8 مورد که می تواند شیر مادر را تحت تأثیر قرار دهد – بخش دوم

0 583

8 مورد که می تواند شیر مادر را تحت تأثیر قرار دهد – بخش اول

5. کنترل هورمونی تولد:

در دوران شیردهی اکثر روش های کنترل بارداری هورمونی مناسب هستند. اما تعدادی از آن ها، به ویژه آن هایی که حاوی استروژن هستند، می توانند روی میزان شیر مادر تأثیر بگذارند. قرص های ضد بارداری مخصوص دوران بارداری که فقط پروژستین دارند (در مقابل پروژسترون و استروژن) به طور کلی برای مادران شیرده انتخاب بهتری است. آی یو دی میرنا، آمپول ضدبارداری (دپوپروورا) کاشت کپسول ضد بارداری (ایمپلنت) و قرص های شیردهی (مینی پیل) نمونه هایی از گزینه های کنترل بارداری فقط با پروژسترون هستند.

اگر نگران هورمون ها و شیردهی هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید و مشخص کنید که هنگام تصمیم گیری در مورد پیشگیری از بارداری پس از زایمان، حفظ شیر کافی برای شما مهم است.

6. سموم محیطی:

محیط اطراف یک زن – یا حتی مادرش – ممکن است در تولید شیر او نقش داشته باشد. یک مطالعه کوچک که در سال 2006 انجام شد نشان داد، دختران زنانی که در یک دره کشاورزی آلوده به سموم دفع آفات مکزیک بزرگ شده اند به نسبت آن هایی که در همان منطقه بالای تپه زندگی می کنند، بافت پستانی ناکافی (یا در بعضی موارد فاقد بافت پستانی) دارند.

دیانا وست، مشاور هیئت بین المللی و یکی از نویسندگان راهنمای مادر شیرده می گوید: “ما شاهد افزایش چشمگیری در تعداد زنانی هستیم که احتمالاً به دلیل آلودگی های زیست محیطی مشکلات اساسی دارند.” “مشاوران شیردهی در سراسر جهان گزارش می دهند که تعداد زنانی که نمی توانند شیر کافی تولید کنند افزایش یافته است.”

7. مشکلات اساسی باروری:

وست می گوید: “مداخلات پزشکی باعث می شود که افراد به صورت غیر طبیعی باردار شوند و این امر باعث می شود نوزادان از زنانی متولد شوند که عملکرد سیستم تولید مثل شان کامل نباشد.” “به عنوان مثال، بسیاری از زنان مبتلا به PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری که می تواند باعث مشکلات تخمک گذاری شود) همچنین بافت پستانی بسیار کمتری دارند و بافت غدد پستانی آن ها به خوبی تکامل پیدا نمی کند.”

چگونه می توان شیر مادر را افزایش داد
چگونه می توان شیر مادر را افزایش داد

8. وقفه طولانی مدت شیردهی در هنگام شب:

بسیاری از مادران تلاش می کنند تا شب ها به نوزادشان شیر ندهند تا نوزاد به خواب بیشتر در طول شب عادت کند و نیازی به شیر خوردن پیدا نکند. این طرز فکر اشتباه است، کمتر یا اصلا شیر نخوردن نوزاد در طول شب باعث کاهش هورمون پرولاکتین خون مادر می شود که تاثیر زیادی در تولید شیر دارد. نانسی هرست دکترای مشاور هیئت بین المللی (IBCLC) و دستیار مدیر برنامه شیر مادر در بیمارستان کودکان تگزاس در هوستون می گوید: ” مادر در صورت تخلیه نشدن سینه ها و شیر ندادن زود به زود، از نظر توانایی بالقوه در تولید شیر ضربه می خورد.”

چگونه می توان شیر مادر را افزایش داد

برای افزایش شیر مادر روش های بسیاری توصیه شده، ولی از مهم ترین آن می توان به افزایش دفعات شیر دهی و مدت زمان آن اشاره کرد. سیندی چاوز مشاور بین المللی شیردهی و تغذیه با شیر مادر در مکزیک می گوید که برای اکثر مادران، فقط افزایش تعداد دفعات شیردهی به افزایش حجم شیر کمک می کند.

او می گوید: “درک این مسئله که تهیه شیر مادر بر اساس نیاز و تقاضای نوزاد است بسیار راحت خواهد بود.” بیشتر نوزادان در سال اول زندگی خود به 8 تا 12 مرتبه شیردهی در طول شبانه روز نیاز دارند. بنابراین ساده ترین و موثرثرترین روش تولید شیر، شیردهی بیشتر است. پس دفعات شیردهی را تا حد امکان افزایش دهید.

گزینه دیگر: ملاقات با یک مشاور شیردهی است. فلیشا فلوید مشاور هیئت بین المللی (IBCLC) و رئیس انجمن ملی حامیان شیردهی می گوید: “بیشتر اوقات مادران اطلاعات غلطی در مورد تشخیص مقدار مناسب تغذیه نوزاد از متخصصان بهداشت، اعضای خانواده یا دوستانشان دریافت می کنند.” اگرچه ممکن است این افراد درست بگویند، اما نیازی نیست که آن ها اطلاعات پژوهش محور را مانند یک مشاور شیردهی در اختیار مادران بگذارند.

چگونه می توان شیر مادر را افزایش داد

تشخیص این که نوزاد شیر کافی دریافت می کند با تغذیه او از شیشه آسان است، با استفاده از شیشه شیر می توان از میزان دقیق تغذیه نوزاد مطمئن شد. در مورد پستان مادر اینطور نیست. نانسی هرست مشاور شیردهی می گوید: سینه مادر مشخص و مدرج نیست و نمی توان گفت در آن چه خبر است، گزینه دیگر این است که به جای اندازه گیری میزان شیردهی به دنبال یک سری نشانه باشید. ماریان نیفرت پزشک متخصص اطفال می گوید: “من قانون 4 را توصیه می کنم.” تا 4 روزگی نوزاد، مدفوع او با شیر مادر باید زرد و آبکی شود و باید حداقل چهار مرتبه اجابت مزاج در روز داشته باشد و این الگو باید حداقل برای مدت چهار هفته ادامه یابد.

همچنین نوزاد باید حداقل شش بار در روز ادرار کند و رنگ ادرار او باید شفاف باشد، نه زرد تیره. نوزاد تازه متولد شده باید در طول 24 ساعت حداقل هشت بار از شیر مادر تغذیه کند و مادر باید در هنگام شیردهی متوجه قورت دادن مکرر شیر توسط نوزاد شود. در صورت نگرانی از تغذیه مناسب نوزاد می توان برنامه وزن گیری ماهانه را برای او در نظر گرفت.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات