جفت پایین (جفت سرراهی) چیست؟

0 356

جفت پایین

در بیشتر بارداری ها جفت به جلو یا پشت رحم متصل می شود، اما گاهی اوقات در قسمت پایین رحم قرار می گیرد و بخشی یا کل دهانه رحم را می پوشاند.

جفت چیست؟

جفت عضوی از بدن مادران باردار است که به رشد و تکامل جنین کمک می کند. جفت به دیواره رحم می چسبد و از طریق بند ناف به جنین وصل می شود و اکسیژن، مواد مغذی و آنتی بادی را از خون مادر به نوزاد منتقل می کند. این اندام همچنین مواد زائد را از جنین گرفته و تصفیه می کند.

شرایط مختلفی در ارتباط با جفت وجود دارد که می تواند بر بارداری و تولد نوزاد تأثیر بگذارد. در این مطلب درباره این موارد توضیخاتی ارائه شده است.

جفت پایین چیست؟

در چند هفته اول بارداری، جفت در جایی که تخمک بارور به دیواره رحم می چسبد رشد می کند. این عضو می تواند در امتداد قسمت بالا، کنار، دیواره جلو یا پشت رحم باشد.

در بیشتر بارداری ها جفت به قسمت اصلی رحم متصل می شود. اما برای برخی از زنان جفت در قسمت تحتانی رحم قرار می گیرد و ممکن است بخشی یا کل دهانه رحم را بپوشاند.

در بیشتر موارد جفت پایین با بزرگ شدن رحم در طول بارداری فاصله بین گردن رحم و جفت افزایش می یابد و جفت به سمت بالا کشیده می شود، اما این عضو گاهی در قسمت تحتانی رحم باقی می ماند.

جفت پایین

تفاوت بین جفت پایین و سرراهی چیست؟

با ادامه بارداری، اگر لبه جفت کمتر از 2 میلی متر از دهانه رحم فاصله داشته باشد، به عنوان جفت پایین شناخته می شود. اگر جفت به طور کامل دهانه رحم را بپوشاند، به آن جفت سرراهی یا پلاسنتا پرویا می گویند.

آیا جفت پایین شایع است؟

موقعیت جفت در سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری (اواسط حاملگی) در حدود هفته 18 و 21 بررسی می شود. در صورت تشخیص پایین بودن جفت، در زمان مشخصی در بارداری دوباره سونوگرافی انجام می شود (معمولا حدود 32 هفته).

از آن جا که با رشد جنین و پیشرفت بارداری قسمت پایین رحم بیشتر کشیده می شود، جفت معمولا در این مرحله به قسمت بالای (فوقانی) رحم منتقل می شود.

90 درصد از زنانی که در هفته 20 بارداری جفت شان پایین است، در اواخر بارداری مشکل شان برطرف می شود.

احتمال بالا رفتن جفت مادرانی که قبلا سزارین انجام داده اند، کم است. از هر 200 زن باردار فقط یک نفر در پایان بارداری خود جفت سرراهی دارد.

آتلیه بارداری در تهرانپارس

عوامل افزایش احتمال جفت سرراهی

در صورت بروز موارد زیر احتمال ابتلای زنان باردار به جفت سرراهی بیشتر خواهد بود:

– مصرف سیگار

– سابقه درمان باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)

– سابقه عمل سزارین 1 بار یا بیشتر

– داشتن سن 40 سال به بالا

– داشتن بیش از 1 فرزند

– سابقه جراحی رحم

– مصرف مواد مخدر مانند کوکائین

– تصمیم بر پسر دار شدن

– سابقه آندومتریوز

جفت پایین

اقدامات لازم برای درمان جفت سرراهی

متاسفانه جفت سرراهی درمان خاصی ندارد. بهترین کاری که می توان انجام داد تمرکز بر سلامت مادر است. ممکن است به اسکن اضافی نیاز باشد، بنابراین مادر باید تمام ویزیت های قبل از زایمان خود را برود و به توصیه های پزشک خود توجه کند.

عوارض جفت سرراهی برای مادر و جنین

در اواخر بارداری احتمال دارد مادر مبتلا به جفت سرراهی خون ریزی واژینال داشته باشد، خون ریزی ممکن است شدید باشد و مادر و جنین را در معرض خطر قرار دهد.

آتلیه بارداری در شرق تهران

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات