خطرات احتمالی اکسید نیتروژن در تسکین درد زایمان

0 429

اکسید نیتروژن (گاز بی دردی) برای تسکین درد زایمان

خطر گاز بی دردی زایمان

به طور کلی کارشناسان موافقند که استفاده از گاز اکسید نیتروژن در غلظت توصیه شده برای کاهش درد زایمان نسبتا بی خطر است. عوارض جانبی این دارو مشابه مواد مخدر ولی کوتاه مدت تر است. برخی از زنان تا چند دقیقه پس از توقف تنفس گاز بی دردی دچار سرگیجه یا حالت تهوع می شوند.

گرچه پژوهش ها هنوز ادامه دارد، اما حاکی از آن است که میزان اکسید نیتروژن که در حال حاضر برای تسکین درد زایمان استفاده می شود، هیچ اثری بر سلامت جنین، هوشیاری یا توانایی شیردهی مادر ندارد. با این حال برخی سوالات در مورد اثرات طولانی مدت گاز بی دردی بر مادر و خطرات ناشی از انتقال آن از جفت به جنین وجود دارد. کامل نبودن تحقیقات بعضی پزشکان را در استفاده از گاز اکسید نیتروژن دچار تردید کرده است، به ویژه که در حال حاضر گزینه های خوب دیگری برای تسکین درد زایمان وجود دارد.

خطر گاز بی دردی زایمان

گاز بی دردی در مقایسه با اپیدورال برای تسکین درد زایمان

چند مزایای گاز بی دردی در مقایسه با اپیدورال و برخی دیگر از گزینه های تسکین درد زایمان

استفاده از آن راحت و سریع است: برخلاف برخی از تکنیک های تسکین درد، پس از چند تنفس دارو اثر خواهد کرد.
– می توان حرکت کرد: گاز بی دردی بر خلاف اپیدورال به تزریق و مانیتور نیاز ندارد، بنابراین می توانید راه بروید، روی توپ زایمان بنشینید یا پوزیشن خود را تغییر دهید.

می توان در هر زمان استفاده از آن را متوقف کرد: با برداشتن ماسک به راحتی می توان استفاده از گاز بیهوشی را متوقف کرد. بنابراین در صورتی که درد تسکین نیابد و اکسید نیتروژن کمکی به مادر نکند، با برداشتن ماسک و تنفس هوای معمولی برای چند دقیقه اثرات بیهوشی از بین می رود.

عوارض جانبی کمتری دارد: گاز بی دردی در مقایسه با بی حسی اپیدورال یا داروهای داخل وریدی مانند دمرول عوارض جانبی کمتری دارد. زیرا این دارو بسیار کوتاه مدت است و با از بین رفتن اثر دارو خواب آلودگی یا گیجی ایجاد نمی شود.

آیا گاز بی دردی برای شما مناسب است؟

همان طور که هر بارداری متفاوت است، زایمان نیز برای هر فرد متفاوت است. زیرا مقدار درد و آستانه تحمل هر شخص در هنگام زایمان با دیگری فرق دارد. مادران روش های مختلفی برای کاهش درد انتخاب می کنند. بعضی می خواهند تا آن جا که ممکن است درد کمی احساس کنند، برخی دیگر مایلند تمام احساسات زایمان (از جمله درد) را تجربه کنند. اگر به دنبال سریع ترین روش تسکین درد و کمترین عوارض جانبی (به نسبت مواد مخدر یا اپیدورال) هستید، گاز بی دردی می تواند به شما کمک کند.

خطر گاز بی دردی زایمان

با این حال پزشک در شرایط زیر گاز اکسید نیتروژن را به مادران توصیه نمی کند:

– کمبود شدید ویتامین B12 (گاز بی دردی می تواند باعث کاهش سطح B12 شود، بنابراین در صورت کمبود این ویتامین در بدن، استفاده از آن خطرناک است)

– بیماری های اسکلتی عضلانی یا هرگونه نقصی که فرد را از نگه داشتن ماسک باز دارد.

– پنوموتوراکس، جراحی بای پس معده یا گوش داخلی (این موارد می تواند منجر به ایجاد راه های هوایی و افزایش حجم فضاهای بسته در بدن شود)

در صورتی که برای کنترل درد زایمان خود تصمیم به استفاده از گاز اکسید نیتروژن دارید، باید از پزشک خود بپرسید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. این روش فقط در برخی بیمارستان و زایشگاه های سراسر کشور ارائه می شود، ولی تعداد آن رو به افزایش است. بخش های زایمان به تجهیزات خاصی برای ترکیب کردن گاز اکسید نیتروژن با اکسیژن نیاز دارند، همچنین پرستاران باید آموزش های لازم را ببینند (تجهیزات گاز بی دردی برای زایمان با درمان های دندانپزشکی متفاوت است، زیرا نسبت گاز اکسید نیتروژن به اکسیژن کمی فرق دارد).

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات