر هورمون‌هایی که میل به نمک را افزایش می‌دهند اثر می گذارد، ولی این هوس‌ها ممکن است در سطح رفتاری منطقی باشند، زیرا چشیدن طعم غذاهای شور می تواند راحت باشد.

هوس ترشی در بارداری

کمبودهای احتمالی مواد مغذی

شما ممکن است توضیح «علمی» شنیده باشید مبنی بر این که میل به ترشی به معنی کمبود سدیم است. این شایعه وجود دارد که نیاز به سدیم همراه با حجم خون در دوران بارداری افزایش می یابد و میل شدید به ترشی به سادگی به این معنی است که این ماده معدنی در بدن کم است.

با این حال هیچ مدرکی برای اثبات این نظریه وجود ندارد. اگرچه نیاز به برخی مواد مغذی در دوران بارداری تغییر می کند. برای نمونه، زنان باردار برای حمایت از رشد جنین روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن احتیاج دارند. در صورتی که این میزان در زنان دیگر ۱۸ میلی گرم است. در این دوران نیاز به مواد دیگر مانند روی، فولات، ید و پروتئین نیز افزایش می‌یابد.

این مسئله باعث شده که برخی افراد این فرضیه را مطرح کنند که هوس غذایی پاسخ بدن به کمبود این مواد مغذی کلیدی است. با این حال، غذاهای حاوی این مواد مغذی، مانند تخم مرغ، گوشت و لبنیات، به‌ عنوان بیزاری‌ های رایج بارداری گزارش می ‌شوند.

در مقابل، غذاهای کم مغذی، نمک بالا و پرچرب مانند ترشی، بستنی، شکلات و پیتزا به عنوان شایع ترین هوس ها گزارش شده است. به این ترتیب، بعید است که هوس ترشی با کمبود مواد مغذی مرتبط باشد.

درک فرهنگی از هوس ها

یکی دیگر از عوامل موثر در هوس های بارداری، نحوه برخورد و درک فرهنگ های مختلف از غذا است. زیرا فرهنگ نقش مهمی در عادات غذایی دارد. این احتمال وجود دارد که شنیده ها در مورد میل به ترشی فرد را مستعد هوس مواد غذایی مشابه کند.
خلاصه: هوس ترشی در دوران بارداری از نظر علمی درک نشده است، اگرچه فرهنگ و تغییرات در طعم غذاها می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. توضیحات مربوط به کمبود مواد مغذی نیز تایید نمی شود.

اثرات مصرف ترشی در دوران بارداری

مصرف ترشی در دوران بارداری ممکن است اثرات مثبت و منفی بر سلامتی داشته باشد. اگرچه رفع هوس بارداری کاملا خوب است، اما نباید ترشی را به عنوان یک غذای سالم در نظر بگیرید.

محتوای سدیم بالا

ترشی ها به دلیل طعم شور و تند بسیار جذاب هستند. آن ها سرشار از سدیم هستند که یک ماده معدنی ضروری برای تعادل مایعات در بدن است. با این حال، بیشتر مردم فراتر از توصیه سازمان بهداشت جهانی (معادل 2000 میلی گرم در روز) ترشی مصرف می کنند. در واقع سدیم اضافی ترشی ممکن است باعث احتباس آب در بدن شود و خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را افزایش دهد.

برطرف کردن میل به ترشی در دوران بارداری خوب است، به شرطی که این کار را در حد اعتدال انجام دهید و مراقب مصرف بیش از حد سدیم باشید.

محتوای ویتامین

ترشی سرشار از ویتامین است و تنها یک ترشی شوید 15 درصد از ویتامین K توصیه شده روزانه برای زنان باردار را به خود اختصاص می دهد. این ویتامین به لخته شدن خون کمک می کند و استخوان ها را قوی نگه می دارد.

افزون بر این، آب ترشی مقدار زیادی ویتامین C دارد که به رشد بافت و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

با این حال، میزان بالای سدیم ترشی به این معنی است که نباید در مصرف این میان وعده زیاده روی کنید، زیرا یک ترشی با اندازه متوسط، 325 میلی گرم سدیم دارد که 16 درصد حداکثر مصرف توصیه شده است.

خلاصه: ترشی مقدار مناسبی از ویتامین K لازم در دوران بارداری را تامین می کند. افزون بر این آب ترشی دارای ویتامین C است. با این حال، شما همچنان باید به دلیل محتوای نمک بالا، مصرف ترشی خود را محدود کنید.

مصرف ترشی در دوران بارداری بی خطر است

خوردن بیشتر انواع ترشی در حد اعتدال، در دوران بارداری کاملا بی خطر است. با این وجود، باید از مصرف ترشی‌های خانگی خودداری کنید، زیرا خطر رشد باکتری‌های مضر مانند لیستریا را دارند که می تواند باعث عوارض جدی بارداری شود.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، احتمال ابتلای زنان باردار به عفونت لیستریا نسبت به کل جمعیت، ۱۰ برابر بیشتر است. بنابراین، بهتر است از تمام ترشی های خانگی خودداری کنید. در عوض، ترشی های خریداری شده از فروشگاه را انتخاب کنید که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است.

نکاتی برای مصرف ایمن ترشی در دوران بارداری

برای مصرف ترشی در دوران بارداری نکات زیر را در نظر داشته باشید:

– برای به حداقل رساندن میزان مصرف نمک، به دنبال برچسب های حاوی سدیم کم روی بسته بندی ترشی ها باشید.

– برچسب اطلاعات غذایی محصولات را با هم مقایسه کنید و مارک هایی را انتخاب کنید که سدیم و قند کمتری دارند. به خاطر داشته باشید که ترشی‌های شیرین با شکر درست می‌شوند، در حالی که ترشی شوید این طور نیست.

– ترشی های تهیه شده در سرکه که معمولا در دمای اتاق در قفسه ها یافت می شوند را از فروشگاه بخرید، زیرا این ترشی ها برای از بین بردن همه باکتری ها پاستوریزه شده اند.

– دستورالعمل های نگهداری روی برچسب محصول را دنبال کنید، بسته به روش تولید، ترشی ها ممکن است پس از باز شدن نیاز به نگهداری در یخچال داشته باشند تا از فساد آن جلوگیری شود. صرف نظر از این، همیشه در شیشه ترشی را محکم ببندید.

– همیشه به جای استفاده از دست، از ظرف برای بیرون آوردن ترشی از شیشه استفاده کنید، تا احتمال ورود باکتری های مضر را به حداقل برسانید.

خلاصه مطلب

برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به باکتری لیستریا از مصرف ترشی های خانگی در دوران بارداری خودداری کرده و به دنبال خرید ترشی های کارخانه ای از فروشگاه های معتبر باشید که سدیم و قند کمی دارند.

هوس غذایی یک بخش طبیعی از بارداری است. اگرچه تمایل به مصرف ترشیجات ربطی به تعیین جنسیت جنین ندارد و نشان دهنده کمبود مواد مغذی در بدن نیست، اما این غذا همچنان می تواند به عنوان یک میان وعده خوشمزه و ترد باشد.

در دوران بارداری در حد اعتدال ترشی مصرف کنید و آن را با یک رژیم غذایی متعادل ترکیب کنید تا میزان سدیم دریافتی خود را کاهش دهید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات