اکسید نیتروژن (گاز بی دردی) برای تسکین درد زایمان

0 443

با نزدیک شدن به زمان زایمان طبیعی است که سوالات زیادی در ذهن مادران ایجاد شود، چگونگی کنترل درد زایمان یکی از آن ها است. بعضی از زنان برای کاهش درد خود تصمیم به استفاده از اپیدورال، اسپاینال یا دمرول دارند، برخی دیگر می خواهند زایمان طبیعی بدون دارو را تجربه کنند.

ممکن است در بررسی های خود به یک گزینه تسکین درد به نام گاز بی دردی (گاز خنده) برخورده باشید. گاز بی دردی یک داروی بیهوشی استنشاقی است که به عنوان اکسید نیتروژن نیز شناخته می شود. این گاز بیهوشی یکی از رایج ترین روش های کاهش درد زایمان است.

این روش در گذشته برای کاهش درد زایمان در ایالات متحده بسیار رایج بوده، اما استفاده از آن همراه با مسکن های دیگر منجر به عوارض می شد. در دهه 1970 که اپیدورال به استاندارد طلایی تبدیل شد، گاز بی دردی در ایالات متحده تقریبا ناپدید شد. با این حال در چند سال گذشته دوباره محبوبیت پیدا کرد و امروزه صدها بیمارستان و مراکز زایمان، اکسید نیتروژن را به زنان ارائه می دهند.

این مطلب به نکاتی پیرامون استفاده از گاز بی دردی برای کاهش درد زایمان، مزایا و عوارض جانبی این روش پرداخته است.

اکسید نیتروژن چیست؟

اکسید نیتروژن یک گاز بی رنگ و بی بو است که برای زایمان با 50 درصد گاز اکسیژن ترکیب می شود. این گاز که از طریق ماسک صورت استنشاق می شود، اضطراب و استرس را کاهش و احساس آرامش را افزایش می دهد.

دوز کم گاز اکسید نیتروژن، همان دارویی است که به عنوان یک آرام بخش بالینی در درمان های دندانپزشکی استفاده می شود. دوزهای بسیار بالاتر این گاز گاهی در اتاق عمل همراه داروهای دیگر باعث بیهوشی و از دست دادن حس بیمار می شود.

گاز بی دردی زایمان

نحوه عملکرد گاز اکسید نیتروژن در تسکین درد زایمان

گاز بی دردی برخلاف بی حسی اپیدورال بیمار را گیج و بی حس نمی کند و مانند داروهای نارکوتیک (مواد مخدر) درد را به میزان قابل توجهی تسکین نمی دهد. گاز اکسید نیتروژن باعث احساس آرامش می شود، با این وجود شما درد را احساس می کنید، اما از این بابت ناراحت یا مضطرب نخواهید شد.

استفاده از گاز بی دردی به نسبت آسان است (خوردن و نوشیدن تا زمان زایمان مشکل ندارد)، عملکرد آن سریع است، لازم نیست مانند بی حسی اپیدورال منتظر باشید تا متخصص بیهوشی شما را آماده کند، یک پرستار آموزش دیده می تواند نحوه تنفس از طریق ماسک را به شما نشان دهد. زمان و میزان مصرف دارو به شما بستگی دارد، زیرا (در صورت نیاز) خودتان ماسک را برای تنفس نگه می دارید.

مزایای اکسید نیتروژن در تسکین درد زایمان

در بخش های زایمان اغلب اثر گاز اکسید نیتروژن رضایت بخش است، بر اساس گزارش پزشکان، این دارو با کاهش درد و اضطراب به زنان کمک می کند. فواید استفاده از گاز بی دردی شامل موارد زیر است:

گاز بی دردی زایمان

– گاز بی دردی می تواند باعث کنترل درد در فاصله زمانی بین درخواست اپیدورال و انجام آن توسط متخصص بیهوشی شود.

– با استفاده از گاز بی دردی فوبیای آمپول و سوزن برطرف می شود.

– در صورت عدم استفاده از داروهای مسکن دیگر، گاز بی دردی موجب کاهش درد مراحل دردناک زایمان می شود (پزشکان اغلب توصیه می کنند که حدود 30 ثانیه قبل از شروع انقباض، تنفس اکسید نیتروژن آغاز شود).

– گاز بی دردی کمک می کند تا مادر حین بررسی پرینه و بخیه آن (توسط پزشک)، آرامش خود را حفظ کرده و بر نوزاد تمرکز کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات