جدول وزن گیری نوزاد – بخش دوم

0 1,242

جدول وزن گیری نوزاد – بخش اول

وزن طبیعی نوزاد 3 ماهه

وزن طبیعی برای یک نوزاد 3 ماهه دختر بین 4.4 تا 7.8 کیلوگرم و پسر 4.8 تا 8.3 کیلوگرم است.

صدک 50 (درست وسط نمودار) برای دختران 3 ماهه حدود 5.8 کیلوگرم و برای پسران 6.4 کیلوگرم است.

برای درک بهتر رشد مناسب فرزند خود به این روش توجه کنید: وزن بیشتر نوزادان در حدود 4 ماهگی، دو برابر و در 12 ماهگی سه برابر هنگام تولد می شود.

آیا به نوزاد زیر 6 ماه که رشد خوبی ندارد، می توان غذای کمکی داد؟

جواب کوتاه، خیر است. از نظر سازمان های مهم بهداشتی، از جمله سازمان بهداشت جهانی، آکادمی طب کودکان و آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی، غذای کمکی برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی شود.

اغلب یک مشکل اساسی برای نوزادانی که در این سن رشد خوبی ندارند، وجود دارد که باید به آن توجه شود. شروع غذای کمکی به تنهایی مشکل را برطرف نمی کند، حتی ممکن است منجر به آسیب بیشتر شود.

وزن گیری کند نوزاد ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

– دریافت تغذیه (کالری) کم

– جذب ناکافی غذا

– متابولیسم بالا

– عوامل وراثتی (ضعیف بودن پدر و مادر)

آگاهی پزشکی در مورد به روزترین اطلاعات نمودارهای وزن گیری و تغذیه کودک، در هنگام مرور مسائل مربوط به وزن کودک بسیار موثر است.

وزن گیری نوزاد

بارداری در دوران شیردهی

8 مورد که می تواند شیر مادر را تحت تأثیر قرار دهد

شیردهی مادران مبتلا به کرونا COVID-19

اقدامات لازم برای نوزادان با رشد کم

کارهای زیادی وجود دارد که می توان برای حمایت از رشد طبیعی و سالم نوزادان انجام داد:

– تماس با مشاور شیر دهی

وزن گیری کند یا رشد نامناسب نوزادان (که از شیر مادر تغذیه می شوند)، لزوما به معنای ناکافی بودن شیر مادر نیست. گاهی شیرخوار به درستی سینه مادر را به دهان نمی گیرد و نمی تواند به خوبی میک بزند و به اندازه کافی شیر بخورد. وجود شکاف لب یا سق دهان و همچنین لکنت زبان نیز ممکن است منجر به اختلال در تغذیه شود، در این موارد منحنی رشد افت می کند و نوزاد ممکن است در کوتاه مدت به شیر خشک نیاز پیدا کند. اما تغذیه با شیر مادر همیشه بهترین (و همچنین آسان ترین) گزینه است. مراجعه به یک مشاور شیردهی می تواند اولین قدم عالی برای بازگشت به مسیر درست و کمک به تغذیه نوزاد با شیر مادر باشد.

– آزمایش کیفیت شیر مادر

شما می توانید در صورتی که نوزاد به طور مناسب وزن نمی گیرد، نمونه ای از شیر خود را به آزمایشگاه تولید شیر ارسال کنید. این سازمان ترکیب شیر مادر را آنالیز کرده و به شما می گوید که چربی موجود در آن چقدر است. با افزودن قرص یونجه و روغن بوراگ (گل گاوزبان) به رژیم غذایی مادر می توان سطح چربی شیر او را افزایش داد. مصرف غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی سالمون، گردو و بذر کتان نیز برای افزایش چربی شیر مادر مفید است.

– استفاده از شیر خشک

در صورتی که نوزاد نیاز به مکمل داشته باشد، لازم نیست شیر خشک هایی با مارک ناشناس تهیه کرد. انواع برندهای معتبر شیرخشک در بازار موجود است و حتی نسخه های خانگی آن نیز می تواند به سلامت روده دست نخورده نوزاد و رشد خوب او کمک کند.

وزن گیری نوزاد

– تغذیه با مواد غذایی مقوی

در صورتی که کودک 6 تا 12 ماهه رشد خوبی نداشته باشد، برای تقویت بیشتر باید در کنار تغذیه کافی با شیر مادر یا شیر خشک، به او غذای جامد نیز داده شود.

موز، آووکادو، کدو حلوایی، زرده تخم مرغ، کرم نارگیل و حتی گوشت های ارگانیک همگی غذاهای عالی و مغذی برای کودک هستند و به او کمک می کنند تا در نمودار وزن گیری به سمت بالا رشد کند.

– تقویت سیستم گوارش نوزاد

شما همچنین می توانید با تقویت سیستم گوارشی نوزاد، باعث افزایش سرعت جذب غذا شوید. شیر مادر یک روش عالی برای بهبود و تسکین روده نوزاد است. برخی از نوزادان برای کمک به هضم و جذب مواد مغذی به پروبیوتیک نیاز دارند. می توان با قرار دادن قطره ی پروبیوتیک روی نوک پستان، انگشت یا پستانک، آن را مستقیم به رژیم غذایی نوزاد اضافه کرد. افزون بر آن شما می توانید برای دریافت باکتری های خوب به نوزادان بالای 6 ماه، مواد غذایی تخمیر شده (مصرف کواس چغندر راحت و به صورت مایع است) و سایر غذاهایی که به طور طبیعی حاوی پروبیوتیک هستند، مانند موز نارس بدهید.

– ماساژ نوزاد

بر اساس یافته های بسیاری از پژوهش ها، ماساژ یکی از روش هایی است که به رشد و افزایش وزن نوزادان کمک می کند. مطالعه ای به منظور بررسی اثر ماساژ بر روند رشد جسمی نوزادان کم وزن انجام شد و نشان داد، نوزادانی که ماساژ داده می شوند، 47 درصد وزن گیری بهتری نسبت به نوزادان دیگر دارند. در طی پژوهشی دیگر، نوزادانی که ماساژ دریافت می کردند، نه تنها هر روز وزن بیشتری اضافه می کردند، بلکه آگاهی بیشتری داشتند و مهارت های حرکتی آن ها نیز افزایش یافته بود.

نمودار وزن گیری نوزاد: حرف آخر

همه نوزادان مانند دانه های برف (که هیچ کدام شبیه هم نیستند) با هم متفاوت هستند. تا زمانی که نوزاد به طور پیوسته در امتداد الگوی منحنی خود رشد کند، جای نگرانی وجود ندارد. اما در موارد اختلال در رشد نیز خیال تان آسوده باشد، زیرا با انجام چند راهکار ساده و طبیعی می توان نوزاد را به گونه ای تقویت کرد تا بدنی درشت، قوی و سالم داشته باشد.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات