تاثیرات روانی ناباروری – بخش دوم

0 170

تاثیرات روانی ناباروری – بخش اول

چطور باید حرف اطرافیان را مدیریت کرد؟

وقتی خانواده‌ای بچه‌دار نمی‌شود، حرف مردم شروع می‌شود. مردم دایما می‌پرسند کی می‌خواهید بچه‌دار شوید یا اینکه پس از گذشت چند سال می‌گویند کدام یک مقصرید؟ با این حرف‌ها چه‌طور باید کنار بیاییم؟ از حرف برخی افراد که از سر ناآگاهی به زبان می‌آید بگذریم، اما پرسش دوستان و خانواده درباره برنامه‌های شما برای بچه‌دار شدن معمولا از روی حسن نیت است. شاید آن ها هنوز نمی‌دانند که مشکل باروری دارید یا اگر بدانند هم می‌خواهند از روند ماجرا و پیگیری‌های درمانی ‌تان باخبر باشند.

با این حال سر و کله زدن با این نوع سوال‌ها می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، مخصوصا در محافل جمعی و در تعطیلات که خانواده و بچه مرکز توجه ‌اند. می‌توانید به راحتی بگویید: «داریم بهش فکر می‌کنیم» یا «اگر خبر خوبی شد اول به شما می‌گوییم»، اما اگر حرف زدن درباره مشکل بارداری ناراحت ‌تان نمی‌کند و فکر می‌کنید شنونده دلسوزی دارید که حرف ‌تان را می‌فهمد، خود را محدود نکنید و بدانید صحبت کردن درباره این شرایط آرام ‌تان می‌کند. گفتن این حرف‌ها ساده است اما وقتی مشکل ناباروری وجود داشته باشد و در کنار آن هم، همه خواهر و برادرها در یکی دو سال اخیر بچه‌دار شده باشند و اطراف پر از بچه باشد قضیه فرق می‌کند.

درمان ناباروری

درمان ناباروریبا هزینه درمان ناباروری چه باید کرد؟

حتی در بهترین زمان، نگرانی های مالی فشار زیادی بر روابط زوج وارد می کند. میل شدید و کلافه کننده زن و شوهر برای داشتن فرزند افزون بر هزینه بالای درمان ناباروری و اختلاف بر سر پول می تواند غیر قابل تحمل باشد. به عنوان مثال، لقاح آزمایشگاهی ( آی وی اف) هزینه سنگینی دارد و این تنها یک مرحله از درمان است و زنان اغلب قبل از بارداری باید چندین مرحله درمانی را طی کنند.

خود را وادار کنید که با واقعیت های مربوط به امور مالی روبرو شوید. شما حتما به بیمه گذارانی که پوشش درمانی برای باروری را ارائه می دهند نیازدارید و حتی اگر پوشش بیمه کافی داشته باشید، احتمالاً منابع مالی شما برای مدتی جوابگو است.

این ‌گونه درمان‌ها پول و وقت زیادی می‌طلبد. برخی از این درمان‌ها حتی برای افراد پول دار نیز دشوار است، چه برسد به افراد ضعیف و مستمند. مشکلات مالی برای افراد مستمند به طور قطع و یقین بر مشکلات روانی آن ها نیز می‌افزاید. اما به جای طفره رفتن از بار مالی این موضوع، می‌شود برنامه ریزی مالی کرد. ابتدا با بیمه شروع کنید. ببینید بیمه دقیقا چه درمانی را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر بخشی از درمان‌های شما را پوشش می‌دهد یک نفر مسئول پیگیری و تحقیق از شرکت های بیمه شود. سپس درآمد تان را بررسی کنید و ببینید چه ‌قدر می‌توانید هزینه کنید، آن هم برای چه نوع درمانی. از خودتان بپرسید:

. آیا دوست داریم همه پس اندازمان را خرج باردار شدن کنیم؟

. آیا احتمال بارداری از طریق لقاح مصنوعی و روش‌های دیگر آن ‌قدر هست که به خرج همه پس‌اندازها بیارزد؟

. آیا پول قرض گرفتن خوشایند ما است؟ به فرض اینکه بچه‌دار شویم، کی می‌توانیم قرض‌ها را پس دهیم؟

. در صورت عدم موفقیت درمان باروری، آیا پول کافی برای فرزند خواندگی داریم؟

فراموش نکنید که میل به بچه‌دار شدن کار راحتی است اما مسایل مالی مرتبط با آن نیازمند تفکر منطقی است، لذا برای مخارج خود سقفی بگذارید تا جدای از آسیب‌های روانی ناشی از بچه‌دار نشدن، گرفتار مسایل روانی بی‌پولی نشوید.

درمان ناباروریدرمان ناباروری

چه زمانی می بایست درمان باروری متوقف شود ؟

صرف نظر کردن از آرزوها کاری دشوار است، امروزه بسیاری از افراد به دلیل پیشرفت های پزشکی، به تلاش طولانی مدت روند درمانی شان ادامه می دهند. اما درمان حدود یک سوم زوج نابارور بی ثمر است و آن ها باید به زندگی قبل خود برگردند و با آرامش به زندگی ادامه دهند.
پیگیری درمانی، فرزندخواندگی یا پذیرش زندگی بدون فرزند، تصمیمات کاملاً فردی است و برای همه افراد نابارور متفاوت است.

منابع مالی، شبکه پشتیبانی و تأثیر ادامه درمان بر سلامت عاطفی و جسمی خود را به طور کامل در نظر بگیرید. احساسات و انگیزه های خود از این شرایط کلی را بررسی کنید. مشاوره با پزشک و دوست قابل اعتماد یا متخصص بهداشت روان می تواند به شما کمک کند تا دریابید که تا چه اندازه مایل به بچه دار شدن هستید.

حتماً به در دل همسر خود گوش کرده و صادقانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. با گذشت زمان و بحث و گفتگو، متوجه می شوید چه موقع شما و همسرتان آمادگی پذیرش کامل شرایط ناباروری را دارید و درمان را متوقف کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات