درمان آنفولانزای معده در کودکان نوپا چگونه است؟

0 167

درمان آنفولانزای معده

نوع درمان به علت اصلی آنفولانزای معده بستگی دارد. اگر نوزاد یا کودک دارای عفونت باکتریایی باشند، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. هرچند دارو برای گاستروانتریت ویروسی مفید نیست، زیرا هر عفونت ویروسی باید دوره خود را بگذراند.

-به فرزندتان داروی ضد درد ندهید، این کار می تواند بیماری او را طولانی تر کرده و عوارض جانبی جدی داشته باشد. اگر علائم فرزند شما شدید باشد، پزشک وی ممکن است داروی ضد تهوع تجویز کند.
اگر سن کودک بالای 3 ماه است و تب دارد و مریض احوال به نظر می‌رسد، در مورد مصرف مقدار مناسبی از استامینوفن با پزشک مشورت کنید.
هرگز به کودک آسپرین ندهید، زیرا باعث ایجاد سندروم ری (Reye`s Syndrome یک بیماری نادر اما کشنده) می‌شود.

درمان های خانگی آنفولانزای معده در نوزادان و کودکان نوپا

مراقبت در منزل، نقش قابل توجه و مهمی در بهبود سریع کودک شما دارد. مهم‌ ترین نگرانی که در ارتباط با ویروس معده وجود دارد اسهال ، استفراغ و تب است که می‌تواند به کم ‌‌آبی منتهی شود و در بچه‌های کوچک ‌تر، تبعات بدتر و حادتری به همراه دارد. نوزادانی که شیر مادر می خورند، باید با شیر بیشتری تغذیه شوند.
کودکان نوپا می توانند محلول های الکترولیت خوراکی که با عنوان محلول های آب رسان نمکی (ORS) شناخته می شوند (مانند Pedialyte) نیز استفاده کنند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، نیز می توانند از این محلول ها استفاده کنند. به کودک خود در طول روز مایعات بدهید .
از دادن نوشیدنی های شیرین، از جمله نوشابه و آب میوه هایی که غلظت قند بیشتری نسبت به محلول های الکترولیت کودکان دارند، خودداری کنید.

درمان آنفولانزای معده

درمان آنفولانزای معدهتغذیه نوزاد یا کودک نوپا هنگام ابتلا به آنفولانزای معده

اگر کودک در هنگام بیماری مشکلی در خوردن غذاهای جامد نداشته باشد، نباید میزان مصرف وعده‌های غذایی اش را محدود کرد. مصرف مواد غذایی سفت تا حدود زیادی به کنترل اسهال آب ‌دار کودکان کمک می‌کند. همچنین برای کاهش مشکلات گوارشی از غلات کامل، سیب‌زمینی، موز، سبزیجات پخته، ماست ساده و سیب استفاده کنید.

کودکان می‌بایست در طول دوره‌های اسهال به تغذیه معمول خود ادامه دهند با این تفاوت که باید از مصرف غذاهایی که حاوی مواد قندی ساده (مانند ژلاتین طعم دار) می‌باشند اجتناب کنند، زیرا مواد قندی می تواند علائم آنفولانزای معده را بدتر کند. گاستروانتریت به طور موقت به روده کوچک آسیب می رساند و هضم غذاهای شیرین را دشوار می کند.

اسهال یکی از علائم رایج ویروس آنفولانزای معده است. این عارضه ناخوشایند ممکن است با خوردن برخی از غذا‌های خاص تسکین پیدا کند. یکی از رژیم‌های شایع در چنین مواقعی رژیم بِرَت (BRAT) نام دارد. این رژیم حاوی موز، برنج، سس سیب و نان تست است.

نان تست خشک‌شده و موز از پرطرفدارترین انتخاب‌ها هستند، زیرا بیمار با مصرف این رژیم درد معده اش آرام می‌گیرد. معمولاً در زمان اسهال نباید میوه مصرف کرد، اما موز یکی از میوه‌هایی است که برای این بیماری بسیار مفید است. اگر سس سیب را انتخاب می‌کنید، حتماً سس سیب پوست کنده پوره شده باشد نه سیب با پوست تکه ‌شده، زیرا سیب معمولی می‌تواند علائم اسهال را بدتر کند.

بسياری از مطالعات نشان داده‌اند که ادامه دادن رژيم غذايی معمولی کودک، مدت اسهال را کاهش می‌دهد. زیرا این مواد مغذی گوارش را تقویت می کند و برای بهبود بیماری لازم است.

برخلاف دوران بیماری که کودک بی اشتها است ، پس از بیماری به طور واضح اشتهای کودک بیشتر می شود . این زمان بهترین فرصت برای جبران وزن از دست رفته کودک در دوران بیماری است. باید حتماً از این فرصت استفاده کنید. تعداد وعده های غذایی کودک را بیشتر و مقوی تر کنید.

چگونه می توانم از ابتلای فرزندم به آنفولانزای معده پیشگیری کنم؟

پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است. هر بار که پوشک بچه را تعویض می کنید باید دستان خود را بشویید تا از انتشار عفونت پیشگیری کنید. همچنین قبل از صرف غذا، دست‌ها را کاملا با آب گرم و صابون بشوئید، ضد عفونی کننده دستی میکروب ها را نمی کشد. خوب است که در طول روز دست کودک خود را چندین مرتبه بشویید.

واکسن روتاویروس معمولا در دو مرحله به نوزادان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری داده می شود:

• اولین مرحله هنگامی است که نوزاد شما دو ماه از سنش گذشته باشد.

• دوز دوم هنگامی است که نوزاد شما سه یا چهار ماهه شده باشد. واکسن به کودکان 8 ماه یا بالاتر داده نمی شود.

درمان آنفولانزای معده

درمان آنفولانزای معدهچگونه می توانم از شیوع آنفولانزای معده به بقیه خانواده خود جلوگیری کنم؟

به یاد داشته باشید علائم آنفولانزای معده یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود. شما مسری هستید قبل از این که حتی علائمی داشته باشید. حتی بعد از بهبود نشانه‌های بیماری، شما می‌توانید تا دو هفته مسری باقی بمانید. بنابراین هریک از اعضای خانواده پیش از صرف هر وعده غذایی و بعد از رفتن به دستشویی باید دست‌هایشان را آب گرم و صابون بشویند.

-از لوازم و وسایل شخصی جداگانه ای در اطراف خانه خود استفاده کنید. از خوردن لوازم غذاخوری، لیوان های نوشیدنی و بشقاب هم اجتناب کنید. از حوله های جداگانه در حمام استفاده کنید.

– سطوح سخت مانند کانتر، شیرهای آب و دست گیره ها را با ترکیبی از 2 فنجان سفید کننده به یک سطل (3.8 لیتر) آب ضدعفونی کنید.

– فاصله را حفظ کنید، در صورت امکان از تماس نزدیک با افراد دیگر اجتناب کنید.

– پرهیز غذایی ایمن داشته باشید.

– اگر به بیماری آنفولانزای معده مبتلا هستید، اجازه دهید شخص دیگری غذا را آماده کند.

– مواد غذایی تان را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات