کم آبی بدن نوزاد

1 1,919

کم آبی بدن نوزاد

اگر نوزاد شما در معرض دمای شدید و یا از دست دادن آب بدن به دلیل استفراغ یا اسهال باشد، داوطلب اصلی کم آبی بدن می شود. این مقاله نشانه ها، علائم و راه های عملی مراقبت نوزاد در ابتلا به این شرایط و همچنین درمان کم آبی خفیف را نشان می دهد.

کم آبی چیست؟

همه ما در طول روز آب را از طریق مختلفی از جمله عرق، ادرار، مدفوع و اشک بدن از دست می دهیم. مایعات بدن و نمک های آن از طریق مایعاتی که می نوشیم و رژیم غذایی که در طول روز دنبال می کنیم جایگزین می شوند و به ما کمک می کنند تا آب بدن خود را به حد لازم برسانیم. نوزادان مقادیر زیادی مایعات و نمک ها را از طریق فعالیت بدنی طولانی مدت در داخل یا خارج از خانه با تعرق از دست می دهند. اگر نوزاد شما ناخوش است و تب، اسهال یا استفراغ دارد، می تواند دلیلی برای کم آبی بدن باشد. همچنین، بیماری های خاص منجر به دشواری نوشیدن آب یا مایعات دیگر می شود که می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

کم آبی بدن نوزاد

کم آبی بدن نوزادکمبود آب بدن در نوزادان چقدر شایع است؟

هنگامی که نوزاد مایعات کافی را برای جبران آب از دست رفته بدن مصرف نکند، کمبود آب بدن رخ می دهد. نوزادان نسبت به بزرگسالان مستعد کمبود آب بدن هستند، به ویژه هنگامی که به ویروس معده یا گاستروانتریت مبتلا هستند. از آنجا که بدن کوچک نوزاد قادر به ذخیره مایعات زیادی نیست، می تواند فورا به کم آبی بدن مبتلا شود. نوزاد کم آب باعث اضطراب و نگرانی والدین می شود اما اگر خفیف باشد، باید به آن رسیدگی شود و به سادگی قابل درمان است و می توان از یک بیماری جدی جلوگیری کرد.

نوزاد به چه مقدار مایعات به نیاز دارد؟

به عنوان یک نوزاد تازه متولد شده، نوزاد شما مایعات مورد نیاز خود را از طریق شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند. در این مقطع زمانی (تا سن 6 ماهگی)، سطح فعالیت آنها کاملاً محدود است. به محض عبور از این آستانه، شما مواد غذایی را به صورت جامد یا نیمه جامد آغاز کنید و مقداری آب از یک فنجان به نوزاد بدهید. آب میوه رقیق شده (نسبت 1 واحد آب میوه به 10 واحد آب) می تواند به تغذیه مایعات نوزاد کمک کند. نوشیدنی های قندی، نوشیدنی های گرم و هر نوع نوشیدنی حاوی شیرین کننده های مصنوعی باید تا زمانی که حداقل یک سال سن از نوزادان دور نگه داشته شود.

کم آبی بدن نوزاد

کم آبی بدن نوزادعلائم و نشانه های کم آبی در نوزادان تازه متولد شده

یک نشانه مطمئن از کمبود آب بدن در نوزادان تازه متولد شده، کاهش تعداد کهنه مرطوب و پوشک نوزاد است. کم آبی بدن بر کل بدن تأثیر می گذارد، بنابراین از نزدیک مراقب سطح فعالیت نوزاد خود باشید، زیرا ممکن است بخواهد بیش از معمول بخوابد. نشانه ها و علائم کم آبی بدن به شرح زیر است:

_ادرار تیره و بودار

_ بی حالی

_ادرار نکردن شش ساعت یا بیشتر

_ خشکی لب و دهان

_ عطش زیاد

_ اشک کم یا بدون اشک

_سردرد و سرگیجه

در زیر علائم کم آبی شدید وجود دارد:

_چشم های فرو رفته

_کج خلقی شدید و خواب آلودگی

_ ملاج فرو رفته (نقاط نرم روی سر نوزاد)

_ دست و پاهای سرد و دانه زده

علل و درمان کم آبی در نوزادان

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات