آزمایش های لازم برای تشخیص انسداد لوله های رحمی

0 662

انسداد لوله های رحم

برای باردار شدن قسمت های زیادی از بدن باید به درستی کار کنند. تخمدان ها باید هر ماه تخمک تولید کنند، که این فرآیند تخمک گذاری نامیده می شود، رحم باید وضعیت مناسبی داشته باشد و لوله های رحمی باز باشند.

اگر هر یک از این قسمت های مهم درست عمل نکند، ممکن است در روند بارداری اختلال ایجاد شود.

در صورت مسدود بودن لوله های رحمی، اسپرم نمی تواند به تخمک برسد یا تخمک بارور شده نمی تواند وارد رحم شود. لوله های فالوپ به دلایل مختلف ممکن است مسدود شوند، با انجام آزمایشی به نام هیستروسالپنگوگرافی این انسداد مشخص می شود.

هیستروسالپینگوگرافی چیست؟

هیستروسالپینگوگرافی (HSG) روشی برای بررسی لوله های رحمی و رحم با استفاده از اشعه ایکس است. این روش کمتر از 5 دقیقه زمان می برد و بیمار می تواند همان روز به خانه برود.

پزشک معمولا آزمایش هیستروسالپینگوگرافی را یک هفته بعد از پریود ولی قبل از تخمک گذاری انجام می دهد، زیرا احتمال بارداری در این مدت کم است. زمان مناسب این تست نیمه اول چرخه قاعدگی بین روزهای 1 تا 14 سیکل ماهانه است.

انسداد لوله های رحم

انسداد لوله های رحمآمادگی برای آزمایش هیستروسالپینگوگرافی

پزشک ممکن است یک ساعت قبل از آزمایش HSG مسکن تجویز کند. آنتی بیوتیک نیز معمولا تجویز می شود. توصیه های لازم قبل از آزمایش به بیمار گفته می شود.

بیمار معمولا پس از انجام این تست می تواند به خانه بازگردد، اما برای اطمینان خاطر یک دوست یا خویشاوند می تواند او را همراهی کند.

مراحل انجام آزمایش هیستروسالپینگوگرافی

این آزمایش در مطب یا کلینیک توسط پزشک متخصص زنان انجام می شود. در ابتدا بیمار باید روی تخت زیر دستگاه فلوروسکوپ دراز بکشد. رادیولوژیست به منظور باز نگه داشتن دیواره واژن یک اسپکولوم در واژن بیمار قرار داده و سپس دهانه رحم او را پاکسازی می کند.

پزشک یک لوله باریک به نام کانولا را به داخل دهانه رحم بیمار وارد کرده و اسپکولوم را خارج می کند. سپس رحم با مایعی حاوی ید پر می شود. ید با اشعه ایکس موجب رویت و کنتراست رحم و لوله های رحمی می شود.

سرانجام پزشک با اشعه ایکس فلوروسکوپ تصاویری ثبت می کند. مایع کنتراست نمای کلی از رحم، لوله های رحمی و نحوه حرکت مایع را ارائه می دهد.

پزشک ممکن است به منظور ثبت تصاویری از زوایای مختلف رحم از بیمار بخواهد که موقعیت خود را تغییر دهد. احساس درد و گرفتگی در این آزمایش طبیعی است. با اتمام تصویر برداری کانولا خارج می شود.

بیمار ممکن است تا چند روز بعد از انجام این تست دچار لکه بینی، گرفتگی، سرگیجه و ناراحتی گوارشی شود.

انسداد لوله های رحم

انسداد لوله های رحمخطرات آزمایش هیستروسالپینگوگرافی

HSG تا حدودی بی خطر است، اما همه روش های درمانی معمولا عوارض جانبی دارند. شما ممکن است در صورت داشتن واکنش آلرژیک به ماده حاجب، دچار مشکل شوید. احتمال عفونت لگن یا آسیب به رحم نیز در این روش وجود دارد. در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله باید با پزشک تماس بگیرید:

– ترشحات واژن با بوی نامطبوع

– غش کردن

– درد یا گرفتگی شدید شکم

– استفراغ

– خون ریزی شدید

– تب

نتایج آزمایش هیستروسالپینگوگرافی

پزشک رادیولوژیست تصاویر اشعه ایکس را بررسی کرده و جواب تست را برای پزشک ارسال می کند. پزشک در مورد نتایج آزمایش با شما صحبت خواهد کرد و در صورت نیاز درخواست آزمایش های بیشتری می دهد.

اگر نتیجه آزمایش نشان دهد که لوله های رحمی شما مسدود است، ممکن است نیاز به انجام روشی به نام لاپاراسکوپی باشد. این جراحی به پزشک اجازه مشاهده مستقیم لوله های فالوپ را می دهد. پزشک همچنین ممکن است روش لقاح آزمایشگاهی یا IVF را توصیه کند، او در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهد کرد و به شما کمک می کند تا تصمیم مناسب بگیرید.

مترجم: محدثه محمدی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات