مصرف سرکه در دوران بارداری – فواید و عوارض جانبی آن

0 10,072

سرکه در دوران بارداری

سرکه سیب متداول ترین نوع سرکه است که به آن “معجزه جدید آب” نیز گفته می شود. نتیجه ای که با مصرف سرکه حاصل می شود و مزایای بسیار آن باعث شگفتی مردم شده است. به همین دلیل امروزه این مایع مفید به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در بین علاقه مندان سلامتی تبدیل شده است. اگرچه مصرف سرکه رواج پیدا کرده است، اما مهم است که مادران قبل از استفاده در مورد مزایا و عوارض آن با پزشک مشورت کنند.

آیا مصرف سرکه در دوران بارداری بی خطر است؟

سرکه در لیست غذاهای ممنوع در دوران بارداری قرار ندارد و به عنوان یک گزینه غذایی ایمن به حساب می آید. اگرچه ادعاهای زیادی توسط افراد متخصص بهداشت و درمان مبنی بر استفاده از سرکه سیب برای درمان انواع بیماری ها مطرح شده است، اما آن ها همچنین بر این عقیده اند که خانم های باردار فقط باید سرکه سیب پاستوریزه مصرف کنند.

فواید مصرف سرکه در دوران بارداری

مصرف سرکه سیب با تأیید پزشک در دوران بارداری فواید زیادی دارد. مهم ترین مزایای سرکه عبارت است از:

1. درمان تهوع صبحگاهی

استیک اسید سرکه می تواند میزان اسید را تنظیم کرده و استفراغ و حالت تهوع را برطرف کند. با مصرف سرکه در هفته دوازدهم بارداری می توان اسیدیته ناشی از رشد جنین درون رحم و احساس سوزش معده را درمان کرد.

سرکه در دوران بارداری

سرکه در دوران بارداری2. کمک به هضم غذا و درمان مشکلات معده

سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی با باکتری های مضر مقابله می کند. این مایع معجزه آسا باعث تقویت باکتری های مفید و تنظیم متابولیسم بدن می شود و به هضم غذا کمک می کند. مصرف سرکه سیب در دوران بارداری معده درد را درمان می کند.

3. کاهش کلسترول و فشار خون

وزن مناسب در دوران بارداری و سقط جنین دو کابوس برای خانم های باردار است. سرکه سیب هم مشکلات و هم اشتها به غذا را کاهش می دهد.

4. کنترل وزن

سرکه سیب می تواند با کاهش اشتها به مصرف قند، وزن را کنترل کرده یا باعث کاهش وزن مادران شود. این مایع مفید همچنین با کاهش احتباس آب به جلوگیری از نفخ شکم در دوران بارداری کمک می کند.

5. خوشبو کننده طبیعی

سرکه سیب می تواند بوی بد را از بین ببرد، مخمر و باکتری ها را نابود کند و موجب خوشبو شدن بدن در دوران بارداری شود.

6. درمان آکنه و زگیل

تغییرات بارداری موجب بروز مشکلات پوستی همچون آکنه می شود. افزایش هورمون های آندروژن باعث می شود پوست چربی بیشتری تولید کند، منافذ آن مسدود و تبدیل به التهاب و آکنه شود. قرص ACV (سرکه سفید) به درمان آکنه و زگیل کمک می کند.

7. نابود کننده عفونت های مخمر مضر و عفونت ادراری

ادرار ابری در دوران بارداری می تواند یکی از علائم اصلی عفونت ادراری باشد. برخی از زنان با استفاده از سرکه سیب در حمام، از رشد مخمر و عفونت جلوگیری می کنند.

چه زمانی باید مصرف سرکه را در دوران بارداری محدود کرد

با وجود منحصر به فرد بودن تمام بارداری ها، احساس سوزش معده در سه ماهه دوم و سوم طبیعی است. همان طور که می دانید محتوای اسیدی سرکه بالا است و می تواند وضعیت سوزش معده را تشدید کند. مادران باید در صورت تحریک یا افزایش سوزش معده، بلافاصله مصرف سرکه را متوقف یا محدود کنند.

عوارض جانبی خوردن سرکه در دوران بارداری

سرکه تأثیرات مثبت بسیاری بر روی انسان دارد که در پژوهش های علمی نیز ثابت شده است. اما مصرف زیاد و بیش از حد آن می تواند مضر و خطرناک باشد.

– سرکه سیب می تواند در برخی افراد به علائم ناخوشایند گوارشی منجر شود.

– مصرف مقادیر زیاد سرکه برای مدت طولانی ممکن است باعث کاهش سطح پتاسیم و پوسیدگی استخوان شود.

– نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی گاهی به مینای دندان آسیب می رسانند.

– همچنین به دلیل خاصیت اسیدی قوی سرکه ممکن است هنگام تماس با پوست باعث سوختگی شود.

سرکه در دوران بارداری

سرکه در دوران بارداریروش های مصرف سرکه در دوران بارداری

یک سوال واضح که می تواند ذهن خیلی ها را مشغول کند این است که آیا مصرف سرکه در دوران بارداری مجاز است؟ بله، مصرف سرکه به مقدار محدود کاملاً بی ضرر است. روش های ایمن مصرف این مایع مقوی در دوران بارداری شامل افزودن آن در دستور غذایی، سالاد یا ساندویچ می شود.

انواع سرکه قابل مصرف در دوران بارداری

مصرف سرکه پاستوریزه یا رقیق شده بی خطر است، اما سرکه خام به دلیل دارا بودن باکتری های مضر می تواند در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی مادر بر روی جنین داخل رحم تاثیر بگذارد و مصرف آن توصیه نمی شود. انواع مختلف سرکه عبارت است از:

1. سرکه بالزامیک

این نوع سرکه بسته به زمان تولید و مقدار خلوص آن می تواند قیمت های مختلفی داشته باشد. سرکه بالزامیک یک مواد غذایی بسیار گران قیمت ایده آل برای تهیه پنیر، سبزیجات، سس سالاد و چاشنی هر نوع دستور غذایی است.

2. سرکه انگور

این نوع سرکه همیشه در دسترس و به رنگ قرمز و سفید است. سرکه انگور در سس سالاد یا ماریناد استفاده می شود.

3. سرکه برنج

سرکه برنج کمترین میزان اسیدیته را نسبت به انواع دیگر سرکه دارد. این سرکه از تخمیر برنج تهیه می شود و در آشپزی کشورهای آسیایی و چینی استفاده می شود.

گزینه های جایگزین سرکه که می توان در دوران بارداری امتحان کرد

برخی جایگزین هایی برای سرکه وجود دارد که می توان در صورت نیاز در دستور غذایی از آن استفاده کرد. سرکه سیب همه کاره ترین سرکه ساخته شده از سیب تخمیر شده با عطر و طعم ملایم از سیب بوده که بهتر از انواع دیگر است. 1 قاشق چای خوری سرکه سیب را می توان با 1 قاشق چای خوری آب لیمو یا 2 قاشق چای خوری سرکه انگور جایگزین کرد. به جای استفاده از سرکه گیاهی، از گیاهانی استفاده کنید که طعم سرکه را در غذا بدهد. سرکه توت فرنگی از نظر طعم و مزه مشابه سرکه سیب است و بنابراین یک جایگزین مناسبی برای آن به حساب می آید. جایگزین 1 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب به همراه 1/2 قاشق چای خوری شکر است.

زنان در دوران بارداری دچار عدم تعادل هورمونی و ضعف سیستم ایمنی می شوند، بنابراین باید مراقبت و احتیاط بیشتری در مصرف مواد غذایی داشته باشند، آن ها می توانند سرکه را با خیال راحت در حد اعتدال مصرف کنند. از آن جا که سرکه در همه آشپزخانه ها در دسترس است، اغلب در پخت و پز، تهیه سس سالاد و ماریناد از آن استفاده می شود.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات