10 ماده غذایی مفید برای نوزادان

0 968

تغذیه سالم نوزاد

مواد غذایی بسیاری وجود دارند که برای رشد و سلامت نوزادان مفید هستند، اما ما در ادامه ی مطلب بهترین هایی که توسط پزشکان و متخصصین تغذیه توصیه می شوند را بیان می کنیم. این مواد غذایی فوق العاده، شامل میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین و گوشت ها و حبوبات غنی از پروتئین هستند که حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن بوده و در عین حال آماده سازی آن ها آسان است و خوشمزه نیز هستند.

قبل از دادن مواد غذایی جامد به نوزاد، حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید و در رابطه با این که کدام مواد غذایی را از چه سنی باید به نوزاد بدهید، از او راهنمایی بگیرید. پس از این که یک ماده ی غذایی را برای اولین بار به نوزاد خود دادید، باید حداقل سه روز صبر کنید تا در صورت داشتن هر گونه واکنش حساسیت زا، متوجه آن بشوید.

تغذیه سالم نوزاد

آووکادو

تغذیه سالم نوزاد
تغذیه سالم نوزاد

این میوه ی روغنی، غنی از چربی های اشباع نشده ی سالم است که به رشد بهتر مغز کمک می کند. در واقع، ترکیب مواد موجود در آووکادو تا حدودی شبیه شیر مادر است.

می توانید آووکادو را با استفاده از یک چنگال، له کرده و آن را به کودک خود بدهید. یا می توانید گاکامول مخصوص نوزادان تهیه کنید. برای تهیه گاکامول مخصوص نوزادان، باید یک عدد آووکادو را با نصف قاشق چای خوری آب لیموی تازه، یک چهارم گوجه فرنگی بدون تخم و خرد شده و یک قاشق چایخوری گشنیز خرد شده مخلوط کنید.

موز

موز منبع بسیار خوبی از پتاسیم بوده و حاوی ویتامین B6، C، کلسیم و آهن است.

می توانید پوره ی موز و انبه تهیه کنید یا پوره موز و هلو را داخل مقداری ماست پر چرب ریخته و آن را به کودک خود بدهید.

بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است. رنگ آبی درخشان این میوه، به سبب وجود فلاونوئیدها است که برای چشم، مغز و حتی دستگاه ادراری کودک مفید هستند.

برای استفاده از بلوبری در وعده های غذایی کودک خود، می توانید بلوبری ها را داخل مخلوط کن ریخته و به خوبی مخلوط کنید و یک قاشق از این پوره آبدار را داخل ماست بریزید. همچنین می توانید مقداری کمپوت بلوبری را روی پوره برنج و شیر نارگیل بریزید.

تغذیه سالم نوزاد

کلم بروکلی

تغذیه سالم نوزاد
تغذیه سالم نوزاد

کلم بروکلی حاوی فیبر، اسید فولیک و کلسیم بوده و برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. بهتر است از همان ابتدا کودک خود را با طعم و مزه ی بروکلی آشنا کنید تا بتوانید گستره ی طعم های مورد پسند او را بیشتر کرده و لذت خوردن سبزیجات سبز را در او ایجاد کنید.

بروکلی را بخار پز کنید تا نرم شود و سپس آن را به قطعات کوچک برش بزنید تا برای خوردن کودک بی خطر باشد و در نهایت آن را سرد کرده و به کودک خود بدهید. چرا که معمولا کودکان بافت و طعم بروکلی را پس از خنک شدن بیشتر دوست دارند.

عدس

لوبیا و سایر حبوبات، حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر هستند. اما برخلاف حبوبات دانه بزرگ، دانه های کوچک عدس پس از پختن کاملا له شده و از همین رو برای خوردن کودکان مناسب است. همچنین یکی از ارزان ترین و سالم ترین غذاهایی است که می توانید تهیه کنید.

یکی از غذاهایی که می توانید برای نوزادان تهیه کنید، پختن عدس به همراه هویج خرد شده است. با بزرگ تر شدن فرزندتان می توانید عدس را به همراه اسفناج نیز بپزید و این غذای بسیار مغذی را به عنوان یک وعده ی غذایی به کودک خود بدهید.

تغذیه سالم نوزاد

گوشت

تغذیه سالم نوزاد
تغذیه سالم نوزاد

کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند تا گوشت به عنوان اولین غذا به کودک داده شود، چرا که گوشت و به خصوص گوشت قرمز و گوشت تیره ی مرغ و خروس، منبع عالی پروتئین، زینک و آهن است. علاوه بر این، نوزادان آهن موجود در گوشت را بسیار راحت تر از آهن موجود در غلات غنی شده با آهن جذب می کنند.

هنگامی که کودک شما خوردن غذاهای جامد را به تازگی شروع کرده باشد، بهتر است گوشت تیره ی بوقلمون یا مرغ را به صورت کامل در آب بپزید و پس از سرد شدن آن را داخل مخلوط کن، له کنید. برای رقیق تر شده آن می توانید مقداری آب، شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید و به کودک بدهید. با بزرگ تر شدن کودک، می توانید گوشت پخته و خرد شده را به لوبیای سبز خرد شده و کدوی سبز خرد شده اضافه کرده و به عنوان یک وعده غذایی کودک از آن استفاده کنید.

آلو

اگرچه آلو ظاهر فریبنده ای ندارد اما این میوه نرم، شیرین و سرشار از فیبر است. هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، تغییر بزرگی در سیستم بدن او ایجاد می شود و ممکن است به یبوست مبتلا شود. برای هضم بهتر غذا و کمک به حرکت روده ها، آلو را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

برای تهیه یک غذای طبیعی و شیرین، می توانید آلو را به تنهایی پوره کرده یا با غذاهای دیگری مانند جو دو سر، غلات یا سس سیب مخلوط کنید.

تغذیه سالم نوزاد

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از غذاهایی است که کودکان بافت و شیرینی آن را دوست دارند. این گیاه ریشه ای و رنگی، حاوی بتاکاروتن، ویتامین C و مواد معدنی مانند آهن و مس است.

برای تهیه ی یک وعده ی غذایی، می توانید سیب زمینی شیرین را به تنهایی پوره کنید یا با پوره های مرغ یا بوقلمون مخلوط کنید.

کدوی حلوایی

انواع کدوهای حلوایی که به رنگ نارنجی یا زرد هستند، فواید زیادی دارند. کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است که برای چشم ها بسیار مفید است. همچنین منبع عالی ویتامین C است. شیرینی طبیعی و بافت خامه ای مانند کدو حلوایی، بر جذابیت این گیاه زمستانی می افزاید.

برای تهیه ی یک غذای خوشمزه برای کودک خود، می توانید کدو حلوایی را پخته و گوشت آن را پوره کنید. با بزرگ تر شدن کودک، می توانید کدو حلوایی را تکه تکه کرده و آن را با نخود له شده و گوجه فرنگی و آب مرغ بپزید.

ماست

ماست خامه ای، سرشار از کلسیم و ویتامین D است که برای داشتن دندان ها و استخوان های سالم ضروری هستند. نوزادان از 4 تا 6 ماهگی و قبل از این که بتوانند شیر گاو بنوشند، می توانند ماست بخورند.

بهتر است نوزادان ماست ساده و بدون هیچ گونه قند اضافی بخورند. همچنین مصرف ماست با محیط کشت باکتریایی زنده، به تنظیم باکتری های خوب در دستگاه گوارش کودک کمک می کند. حتما باید از ماست پر چرب برای تغذیه نوزادان استفاده شود، چرا که آن ها به کالری حاصل از چربی نیاز دارند.

ماست را می توانید به تنهایی به کودک خود بدهید یا آن را با پوره ی انواع توت ها یا میوه ها ی تازه، سس سیب یا آووکادوی له شده مخلوط کنید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات