اثرات شیردهی بر رابطه جنسی پس از زایمان

0 775

هیچ دوره انتظاری پس از زایمان برای شروع رابطه جنسی وجود ندارد، اگرچه بیشتر کارشناسان به زنان توصیه می کنند که 4 تا 6 هفته صبر کنند. این زمان به مادر فرصت می دهد تا دوران نقاهت پس از زایمان را پشت سر بگذارد.

بدن زنان در طول دوران بارداری و حتی شیردهی تغییرات زیادی را تجربه می کند. برخی از تغییرات پستان خود ناراضی و برخی دیگر با شیردهی احساس جذابیت می کنند، همه این احساسات طبیعی است. با در نظر گرفتن عوامل زیر می توانید دوباره پس از زایمان با همسر خود صمیمی شوید.

آیا شیردهی بر میل جنسی اثر می گذارد؟

بله، شیردهی می تواند بر روی میل جنسی اثر بگذارد. نتایج حاصل از یک پژوهش در سال 2005 نشان داد مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، تا مدتی پس از زایمان برقراری رابطه جنسی را به تاخیر می اندازند.

پس از زایمان سطح هورمون استروژن در بدن کاهش و سطح دو هورمون پرولاکتین و اکسی توسین افزایش می یابد. این دو هورمون اثرات بسیار متفاوتی بر بدن دارند و هر کدام می توانند در میل جنسی اختلال ایجاد کنند.

افزایش پرولاکتین و اکسی توسین می تواند باعث افزایش رضایت مادر از شیردهی شود. نیازهای عاطفی و جسمی زنان ممکن است از طریق شیردهی به نوزاد برآورده شود، بنابراین پس از زایمان میل جنسی برخی از مادران شیرده کاهش می یابد. در این وضعیت شاید مادر دیگر نیاز یا تمایلی به توجه همسر خود نداشته باشد.

بر عکس این مسئله هم می تواند اتفاق بیفتد. افزایش هورمون ها و لمس حسی می تواند میل جنسی را در دوران شیردهی افزایش دهد و مادر به لطف هورمون ها و احساسات در بدن خود، به راحتی تحریک شود.

اگر فکر می کنید شیردهی بر میل جنسی شما اثر گذاشته، مهم است بدانید که این وضعیت طبیعی است. تغییرات هورمونی و سبک زندگی پس از ورود نوزاد با کاهش میل جنسی پس از زایمان مرتبط است. میل جنسی می تواند برای یک دوره اوج گیرد و فروکش کند و در آخر با گذشت زمان به وضعیت گذشته بازگردد.

آیا شیردهی روشی طبیعی برای کنترل بارداری است؟

شیردهی می تواند یک روش طبیعی برای کنترل بارداری باشد. این روش به عنوان روش آمنوره شیردهی (LAM) شناخته می شود. در صورتی که این تکنیک به درستی استفاده شود، شیردهی در 6 ماه اول پس از زایمان می تواند 98 درصد در پیشگیری از بارداری موثر باشد.

اثرات شیردهی بر رابطه جنسی پس از زایمان

اثرات شیردهی بر رابطه جنسی پس از زایمان

با این حال، آمنوره شیردهی آن طور که به نظر می رسد خیلی ساده نیست. LAM به روشی بسیار دقیق نیاز دارد، به این صورت که کمتر از 6 ماه باید از زایمان گذشته باشد و نوزاد منحصرا با شیر مادر تغذیه شود، یعنی مادر باید حداقل هر 4 تا 6 ساعت به نوزاد خود شیر دهد. اگر نوزاد افزون بر شیر مادر با شیرخشک یا غذاهای جامد تغذیه شود، این روش موثر نخواهد بود. آمنوره شیردهی همچنین با شروع چرخه قاعدگی، دیگر روش مطمئنی نیست.

پژوهش ها نشان می دهد که تنها 26 درصد از زنان تمرین کننده LAM ، معیارهای این تکنیک را برآورده می کنند. اگر می خواهید از شیردهی به عنوان روش کنترل تولد استفاده کنید و قصد بارداری ندارید، با پزشک خود درباره یک روش پشتیبان صحبت کنید.

آیا رابطه جنسی باعث ترشح شیر از سینه ها می شود؟

برقراری رابطه جنسی در دوران شیردهی می تواند باعث نشت شیر از سینه های مادر شود.

در عرض چند روز از زایمان، سینه های مادر پر از شیر می شود. لمس، مالش یا مکیدن نوک پستان در طول مقاربت ممکن است منجر به ترشح شیر شود. حتی شاید در حین ارگاسم شیر از پستان نشت کند.

این سه تکنیک زیر می تواند به کنترل نشت شیر از پستان در طول رابطه جنسی کمک کند:

1- شیردهی یا دوشیدن شیر پیش از رابطه جنسی: اگر فرصت دارید قبل از شروع رابطه جنسی، میزان شیر سینه های خود را کاهش دهید (به نوزاد شیر دهید یا شیر بدوشید). با این کار احتمال نشت شیر در حین رابطه کاهش می یابد.

2. از سینه بند با پد شیردهی استفاده کنید: پوشاندن سینه ها در طول مقاربت در صورت رضایت شما و همسرتان و استفاده از پدهای شیردهی در داخل سینه بند، می تواند مانع از هر گونه نشت شود.

3. از قبل با همسر خود صحبت کنید: با همسرتان در مورد احتمال وقوع این اتفاق در طول مقاربت صحبت کنید. نگران این وضعیت نباشید، زیرا کاملا طبیعی است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات