همه چیز درباره HCG هورمون گنادوتروپین انسانی – بخش دوم

0 333

سقط جنین

با از دست دادن بارداری قبل از 20 هفته حاملگی، سقط رخ می دهد. بعضی اوقات سطح پایین HCG می تواند نشان گر سقط جنین باشد. اگر بارداری منجر به رشد جنین نشود، سقط اتفاق میفتد. سطوح HCG ممکن است در ابتدا در این شرایط افزایش یابد، اما بعد از آن دیگر افزایش نمی یابد. علائم متداول مبنی بر سقط جنین عبارت اند از:

– خونریزی واژینال

– درد های شکمی

– لکه بینی یا لخته

– توقف علائم بارداری

– ترشح مخاط سفید / صورتی

بارداری پوچ

بارداری پوچ به شرایطی می گویند که یک تخمک بارور به دیواره رحم متصل می شود، اما جنین رشد نمی کند. هنگامی که ساک حاملگی ایجاد می شود، جفت هورمون HCG را تولید می کند، اما از زمان توقف رشد جنین این دیگر سطح هورمون افزایش نمی یابد.

بارداری پوچ در اوایل بارداری رخ می دهد و بیشتر زنان قبل از این که بدانند باردارند این اتفاق برایشان میفتد. در این شرایط فرد معمولاً علائم عادت ماهانه معمول خود را تجربه می کند و تصور می کند که این علائم دوره قاعدگیش است. با این حال برای تشخیص بارداری پوچ، فرد باید یک آزمایش بارداری زودهنگام دهد تا حضور HCG تشخیص داده شود.

سطح HCG

سطح HCGبارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی زمانی اتفاق میفتد که تخمک بارور شده در لوله فالوپ باقی بماند و رشد خود را در آن جا ادامه دهد. این یک وضعیت خطرناک و تهدید کننده حیات است، زیرا ممکن است باعث پاره شدن لوله فالوپ و خونریزی بیش از حد شود. سطح پایین HCG می تواند به تشخیص حاملگی خارج رحمی کمک کند. در ابتدا علائم حاملگی خارج رحمی می تواند مشابه بارداری طبیعی باشد، اما با پیشرفت بارداری خارج رحمی موارد زیر پیش می آید:

– درد شکم یا لگن که با لمس یا حرکت بدتر می شود (ممکن است درد ابتدا در یک سمت از شکم شدید باشد و سپس به قسمت های دیگر هم کشیده شود)

– خونریزی شدید واژینال

– درد شانه ناشی از خونریزی داخلی (درد به دلیل پاره شدن لوله و تحریک صفاق در ناحیه ای بین سینه و شکم ایجاد می شود)

– درد در حین معاینه لگن

– سرگیجه، ضعف یا غش کردن به دلیل خونریزی داخلی

– علائم شوک

سطح HCG

سطح پایین HCG چگونه درمان می شود؟

متأسفانه، هیچ درمانی برای سطح پایین HCG وجود ندارد، هر چند که فقط پایین بودن سطح این هورمون مشکل زا نیست و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

اگر سطح پایین HCG به دلیل سقط جنین باشد، در صورت باقی ماندن بافت حاملگی در رحم، فرد باید درمان شود. اگر هیچ بافتی جا نمانده باشد، به درمان نیازی نخواهد بود.

در صورت وجود بافت حاملگی در رحم زن، سه گزینه درمانی موجود است:

– می توان منتظر ماند تا بافت به طور طبیعی دفع شود.

– برای کمک به دفع بافت، می توان دارو مصرف کرد.

– می توان بافت را با عمل جراحی جدا کرد.

پزشک با شما درباره انتخاب بهترین روش درمانی صحبت خواهد کرد.

درمان های مربوط به بارداری خارج رحمی مشابه درمان سقط هستند. در درمان بارداری خارج رحمی داروهایی برای جلوگیری از ادامه رشد جنین مصرف می شود. در صورت نیاز به عمل جراحی، پزشک معمولا لوله فالوپ درگیر و همچنین بافت حاملگی را جدا می کند.

نگرش به سطح پایین هورمون HCG

سطح پایین HCG به تنهایی علت نگرانی نیست. عوامل زیادی وجود دارند که بر روی سطح این هورمون تأثیر می گذارند، دامنه طبیعی سطوح این هورمون بین زنان مختلف بسیار متفاوت است. در صورت نگرانی، پزشک سطح HCG را بررسی می کند. حتی اگر سطح هورمون پایین بماند، کاری نمی شود انجام داد. بخاطر بسپارید که سطح پایین HCG تقصیر شما نیست.

در صورتی که سقط جنین علت پایین بودن سطح HCG باشد، منجر به باردار نشدن نمی شود و فرد در آینده قادر به بارداری خواهد بود. اگر فرد به دلیل بارداری خارج رحمی، لوله فالوپ را از دست داده باشد، باروری او نباید تا زمانی که لوله دیگر کار می کند، به میزان قابل توجهی تغییر کند. حتی اگر این امر باعث ناباروری فرد شود، فن آوری های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) می تواند به بارداری موفقیت آمیز کمک کند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات