مصرف آناناس در دوران بارداری

0 317

آناناس حاوی مواد مغذی ضروری مختلف است و با مزایای سلامتی از جمله بهبود سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی همراه است. با این حال، طبیعی است که نگران ایمنی آناناس در دوران بارداری باشید.

در حالی که برخی بر این باورند که خوردن آناناس در دوران بارداری بی خطر است، برخی دیگر این میوه را برای زنان باردار مناسب نمی دانند. در این مطلب با ایمنی و عوارض آناناس و مقدار مجاز مصرف آن در دوران بارداری آشنا می شوید.

آیا مصرف آناناس در دوران بارداری بی خطر است؟

در هند و سایر کشورهای آسیایی، آناناس در گروه غذاهای ترش و گرم دسته بندی می شود که می تواند باعث سقط جنین، انقباضات رحمی و زایمان زودرس شود. در این مناطق خوردن آناناس، به ویژه در سه ماهه اول بارداری ممنوع است.

آناناس حاوی آنزیم بروملین است که سلامتی بدن را بهبود می بخشد و با رقیق کردن خون از شکل گیری لخته های خون در بدن مادر جلوگیری می کند. بروملین با تجزیه پروتئین ها در بدن باعث ایجاد ناهنجاری هایی از جمله خطر سقط جنین و زایمان زودرس می شود.

مصرف آناناس در بارداری

با این حال طبق مشاهدات طب تلفیقی (2018) “هیچ خطر شناخته شده ای در ارتباط با مصرف آناناس در دوران بارداری وجود ندارد”. همچنین آنزیم بروملین در میوه تازه وجود دارد و فرآیند کنسرو سازی آن را از بین می‌برد. بنابراین، مصرف یک فنجان کمپوت آناناس در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، در صورت توصیه پزشک تان به عدم مصرف آناناس، بهتر است از او پیروی کنید، زیرا پزشک بهتر از هر کس دیگری از شرایط شما آگاه است.

مصرف چه مقدار آناناس در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف یک فنجان آناناس در دوران بارداری بی خطر است، زیرا مقدار توصیه شده ویتامین C مورد نیاز زنان باردار را تامین می کند. زنان باردار روزانه به 80 تا 85 میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند و یک فنجان آناناس حاوی 78.9 میلی‌گرم از این ویتامین است.

مزایای مصرف آناناس در دوران بارداری

آناناس دارای ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است. این میوه استوایی همچنین حاوی میزان زیادی فیبر و مقدار کمی اسید چرب اشباع است.

– ویتامین C (اسید اسکوربیک) سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و تولید کلاژن (پروتئین ساختاری که مسئول رشد پوست، استخوان‌ها، غضروف و تاندون‌های جنین است) را افزایش می‌دهد.

– ویتامین B1 (تیامین) به عملکرد صحیح ماهیچه‌ها، سلامت سیستم عصبی و قلب کمک می‌کند.

– ویتامین B6 (پیریدوکسین) برای چند عملکرد بدن ضروری است و تهوع صبحگاهی را درمان می‌کند.

– فیبر غذایی یبوست، عارضه شایع اوایل بارداری را کاهش می‌دهد.

– اسید فولیک به جلوگیری از نقص هنگام تولد مغز و نخاع کمک می‌کند.

– بروملین خواص ضدالتهابی دارد و به رفع ورم بارداری کمک می کند

– بروملین همچنین با رقیق کردن خون می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

مصرف آناناس در بارداری

عوارض مصرف آناناس در دوران بارداری

اگرچه مصرف متوسط آناناس عوارض جانبی ندارد، اما خوردن مقادیر زیاد آناناس می تواند با اثرات ناخوشایندی همراه باشد، به ویژه اگر معده حساسی داشته باشید.

اسیدهای موجود در آناناس می تواند باعث رفلاکس یا سوزش سر دل شوند. اگر سابقه ابتلا به بیماری زخم معده یا گاستریت دارید، باید از مصرف این میوه خودداری کنید.

خوردن مقادیر زیاد آناناس می تواند منجر به عوارض جانبی زیر شود:

– اسهال و ناراحتی معده به دلیل محتوای بروملین

– حساسیت یا تورم زبان، گونه ها و لب ها

در صورتی که آلرژی به آناناس دارید، مصرف آناناس ممکن است باعث بروز علائم آلرژیک مانند واکنش های پوستی، تورم یا خارش در دهان، آبریزش یا احتقان بینی و آسم شود. این واکنش ها مشابه واکنش های آلرژیک به لاتکس یا گرده گل است، که بلافاصله پس از خوردن آناناس رخ می دهد.

بنابراین برای جلوگیری از عوارض جانبی، آناناس باید در حد اعتدال مصرف شود.

مصرف چه مقدار آناناس باعث القای زایمان می شود؟

اعتقاد بر این است که مصرف زیاد آناناس باعث تسریع روند زایمان می شود. گفته می شود که آنزیم های بروملین موجود در این میوه دهانه رحم را نرم می کند و به القای زایمان کمک می کند. با این حال، این که چه مقدار از آناناس می تواند در ایجاد انقباضات رحمی اثر گذار باشد، مشخص نیست. هیچ مطالعه انسانی در این مورد وجود ندارد. طبق برخی پژوهش ها اثر آناناس بر زایمان ممکن است به دلیل خاصیت تحریک‌ کنندگی قند و فیبر موجود در میوه باشد.

روش هایی برای گنجاندن آناناس در رژیم غذایی بارداری:

– مصرف یک فنجان از تکه های آناناس را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

– آناناس را به تکه های گوشت کبابی اضافه کنید تا طعمی دلپذیر به آن بیفزایید.

– تکه های آناناس را در سالاد اسفناج مرغ یا ساندویچ مرغ کبابی اضافه کنید.

– تکه‌های آناناس تازه را در ماست بریزید و آن را صبح میل کنید.

– تکه های آناناس را همراه با میوه‌های دیگر مانند سیب و موز در اسموتی مخلوط کنید.

– تکه‌های بزرگ آناناس را روی کباب‌ سبزیجات یا گوشت قرار دهید.

– آناناس و میوه‌های دیگر را خرد کرده و سالاد میوه درست کنید.

– برش های آناناس را به کیک، کلوچه یا تارت اضافه کنید.

نگرانی در مورد غذاهای مصرفی در دوران بارداری طبیعی است، زیرا شما می خواهید ایمنی فرزند خود را تضمین کنید. از آن جا که برخی از غذاها برای زنان باردار خطرناک هستند، شاید از ایمنی مصرف آناناس در دوران بارداری مطمئن نباشید. پژوهش ها نشان می دهد که آناناس هیچ عارضه جانبی جدی در زنان باردار ایجاد نمی کند. مصرف مقدار توصیه شده این میوه در دوران بارداری می تواند مزایای سلامتی بسیاری برای مادر و جنین داشته باشد. با این حال، قبل از مصرف چنین غذاهایی برای جلوگیری از عوارض جانبی، باید با پزشک خود مشورت کنید.

آناناس و دیابت بارداری

آناناس دارای شاخص گلیسمی 58 (متوسط) و بار گلیسمی 6 (پایین) است. کارشناسان بهداشت به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند که آناناس را در حد اعتدال مصرف کنند. در این صورت مادران مبتلا به دیابت بارداری می‌توانند با خیال راحت از آناناس استفاده کنند و در عین حال سطح قند خون خود را کنترل کنند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات