چه علایمی در نمودار رشد می توانند نگران کننده باشند؟

کاهش نمودار رشد نوزاد

0 1,075

اگر صدک نوزاد به یک باره به صورت قابل توجهی تغییر پیدا کند، نگران کننده است. برای مثال، اگر رشد نوزاد مطابق صدک 50 باشد ولی ناگهان به صدک 15 تنزل پیدا کند، نیاز به بررسی پزشکی خواهد داشت.

کاهش نمودار رشد نوزاد
کاهش نمودار رشد نوزاد

بیماری جزئی یا تغییر در الگوی غذایی نوزاد، می تواند باعث کاهش جزئی در صدک او شود و در این موارد باید برای مدتی رشد نوزاد را با دقت بیشتری پیگیری کرد.

اگر نوزاد بیماری خاصی نداشته باشد و در حالی که قد او رشد می کند، افزایش وزن کمتری داشته باشد، ممکن است پزشک توصیه کند تا تعداد دفعات شیردهی او را افزایش دهید. در این حالت، باید در بازه های زمانی کوتاه تری به پزشک مراجعه کنید تا از وزن گیری مناسب نوزاد خود مطمئن شوید.

نمودار رشد نوزاد چیست؟

آتلیه نوزاد

مواردی نیز وجود دارد که کاهش یا افزایش سریع تر، می تواند علامت خوبی باشد. برای مثال، اگر نوزاد کمبود وزن داشته باشد، در این حالت اگر افزایش وزن نسبت به افزایش قد سریع تر شود، می تواند علامت خوبی باشد.

همچنین بودن در پایین ترین یا بالاترین صدک نمی تواند دلیلی برای نگرانی باشد. برای مثال، اگر نوزاد قد بسیار کوتاهی دارد و والدین او نیز هر دو قد نسبتا کوتاهی دارند، رشد این نوزاد در میان 5 درصد پایینی می تواند کاملا طبیعی باشد.

اما اگر قد نوزاد بسیار کوتاه باشد ولی والدین او قد متوسط یا بلندی داشته باشند، یا اگر وزن نوزاد بسیار کم باشد ولی وزن والدین او متوسط و یا بیشتر از حد متوسط باشد، به این معنی است که مشکلات هورمونی یا ژنتیکی در راه رشد نوزاد وجود ندارد.

کاهش نمودار رشد نوزاد

همچنین، اگر وزن نوزاد در 5 درصد بالایی نمودار قرار بگیرد، پزشک دقت بیشتری در رشد او کرده و احتمالا توصیه هایی را در رابطه با شیر خوردن او برای شما خواهد کرد تا از چاقی نوزاد پیشگیری شود.

اگر اندازه ی سر نوزاد خیلی کوچک تر از حد متوسط باشد، نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد تا از رشد و توسعه ی مغز نوزاد اطمینان حاصل شود، چرا که رشد مغزی نوزاد ارتباط مستقیمی با اندازه ی جمجمه او دارد. اگر اندازه ی دور سر نوزاد خیلی بیشتر از حد متوسط باشد، باید ارزیابی های بیشتری توسط پزشک انجام گیرد تا از عدم وجود مایع اضافی در مغز (یک بیماری با نام هیدروسفالی) مطمئن شود.

میزان ارتباط وزن تولد با رشد نوزاد

کاهش نمودار رشد نوزاد
کاهش نمودار رشد نوزاد

وزن تولد تاثیر چندانی بر رشد نوزاد ندارد. در واقع، ژن ها وزن نوزاد تازه متولد شده را تعیین نمی کنند، ولی جثه ی بزرگ سالی آن ها را تعیین می کنند. نوزادان ریزه اندام گاهی در بزرگسالی بلند بالا و نیرومند می شوند و نوزادانی که جثه ی بزرگی دارند، ممکن است در بزرگسالی لاغر و نحیف شوند.

والدین نوزاد، بهترین شاخص در وزن گیری و اندازه ی قد نوزاد هستند و قد و وزن نوزاد در بزرگسالی همانند قد و وزن والدین خود خواهد بود.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات