کشیدن دندان در دوران بارداری

0 492

کشیدن دندان هیچ گاه یک روش درمانی خوشایند برای کسی نبوده، اما این تجربه به ویژه در بارداری آزاردهنده است. از آن جا که بدن زنان در این دوران به دلیل نوسانات هورمونی تغییرات زیادی می کند، اغلب مشکلات دندانی نیز پیش می آید. گاهی کشیدن دندان ضروری است و این سوال در ذهن بسیاری از زنان باردار به وجود می آید که آیا انجام این کار در دوران بارداری برای مادر و جنین ضرر ندارد.

با وجود این که توصیه می شود در دوران بارداری از کشیدن دندان خودداری کنید، دندانپزشکان می دانند چگونه در موارد اضطراری، این کار را با روشی ایمن برای زنان باردار انجام دهند. آن ها سلامت و ایمنی بیمار را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار می دهند و قبل از تشخیص نهایی، تمام گزینه ها را بررسی می کنند.

زمان کشیدن دندان در دوران بارداری

در صورتی که بیمار باردار دچار عفونت یا سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان شود، طوری که درد او غیر قابل تحمل و عفونت در حال گسترش باشد، دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان می کند. البته به خاطر داشته باشید که برخی از مراحل بارداری برای درمان مشکلات دندانی ترجیح داده می شوند. در این مطلب با ایمنی کشیدن دندان در هر سه ماهه دوران بارداری و روش های درمانی دندانپزشکان برای زنان باردار آشنا خواهید شد.

سه ماهه اول بارداری

در بیشتر موارد مراحل دندانپزشکی در سه ماه اول بارداری انجام نمی شود و از کشیدن دندان اجتناب می شود. زیرا این زمان برای رشد جنین بسیار مهم است. بنابراین در صورت امکان، به شما توصیه می شود که با روش های درمانی ناراحتی خود را به طور موقت برطرف کرده و برای کشیدن دندان تا سه ماهه دوم بارداری منتظر بمانید.

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان در بارداریسه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری امن ترین زمان توصیه شده برای کشیدن دندان است، زیرا در این مرحله جنین رشد چشمگیری داشته است. در سه ماهه دوم بارداری برخلاف سه ماهه اول، می توان از اشعه ایکس برای زنان باردار استفاده کرد، همچنین نشستن و خوابیدن به مدت طولانی نیز، خیلی ناراحت کننده نخواهد بود.

سه ماهه سوم بارداری

کشیدن دندان و سایر درمان های داندان پزشکی در سه ماهه سوم بارداری توصیه نمی شود، زیرا نشستن به مدت طولانی برای مادران دشوار می شود. افزون بر این احتمال خون ریزی در زمان کشیدن دندان در این دوران بیشتر است و ممکن است برای مادر خطرناک باشد. در شرایط اضطراری، بهتر است دندانپزشک عملیات کشیدن و جراحی دندان را تا پایان سه ماهه سوم و اتمام دوره بارداری به تعویق بیندازد.

صرف نظر از ماه های بارداری، دندان پزشکان در صورت نیاز به کشیدن دندان، اقدامات خاصی را برای ایمنی مادران باردار انجام می دهند، از جمله موارد زیر:

– قرار دادن پیش بند مخصوص سربی روی بدن برای محافظت از مادر و جنین در هنگام تصویربرداری با اشعه ایکس

– استفاده از انواع آرام بخش مانند بی حسی موضعی برای تسکین درد که بر جنین اثر منفی نداشته باشد.

– تجویز داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک های خوراکی که برای مادر و جنین بی خطر است.

کشیدن دندان در بارداری

در چه شرایطی کشیدن دندان در دوران بارداری ضرورت دارد؟

در صورتی که باردار هستید و هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، یک وقت مشاوره از دندانپزشکی بگیرید. مهم ترین علائمی که نشان می دهد کشیدن دندان در بارداری ضروری است، عبارت است از:

– درد شدید در لثه یا دندان

– مشکل در خوردن غذا

– لثه های قرمز، متورم یا حساس

– مشکل در صحبت کردن

– خونریزی لثه

بارداری تغییرات بسیاری در بدن مادران ایجاد می کند، که یکی از آن تغییر در دهان و دندان است. نوسان هورمون ها در این زمان، باعث آسیب پذیرتر شدن دهان در برابر پلاک و باکتری می شود. در نتیجه مادران باردار باید بیش از همیشه بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند، تا از ابتلا به بیماری های دندانی جلوگیری کنند.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات