سوزش سر دل در بارداری

0 388

در بارداری برخی از علائم سبب احساس ناراحتی می شوند؛ بعضی از این مسایل با مراقبت ها بهبود پیدا می کنند و از شدت شان کاهش می یابد اما بعضی ها تا پس از زایمان نیز با مادر همراه هستند.

سوزش سر دل در بارداری احتمال بالایی دارد و در حدود 80 درصد از زنان باردار ایجاد می شود. این مشکل بی ضرر است، اما می تواند دردناک و آزار دهنده باشد.

سوزش سر دل احساس سوزشی است که غالباً از پایین استخوان سینه تا انتهای گلوی شما گسترش می یابد. اسید معده شما در مری جمع شود. این اسید ممکن است به عقب (رفلاکس) درون گلو یا دهان شما جاری شود و طعم ترش و تلخی به جای بگذارد.

سوزش سر دل واقعا ناراحت کننده است و متأسفانه ممکن است یکی از این عوارض بارداری باشد که سبب شب بیداری شما شود. اما خوشبختانه، سوزش سر دل معمولاً با زایمان، از بین می رود.

سوزش سر دل در بارداری

سوزش سر دل در بارداریچه عواملی باعث سوزش سر دل در بارداری می شود؟

تغییرات هورمونی و جسمی در بدن شما می تواند باعث سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده شود.

افزایش هورمون پروژسترون باعث شل شدن عضلات شکم (رحم) می شود تا راهی برای رشد کودک شما وجود داشته باشد. این هورمون همچنین می تواند دریچه ای را که مری را از معده جدا می کند، شل کند. این به اسیدهای معده اجازه می دهد تا از معده شما خارج و باعث سوزش شوند.

پروژسترون همچنین انقباضات مانند موج معده شما را کند و روند هضم شما را ضعیف می کند.

در حاملگی البته در ماه های بالا، جنین در حال رشد معده را به سمت بالا هل می دهد. این هضم را کند می کند و اسیدها را از معده به داخل مری شما سوق می دهد.

اگر دارای شرایط زیر هستید، به احتمال زیاد دچار سوزش سر دل و سوء هاضمه می شوید:

قبل از بارداری احساس سوزش سر دل کرده اید

شما در سه ماهه سوم بارداری خود هستید

پیش از بارداری هم دچار این مشکل بوده اید

بارداری دوقلو یا چند قلویی دارید.

تسکین سوزش سر دل در بارداری

شما می توانید برای تسکین سوزش سر دل کارهای زیادی انجام دهید، اگرچه بعید است بتوانید به طور کامل از شر آن خلاص شوید.

محرک های اصلی خوردن بیش از حد و دراز کشیدن خیلی زود بعد از غذا است. تقریباً هر سه ساعت، کمی غذا بخورید تا از خوردن وعده های غذاهای بزرگ خودداری کنید.

سوزش سر دل در بارداریسوزش سر دل در بارداری

راهکارهای بهبود وضعیت گوارش

مواد غذایی و نوشیدنی را که به راحتی هضم می کنید؛ پیدا کنید. این یعنی از خوردن غذاهای سنگین، پر چرب یا پر ادویه، شکلات، آب میوه ها به خصوص صنعتی، نوشیدنی های گازدار و کافئین دار صرف نظر کنید. ممکن است لازم باشد که آزمایش کنید که کدام غذا و نوشیدنی باعث سوزش معده شما می شود.

اگر سیگار می کشید، سعی کنید جلوی آن را بگیرید. سیگار کشیدن دریچه بین معده و مری را آرام می کند و باعث می شود که رفلاکس اسید بیشتر اتفاق بیفتد. سیگار کشیدن برای جنین شما نیز مضر است.

خم شدن بیش از حد یا یکباره دولا شدن نیز می تواند باعث سوزش سر دل شود، به خصوص هنگام غذا خوردن. سعی کنید وضعیت خوبی داشته باشید و در وعده های غذایی یا هنگام غذا خوردن بنشینید، بنابراین فشار را از معده خود بر می دارید.

اگر سوزش معده شما در شب بدتر است، سعی کنید در سه ساعت قبل از خواب، چیزی نخورید و ننوشید.

سطح تشک خود را در حدود 10 تا 15 سانتی متر بالاتر ببرید و یک شیب ایجاد کنید یا قسمت فوقانی بدن خود را با برخی بالشتک یا بالش ها بالاتر ببرید. جاذبه، به نگه داشتن اسیدهای معده در جایی که باید باشد و به هضم شما نیز کمک می کند.

برخی داروهای خاص برای مسایل دیگر می توانند سوزش معده را بدتر کنند، برای نمونه داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی. اگر نگران داروی خود هستید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سوزش سر دل در بارداری

درمان سوزش سر دل در بارداری

طیف وسیعی از درمان های بدون نسخه برای سوزش سر دل وجود دارد. همیشه قبل از خرید از پزشک معالج، ماما یا داروساز سوال کنید. برخی از روش های درمانی ممکن است برای شما و جنین ناامن باشد یا می تواند باعث ناراحتی شکم یا مشکلات گردش خون و تنفس شود.

اگر شما در دوران بارداری دچار دردهای زیاد معده شدید، باید نزد پزشک بروید در موارد نادر ممکن است شخص دچار زخم معده یا مشکلات دیگر گوارشی شده باشد و ربطی به بارداری نداشته باشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات