سندرم تونل کارپال

0 168

مادران در طول بارداری دچار تغییرات جسمی و عاطفی می شوند، در بعضی مواقع این تغییرات ناخوشایند هستند. در این دوران علائمی همچون تهوع صبحگاهی، دل درد یا تورم مچ پا طبیعی است، ولی درد، بی حسی و گزگز مچ و انگشتان دست مادر باردار، سندرم تونل کارپال (CTS) نامیده می شود.

سندرم تونل کارپال عارضه ای رایج در دوران بارداری است که اغلب افراد در مورد آن اطلاعی ندارند. در این مطلب مواردی در مورد علل، علائم و درمان این سندرم برای مادران باردار ارائه شده است.

سندرم تونل کارپال چیست؟

سندرم تونل کارپال بیماری است که عصب مچ دست با عنوان عصب مدیان را درگیر می کند. عصب پیام هایی را از مغز به اندام ها و برعکس می فرستد، در واقع اعصاب مسئول حرکات بدن و احساس لمس و درد هستند. عصب مدیان از بازو به سمت پایین دست کشیده می شود. این عصب در مچ دست از داخل ناحیه باریکی به نام تونل کارپ عبور می کند.

مچ دست متشکل از رباط و گروهی از استخوان های ریز است که در مجموع به آن ها استخوان های کارپال گفته می شود. اگر هر چیزی هنگام عبور از این فضای تنگ به عصب مدیان فشار وارد کند، می تواند منجر به بروز علائم سندرم تونل کارپال شود.

سندرم تونل کارپال در بارداری

اگرچه سندرم تونل کارپال ممکن است آزاردهنده یا حتی کمی دردناک باشد، اما در دوران بارداری یک بیماری پزشکی جدی محسوب نمی شود. این سندرم به احتمال زیاد در اواخر بارداری مادران با سن بیش از 30 سال که حاملگی اول شان است، بروز می کند. احتمال بازگشت سندرم تونل کارپال در بارداری بعدی افرادی که سابقه ابتلا به این عارضه را در بارداری قبل خود داشته اند، بیشتر است.

تا 60 درصد زنان در دوران بارداری علائم تونل کارپال را تجربه می کنند. بیشتر اوقات این علائم خفیف و قابل تحمل است، با این حال شدت آن برای 10 درصد از زنان باردار بیشتر و دردناک است و می تواند در خواب و زندگی روزمره آن ها اختلال ایجاد کند.

سندرم تونل کارپال

علل سندرم تونل کارپال

در دوران بارداری، بدن تحت تاثیر تغییرات فیزیکی و هورمونی بسیاری قرار می گیرد و می تواند باعث ایجاد تورم شود. وقتی مایعات اضافی باعث تورم در مچ دست شود، عصب مدیان را تحت فشار قرار می دهد و منجر به بروز علائم دردناک تونل کارپال می شود. برخی از دلایل CTS مربوط به بارداری عبارت است از:

– افزایش وزن بیش از حد

– احتباس آب در بدن (ادم)

– سابقه بارداری قبلی

دیابت بارداری

سندرم تونل کارپال همچنین می تواند در طول بارداری به دلیل مسائلی که مربوط به بارداری نیست ایجاد شود. این موارد شامل آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، آسیب دیدگی مچ دست یا حرکات تکراری دست مانند تایپ کردن با صفحه کلید می شود.

علائم سندرم تونل کارپال

علائم سندرم تونل کارپال می تواند در هر زمان از بارداری بروز کند، اما در سه ماهه دوم یا سوم عود می کند. این سندرم می تواند هر دو دست را درگیر کند، اما از آن جا که از یک دست بیشتر استفاده می کنید، ممکن است علائم آن بیشتر باشد. نشانه های سندرم تونل کارپال عبارت است از:

– گزگز و احساس سوزن سوزن شدن مچ و انگشتان دست

– احساس خواب رفتگی و بی حسی دست

– بی حسی در قسمت نزدیک انگشت های شست

– بی حسی در قسمت انگشت شست، اشاره و میانی

– عدم توانایی در نگه داشتن اشیاء و رها کردن آن

– ضعف در هنگام گرفتن اشیاء

– احساس درد در مچ و ساعد دست

– احساس درد در آرنج، بازو، شانه و گردن

– احساس سوزش در دست و بازو

– احساس تورم در انگشتان و مچ دست

سندرم تونل کارپال در شب

سندرم تونل کارپال می تواند باعث درد مچ دست در طول شب شود و شما را از خواب بیدار کند. مچ دست در هنگام خواب به سمت بالا یا پایین خم می شود و به عصب فشار وارد می کند.

اغلب با بیدار شدن با تکان دادن دست، درد کمتر می شود. آتل های مچ دست نیز در این وضعیت مفید هستند، زیرا مچ دستان را در هنگام خواب در حالت صاف و بدون حرکت نگه می دارند و از فشار بر روی عصب می کاهند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات