مصرف تخم مرغ در دوران بارداری

0 1,405

تخم مرغ در بارداری

رژیم غذایی زنان در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که تأثیر مستقیمی بر رشد جنین دارد. تغذیه مقوی برای سلامت مادر و جنین امری ضروری است. از آن جایی که تخم مرغ سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی است، می تواند منبع بسیار ارزشمندی در رژیم غذایی باشد. در این مطلب مزایای مصرف تخم مرغ و همچنین ضررهای احتمالی آن در دوران بارداری ذکر شده است.

آیا زنان باردار می توانند تخم مرغ مصرف کنند؟

آیا خوردن تخم مرغ در دوران بارداری مجاز است؟

بله، مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری هیچ ضرری ندارد ، در صورتی که کاملا پخته و پاستوریزه باشد. چون تخم مرغ سرشار از مواد معدنی، ویتامین و چربی است، خوردن آن در دوران بارداری موجب تامین مواد مغذی ضروری برای مادر و جنین می شود. توصیه می شود در دوران بارداری به جای خوردن تخم مرغ خام یا نپخته، تخم مرغ آب پز استفاده شود، زیرا این کار موجب از بین رفتن باکتری های مضر موجود در تخم مرغ می شود. با رعایت احتیاط های لازم در هنگام خرید تخم مرغ از جمله اطمینان از تازگی آن و بررسی تاریخ انقضا، می توان احتمال فساد آن را کاهش داد.

فواید مصرف تخم مرغ

تخم مرغ ماده غذایی خوشمزه و همچنین غنی از مواد مغذی ضروری است. نکاتی که در زیر ذکر شده، اهمیت خوردن تخم مرغ در دوران بارداری را بیان می کند.

1. سرشار از پروتئین

سلول های جنینی از پروتئین ساخته شده به رشد جنین کمک می کنند. خوردن مقدار مناسب تخم مرغ، پروتئین لازم را برای جنین فراهم می کند و کمک می کند تا رشد سالمی داشته باشد.

2. رشد مغزی

تخم مرغ حاوی ماده کولین است که ترکیب آن برای رشد و تکامل مغز ضروری است. همچنین از ابتلای کودک به بیماری هایی مانند نقایص لوله عصبی اسپاینا بیفیدا و آنانسفالی جلوگیری می کند.

 تخم مرغ در بارداری

 تخم مرغ در بارداری3. کالری

تخم مرغ یک غذای کامل روزانه و حاوی 70 کالری است که افزون بر دارا بودن مواد مغذی می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز مادران را در دوران بارداری تامین کند.

4. تنظیم کلسترول

مصرف تخم مرغ به تنظیم سطح کلسترول بدن کمک می کند، با این حال زنان باردار باید بیشتر سفیده تخم مرغ را مصرف کنند و در صورت داشتن سطح کلسترول بالا از خوردن زرده تخم مرغ در دوران بارداری خودداری کنند.

5. سرشار از ویتامین های A، D، E، K

تخم مرغ حاوی چربی های غیراشباع مفید و همچنین ویتامین های K، E، D و به ویژه ویتامین A است که این ویتامین یک ماده مغذی ضروری برای رشد و تکامل ریه، کلیه، قلب، چشم و سایر اندام های جنین در دوران بارداری است.

6. سایر مواد مغذی

تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای رشد چشم و بینایی مهم هستند. این ماده غذایی حاوی انواع ویتامین های مورد نیاز بدن است که برخی از آن ها شامل ویتامین D، B12 و B2 می شود.

مضرات مصرف تخم مرغ در دوران بارداری

اگرچه تخم مرغ منبع غنی از مواد مغذی برای زنان باردار است، ولی در صورتی که به درستی مصرف نشود، خطراتی را به همراه دارد.

1. مسمومیت سالمونلا

تخم مرغ خام و نپخته ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد. این باکتری می تواند مسمومیت غذایی ایجاد کند و منجر به استفراغ، اسهال، تب شدید، سردرد، دل درد و کمبود آب بدن شود. در برخی موارد این علائم می توانند آنقدر جدی باشند که باعث زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شوند. این بیماری با عنوان مسمومیت سالمونلا شناخته می شود.

مصرف گلاب در بارداری

مصرف کندر در بارداری

ختنه در نوزادان پسر

2. خطرات دیگر

مصرف زرده تخم مرغ برای زنان باردار مبتلا به سطح کلسترول بالا می تواند منجر به مشکلاتی شود. این ماده غذایی همچنین می تواند منجر به آلرژی مانند بثورات پوستی، گرفتگی بینی، کهیر و سایر مشکلات شود.

مقدار مجاز مصرف تخم مرغ در دوران بارداری چقدر است؟

مصرف تخم مرغ بسته به سطح کلسترول فرد از یک تا دو تخم مرغ در روز توصیه شده است. هر تخم مرغ حاوی 185 میلی گرم کلسترول است که بیش از نیمی از 300 میلی گرم نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین می کند. خوردن روزانه تخم مرغ در صورت داشتن کلسترول بالا عوارضی را به همراه دارد و باید از مصرف بیش از حد آن پرهیز شود. تعداد تخم های مصرفی روزانه باید براساس محتوای کلسترول رژیم هر فرد باشد. برای احتیاط مصرف زرده تخم مرغ باید به کمتر از بیست تخم مرغ در یک ماه محدود شود. بیشتر پزشکان تاکید بر مصرف سفیده تخم مرغ در دوران بارداری دارند.

نکات لازم برای خرید تخم مرغ سالم

هنگام خرید تخم مرغ به بسته بندی بهداشتی و محل نگهداری آن توجه کنید. در بیشتر کشورها نشان گواهی سلامت که شامل تاریخ تولید و انقضا بر روی محصول درج شده است. حتی از خرید مواد غذایی دارای ترکیبات تخم مرغ خوددداری کنید، زیرا منبع این تخم ها معتبر نیست و می تواند منجر به مسمومیت شود.

روش صحیح نگهداری تخم مرغ

به منظور جلوگیری از ایجاد باکتری سالمونلا در تخم مرغ ، مهم است که آن را به درستی نگه داری کنید.

– همیشه تخم مرغ ها را در یخچال نگه دارید، زیرا یخچال احتمال فساد را به حداقل می رساند.

– تخم مرغ ها را از سایر مواد غذایی جدا کرده و آن ها را در جا تخم مرغی یا ظرف مجزا نگهداری کنید.

– توصیه می شود که تخم مرغ آب پز شده را طی سه روز مصرف کنید.

– از استفاده تخم مرغ هایی با پوسته آسیب دیده خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی باکتری باشند.

– اطمینان حاصل کنید که تاریخ انقضاء تخم مرغ نگذشته باشد.

 تخم مرغ در بارداری

 تخم مرغ در باردارینحوه پخت تخم مرغ

روش پخت تخم مرغ در دوران بارداری مشابه سایر زمان های دیگر است، با این تفاوت که باید از پخت کامل آن مطمئن شد، چرا که باکتری سالمونلا در فرآیند پخت و پز از بین می رود.

برای پختن تخم مرغ، یک تخم مرغ را به مدث پنج تا هفت دقیقه بجوشانید. می توان تخم مرغ را نیمرو کرده و هر دو طرف آن را سرخ کنید تا سفیده دیگر شفاف نباشد و زرده کاملاً جامد شود. این روند در حدود پنج دقیقه زمان می برد. برای خوردن غذاهای حاوی تخم مرغ در بیرون از خانه این نکات را در نظر داشته باشید.

ماندگاری تخم مرغ چقدر است؟

تاریخ مصرف تخم مرغ 28 روز(پس از تولید) است. تخم مرغ آب پز شده باید ظرف دو تا سه روز پس از جوشاندن و غذای حاوی تخم مرغ باید بلافاصله مصرف شود.

نکاتی برای جلوگیری از عفونت سالمونلا تخم مرغ

– تخم مرغ ها را با دست های تمیز بشوید.

– تخم مرغ خام را روی سایر ظروف یا مواد غذایی قرار ندهید.

– برای نگهداری تخم مرغ در یخچال از ظروفی که با آب گرم و صابون تمیز شسته شده استفاده کنید.

– ظروف و وسایل آشپزخانه را پس از اتمام پخت و پز با آب گرم و صابون بشوید..

تخم مرغ یک منبع سرشار از پروتئین، همیشه در دسترس و همچنین یک افزودنی عالی برای رژیم بارداری است. این ماده مقوی را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات