10 نکته ی مراقبت از بارداری در فصل زمستان

0 572

بارداری در زمستان گاه برای برخی از مادران دشوار می شود؛ آنها در معرض عفونت ها، سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می گیرند و سردی هوا نیز می تواند منجر به دردهایی شود که کار را برای مادران باردار سخت می کند. با توجه به محدودیت مصرف دارو در دوران بارداری، مراقبت نیاز به توجه خاصی دارد.

مراقبت از بارداری در فصل زمستان باید در همه ی جوانب انجام شود؛ شما باید به خوردن مواد غذایی، مرطوب نگه داشتن پوست، پوشاک، بالا بردن سطح ایمنی بدن و موارد دیگر دقت کنید. در اینجا برخی از موارد مهم را به شما توضیح می دهیم تا بتوانید زمستانی راحت را سپری کنید.

بارداری در زمستان

بارداری در زمستان1. یک لباس بافت بپوشید

راحت و گرم بودن در فصل زمستان جزء مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. شما باید بدن تان را گرم نگه دارید. یک لباس بافت گزینه ای عالی است زیرا می تواند شکم و پهلوهای شما را در بر بگیرد. بافت منعطف است و شما در آن راحت هستید به سمت کت های گرم اما محکم و سفت نروید؛ زیرا برای بارداری مناسب نیستند؛ مگر اینکه بخواهید آن را روی لباس بافت خود بپوشید. لباس کوتاه انتخاب نکنید که با هر بار بلند شدن و نشستن بالا برود و پهلوها و زیر شکم شما سرد شود.

2. مقدار زیادی آب بنوشید

زمستان با آب و هوای سرد خود باعث می شود که ناخودآگاه مادران باردار از خوردن آب به میزان کافی خودداری یا آن را فراموش کنند. از آنجایی که زمستان خشک است، بدن در طول زمستان به آب اضافی احتیاج دارد. سعی نکنید آب را با نوشیدنی های دیگر جایگزین کنید. اگر چه آب نارگیل یا آب میوه ها بسیار مفید هستند اما بهترین راه برای مرطوب نگه داشتن بدن، نوشیدن آب است. اگر احساس می کنید برای نوشیدن آب نیاز به یادآوری دارید، تلفن همراه خود را زنگ بگذارید تا یادتان بیاید. شما باید مقدار آب مورد نیاز بدن خود را هر روز تامین کنید. کم آبی می تواند منجر به زایمان زودرس و مشکلات دیگر شود.

3. واکسن آنفولانزا بزنید

توصیه می شود که واکسن آنفولانزا بزنید. بهتر است که از پزشک متخصص خود بخواهید بهترین واکسن را به شما معرفی کند تا برای خودتان و جنین تان بی خطر باشد.

بارداری در زمستان4. پوشش کامل داشته باشید

هر چه زمستان شدیدتر و سردتر می شود، زنان باردار باید لایه های اضافی لباس بپوشند تا کامل گرم شوند. از شال و کلاه و روسری های گرم غافل نشوید. اگر قصد تردد به مکانی را دارید که فکر می کنید آنجا گرم تان می شود یک لباس دکمه دار بپوشید تا وقتی خواستید از مکان گرم بیرون بیاید دوباره خود را گرم کنید.

بارداری در زمستان

5. ورزش منظم

وقتی هوا سرد می شود، پیاده روی آسان نیست زیرا سرما و یخبندان سبب می شود که ریه ها پر از هوای سرد شود. برای خانم های باردار این کار بسیار سخت تر است؛ شما می توانید برخی از تمرین ها و ورزش های خانگی مناسب را جایگزین پیاده روی بیرون از منزل کنید. می توانید یک استخر سرپوشیده بروید یا یک سالن ورزشی مناسب پیدا کنید. اگر باز هم برای تان سخت بود لوح های فشرده ی ورزشی را بخرید، یک تشکچه پهن کنید و ورزش کنید.

6. دستان خود را مرتب بشویید

شستن دست ها به طور مرتب بهترین راه برای از بین بردن میکروب ها است. اگر بیرون از منزل کار می کنید یا برای گردش بیرون می روید، از ژل های ضد عفونی کننده استفاده کنید. پس از هر بار دستشویی رفتن و پیش از خوردن هر غذایی دستان خود را به درستی بشویید.

آتلیه بارداری در شرق تهران

آتلیه بارداری در تهرانپارس

بهترین سونوگرافی تهران

7. تا جایی که ممکن است خانه بمانید

هنگام بارداری، بدن شما نسبت به بیماری ها حساس تر و آسیب پذیرتر است. در صورتی که بدن شما در معرض شرایط بد آب و هوایی باشد؛ این مساله می تواند برای شما و جنین تان مضر باشد. برخی از زنان باردار به خاطر سردی هوا دچار سرفه و سرماخوردگی می شوند و مراقبت برایشان سخت می شود. بدن حساس زنان در بارداری به محض خروج از منزل گرم، نیاز به زمان برای پذیرش هوای سرد خارج از خانه دارد، همه ی رفت و آمدها و کارهای غیر ضروری خود را به خصوص در روزهای سردتر به تعویق بیندازید تا هوا بهتر شود.

8. سرماخوردگی را درمان کنید

بیشتر خانمهای باردار نگران استفاده از دارو در بارداری هستند و می ترسند که دارو برای فرزندشان مضر باشد. این ترس معقول و طبیعی است. اما اگر سرماخوردگی شما بیشتر از 3 روز متوالی طول کشید حتما نزد پزشک بروید تا او داروهای ایمن در بارداری را برای شما تجویز کند. اجازه ندهید تا سرماخوردگی در بدن شما ماندگار شود.

بارداری در زمستان

بارداری در زمستان9. از مرطوب کننده پوست استفاده کنید

پوست در بارداری خشک می شود و سرمای زمستان نیز باعث از بین رفتن رطوبت و خشکی بیشتر می شود. خشکی پوست سبب خارش و ترک های پوستی می شود. بنابراین شما نیاز به مراقبت ویژه ای دارید. برای حمام کردن از آب ولرم استفاده کنید و با آب خیلی گرم استحمام نکنید. بی درنگ پس از حمام، پوست خود را با مرطوب کننده، آبرسانی کنید. مقداری مرطوب کننده روی آرنج، دست ها، شکم و حتی قفسه ی سینه ی خود بزنید. از برندهای مناسب کرم خریداری کنید.

10. رژیم غذایی خود را بررسی کنید

زمستان مملو از بیماری های مختلف است که رایج ترین آنها آنفولانزا و آبریزش بینی است. میوه ها را در روند تغذیه خود بگنجانید. میوه ها و سبزیجات تازه بدن را برای مبارزه با بیماری ها تقویت کرده و همچنین بدن را هیدارته می کنند. زغفران در رژیم غذایی یا شیر می تواند سبب گرم شدن و محافظت از بدن شما شود.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات