زایمان طبیعی بدون داروهای ضد درد – بخش اول

1 538

بارداری از ابتدا تا پایان (زایمان) پر از انتخاب های شخصی است. مهم نیست چگونه زایمان انجام شود (بدون دارو با اپیدورال یا سزارین)، به هرحال باید نسبت به آن چه انجام داده اید و آن چه به دست آورده اید آگاه باشید و به خود افتخار کنید.

اگر علاقمند زایمان طبیعی هستید، ذهنیت مثبتی در مورد آن دارید، مشکلی با زایمان در خانه ندارید و می خواهید این تجربه را بدون هیچ دارو یا مداخله ای پشت سر بگذارید، شاید زایمان برنامه ریزی نشده برایتان مناسب باشد. در این مطلب با مزایا و خطرات زایمان بدون داروهای ضد درد آشنا می شوید و می توانید در مورد زایمان خود آگاهانه تصمیم بگیرید.

زایمان طبیعی چیست؟

در گذشته به زایمان از طریق واژن، بدون مداخله پزشکی و استفاده از دارو “زایمان طبیعی” گفته می شد. این روش شامل گزینه های مختلف از جمله انتخاب پزشک و استفاده از مسکن است.

در ادامه رایج ترین نکات مرتبط با زایمان طبیعی بدون دارو ذکر شده است:

– زایمان در خانه به جای بیمارستان (اگرچه در بیمارستان نیز زایمان بدون دارو به خواست مادر انجام می شود)، که مادر احساس راحتی و آرامش بیشتری دارد.

– زایمان در حضور دولا (مامای همراه)، ماما یا پزشک زنان که از حداقل مداخلات استفاده کند (با پزشک خود صحبت کرده و از او بپرسید که آیا در زمان زایمان در کنار شما حضور دارد یا باید از یک متخصص زنان دیگر کمک بگیرید)

– مادر به جای این که در تخت بیمارستان به پشت بخوابد، می تواند پوزیشن های زایمان را امتحان کند، از جمله حرکت اسکات (چمباتمه زدن)، چهار دست و پا، زانو زدن یا تکیه دادن به چیزی (صندلی یا همسر)

– زایمان در وان آب گرم

– استفاده از روش های جایگزین بدون دارو شامل آب درمانی، هیپنوتیزم، ماساژ، تکنیک های آرام سازی، مدیتیشن ذهن آگاهی، تمرینات تنفسی و طب فشاری

– با تولد نوزاد تماس پوست با پوست با مادر سریع برقرار می شود و شیردهی به موقع انجام می شود (به جای دور کردن نوزاد برای ارزیابی و وزن)

– اجتناب از تزریق روتین سرم، القای زایمان، اپیزیوتومی (که خوشبختانه این روزها به ندرت مورد استفاده می شود)، زایمان با فورسپس، وکیوم و سزارین (مگر این که یکی از این مداخلات پزشکی ضروری باشد)

مزایای زایمان طبیعی

زایمانی که دارو و روش های مصنوعی در آن نقشی نداشته باشد و به صورت طبیعی انجام شود، خیلی بهتر است. به همین خاطر اصلی ترین زایمان به حساب می آید. ترس مادران از درد زایمان باعث شده تا کمتر از این روش استفاده شود. بسیاری از مادرانی که زایمان بدون دارو را انتخاب می کنند، از قدرت بدنی و آستانه تحمل درد خود آگاه هستند. در ادامه چند مزایای دیگر زایمان طبیعی بدون دارو ذکر شده است:

– شما قادر به حرکت خواهید بود: بسیاری از زنان در حین زایمان به عنوان راهی برای کاهش درد می توانند در سالن راه بروند، دوش آب گرم بگیرند یا روی توپ ورزشی بزرگ بنشینند و نوسان لگن را انجام دهند. با زایمان غیر دارویی این آزادی عمل وجود دارد و شما تقریبا می توانید هر حرکتی که دوست دارید انجام دهید تا برای زایمان آماده شوید، در حالی که با اپیدورال فقط در تخت دراز می کشید.

– فشار آوردن نیز می تواند موثر باشد: از آن جا که در طول زایمان داروی مسکن دریافت نمی کنید، هیچ حسی را از دست نمی دهید و می تواند به راحتی حرکت کنید.

– پس از زایمان زودتر راه می روید: از آن جا که دارو مصرف نمی کنید و بدن تان بی حس نشده است (با اپیدورال)، می توانید بعد از زایمان زودتر از بستر بیرون بیایید و قدم بزنید. راه رفتن به نوبه خود به سرعت بهبودی کمک می کند و از یبوست (یک بیماری شایع پس از زایمان) جلوگیری می کند.

عوارض زایمان طبیعی

مانند هر تصمیمی که مربوط به سلامتی است، زایمان بدون دارو با خطراتی همراه است که باید مورد توجه قرار گیرد. چند مورد آن عبارت است از:

– همه چیز را حس می کنید: در طول زایمان گزینه های زیادی برای کنترل درد در دسترس نیست. برخی از زنان دریافتند که درد بیشتر از حد تصور آن ها است. با این حال همیشه می توان قبل از زایمان به پزشک اطلاع داد، که در صورت درد شدید در هر مرحله از زایمان از اپیدورال استفاده کند.

– ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشید: در صورتی که اپیدورال موجود نباشد و ضربان قلب جنین کاهش یابد، پرولاپس بند ناف (افتادگی بندناف) یا مشکل اورژانسی دیگری رخ دهد، مادر ممکن است برای ایمنی خود تحت بیهوشی عمومی (یا دریافت دارو برای بیهوشی) قرار بگیرد، زیرا احتمالا به زایمان سزارین نیاز پیدا می کند.

– ممکن است در معرض خطر بیشتر باشید: به گفته کالج زنان و زایمان آمریکایی (ACOG)، خطر مرگ های پری ناتال در زایمان های برنامه ریزی شده در خانه، 2 تا 3 برابر بیشتر از زایمان های برنامه ریزی شده در بیمارستان است، اگرچه این خطر بسیار کم است (1.3 نوزاد از 1000زایمان در خانه، در مقابل 0.4 نوزاد از 1000 زایمان در بیمارستان). در صورتی که در طول زایمان عوارضی ایجاد شود و رساندن مادر به بیمارستان زمان بر باشد، ممکن است نوزاد به سرعت درمان های نجات بخش مورد نیاز خود را دریافت نکند و زنده متولد نشود. با این حال بیشتر بیمارستان ها و زایشگاه ها امکان زایمان طبیعی بدون درد دارند و در صورت نیاز مداخلات پزشکی ضروری در دسترس مادر خواهد بود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات