نتیجه ی تلاشهای دانشمندان در مورد واکسن کرونا

0 209

واکسن کرونا

این پرسشی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده که آیا دانشمندان توانسته اند واکسنی برای این ویروس کشف کنند؟

در جواب باید گفت “خیر ”

طبق مطالعات محققان از سراسر دنیا هنوز واکسن قطعی برای این ویروس آماده نشده و بسیاری از واکسنها به صورت اولیه و در مرحله ی پژوهش های مطالعاتی هستند ، اگرچه امکان دارد چندین آزمایشگاه بالینی بزرگ نتایج و پیشنهادات خود را تا آخر سال ۲۰۲۰ گزارش دهند، اما سوال این است که در صورت تولید این واکسن، چه زمانی برای توزیع آماده خواهد شد ؟

وضعیت واکسن کرونا در چه مرحله ای است؟

با این که نمونه های مختلفی از واکسن کرونا از سوی مراکز تحقیقات از کشورهای مختلف ارائه گردیده اما این واکسن ها قبل از رسیدن به مرحله تزریق باید چندین چالش مهم را در موردشان بر طرف کرد.

اول اینکه واکسنها باید در آزمایشهای بالینی بر روی افراد ایمن و موثر باشند. سپس در صورت صلاحیت اولیه باید از سوی مراجع آن کشور بررسی نظارتی شده و سپس از سوی کمیته ی جهانی واکسن کرونا مورد تایید قرار گیرد.

_ در مرحله بعدی از گروهی متخصص دعوت می شود تا نتایج حاصل از آزمایشات بالینی را تجزیه و تحلیل کنند و همراه با شواهد بیماری ، گروه های سنی تحت تأثیر، عوامل خطر بیماری و سایر اطلاعات، توصیه می کنند که واکسن ها چگونه باشد.

واکسن کرونا

واکسن کرونا_ مقامات در تک تک کشورها تصمیم می گیرند که واکسن ها را برای استفاده ملی تأیید کنند یا سیاست هایی را برای نحوه استفاده از واکسن ها در کشورشان بر اساس سازمان بهداشت جهانی تدوین کنند.

_ واکسن ها باید به مقدار زیاد تولید شوند ، که این یک چالش بزرگ و بی سابقه خواهد بود.

_ به عنوان آخرین مرحله ، واکسن ها از طریق یک فرآیند لجستیکی پیچیده، با مدیریت دقیق، سهم هر کشور و کنترل دما توزیع می شوند.

آیا واکسن کرونا موثر است؟

حال سوال این است که آیا بعد از تولید واکسن و تزریق سراسری آن ، این واکسن با چه سرعتی می تواند همه گیری و شیوع این ویروس را متوقف کند، از نظر دانشمندان تأثیر واکسن های COVID-19 بر این بیماری همه گیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد شامل عواملی مانند سرعت تأیید ، ساخت و تحویل آنها ، اثر بخشی واکسن و این که چند نفر واکسینه می شوند، هستند.

بیشتر دانشمندان پیش بینی می کنند مانند بیشتر واکسن های دیگر، واکسن های COVID-19 به صورت صد در صد موثر نخواهد بود. گرچه سازمان جهانی بهداشت تلاش خواهد کرد اطمینان حاصل کند که واکسن ها بعد از تایید، تا حد ممکن بیشترین حد اثربخشی را برای این بیماری همه گیر داشته باشند .

واکسن کرونا

واکسن کروناآیا واکسن های COVID-19 از ما محافظت طولانی مدت خواهند کرد؟

دانشمندان در این مورد می گویند خیلی زود است که بدانیم آیا واکسن های COVID-19 محافظت طولانی مدت ایجاد می کنند یا خیر. برای پاسخ به این سوال ، تحقیقات بیشتری لازم است. با این حال ، دلگرم کننده است که داده های موجود نشان می دهد که اکثر افرادی که از COVID-19 بهبود می یابند، به یک واکنش ایمنی مبتلا می شوند که حداقل مقداری از محافظت در برابر عفونت مجدد را فراهم می کند، اگرچه دانشمندان هنوز در حال فراگیری و تحقیق هستند که این محافظت چقدر قوی است و چه مدت طول می کشد.

همچنین هنوز مشخص نیست که به چند دوز واکسن COVID-19 نیاز است. بیشتر واکسن های COVID-19 که اکنون آزمایش می شوند از رژیم های دو دوز استفاده می شوند.

در پایان آن چه که مشخص است در حال حاضر دانشمندان معتقدند ، نمی توان مطمئن بود که آیا واکسن COVID-19 به زودی در دسترس خواهد بود یا خیر، به همین دلیل است که برای مبارزه با این بیماری همه گیر نباید به واکسن آینده اعتماد کنیم ما باید برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری از تمام ابزارهایی که از قبل در دسترس داریم مانند رعایت بهداشت فردی، فاصله فیزیکی و از ماسک زدن استفاده کنیم.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات